Sunday, February 15, 2009

NAJIB JANJI CALON ANAK TEMPATAN

Dah putuskan baguslah. Jangan ubah lagi.

Cubaan ketiga Datuk Seri Najib Tun Razak pada pilihan raya kecil dan kali ini di Bukit Gantang nanti benar-benar mencerminkan keupayaan beliau.

Apa pun ia akan menggambarkan keadaan dan kehendak setempat.
Gandingan Najib dan Menteri Besar Perak yang baru, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir perlu menjamin kemenangan pada kerusi ini.
Pilihan raya kecil berkenaan diadakan berikutan kematian penyandangnya Roslan Shaharum, 50, daripada PAS pada 9 Februari lepas akibat serangan jantung.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menetapkan penamaan calon bagi kerusi kawsan itu akan diadakan pada 29 Mac, dan jika ada pertandingan, pengundian akan berlangsung pada 7 April 2009.
Kalau kalah juga, jangan salahkan sesiapa kerana semua kriteria dipenuh pada pilihan raya Parlimen Bukit Gantang ini.

Pertama, Najib adalah Pengerusi Barisan Nasional (BN) Negeri Perak dan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Perak sudah pasti mempunyai segala peralatan untuk memenangkan UMNO;
Kedua, permintaan dan desakan UMNO Perak dan UMNO Bukit Gantang sudah dipenuhi iaitu akan meletakkan calon tempatan. Jangan ada lagi ‘klu-klek’ di Bahagian UMNO seperti di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu; dan
Ketiga, cabaran ini penting buat Najib selepas ‘kalah 2 kali’ di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu. Banyak mengatakan ia turut menentukan prestasi Najib selepas mengambil alih Presiden UMNO Mac nanti.
Bekas Menteri Besar Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali kelmarin turut meminta BN belajar daripada kesilapan pada pilihan raya umum lepas serta menghormati kehendak penduduk tempatan.

Desakan supaya anak tempatan dipilih turut disuarakan oleh Ketua Umno Bahagian Bukit Gantang Datuk Rosli Husin.

Najib berkata syarat utama yang ditetapkan bagi pemilihan calon adalah anak tempatan yang boleh diterima oleh semua.

"Mesti anak tempatan...kita ada senarai panjang dan pendek.

Nama akan ditentukan kemudian, kita punya masa lagi untuk buat tinjauan dan pilihan raya lama lagi. Kita akan buat (persediaan) apa yang patut," katanya.

Pemilihan anak tempatan sebagai calon BN hangat diperkatakan ekoran kekosongan kerusi berkenaan kerana pemilihan calon luar sebelum ini dianggap salah satu sebab kubu kuat BN itu terlepas kepada pembangkang pada pilihan raya umum 2008.
Hari ini, Najib berkata BN telah memutuskan bahawa anak tempatan daripada Umno akan dipilih sebagai calon untuk bertanding pada pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang.

Timbalan Perdana Menteri berkata calon yang akan dipilih adalah daripada kalangan yang bergerak aktif di peringkat bahagian dan boleh diterima oleh rakyat.

Katanya dengan keputusan itu, sebarang spekulasi mengenai ada calon luar yang akan dipilih tidak akan berlaku lagi.

Najib mengumumkan demikian selepas mempengerusi mesyuarat tertutup BN Perak di ibu pejabat Umno Perak di sini yang membincangkan mengenai pilihan raya kecil berkenaan dan kedudukan kerajaan negeri baru BN di Perak.

Pada pilihan raya umum lepas BN meletak Bendahari Umno Datuk Seri Azim Zabidi sebagai calon manakala pada pilihan raya umum 2004, kerusi berkenaan dimenangi oleh Ketua Wanita Gerakan Datuk Tan Lian Hoe.

Selain kalah di parlimen itu pada pilihan raya umum 2008, BN hanya mempertahan satu daripada tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam Parlimen itu iaitu DUN Trong manakala DUN Kuala Sepetang dan Changkat Jering dirampas oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR).

No comments:

Post a Comment