Saturday, February 21, 2009

BERAPA DAN SIAPA DALAM PAS REMBAT DUIT IBRAHIM

(Isu Sabtu)

Rahsia antara PAS Kelantan dan Datuk Ibrahim Ali dijangka meletup tidak lama lagi.
Sebelum pilihan raya umum lalu, banyak pihak bercakap mengenai adanya ‘ permainan duit antara PAS dan Ibrahim’.

Jumlahnya tidak diketahui. Malah siapa yang terima duit Ibrahim juga tidak diketahui.
Tetapi cakap-cakap mengatakan Ibrahim menaja semua tiga calon PAS yang bertanding di dalam Parlimen Pasir Mas.

Parlimen Pasir Mas mempunyai 3DUN membabitkan Pengkalan Pasir, Tendong serta Chetok.
Apabila PAS mula tidak berpuas hati dengan kelantangan anggota Parlimen Pasir Mas Ibrahim yang sering mengkritik parti itu meminta, beliau secara rasmi semalam dimainta meletakkan jawatan sebagai anggota Parlimen.

Setiausaha Badan Perhubungan PAS Kelantan, Datuk Takiyuddin Hassan menyifatkan tindakan Ibrahim itu sebagai tidak mengenang budi.

Beliau berkata, sebagai wakil rakyat yang diberi peluang oleh PAS bertanding atas tiket parti itu pada pilihan raya umum 2008, anggota Parlimen Bebas itu tidak sepatutnya sering menghentam PAS seolah-olah beliau sahaja yang betul.

“Kalau dia bermaruah, dia boleh meletak jawatan,” katanya kepada pemberita semasa ditemui pada majlis perasmian pecah tanah pembinaan Jambatan Pachor oleh Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat semalam.

Persoalannya bukan sekadar meletak jawatan. Ia tidak habis di sini sahaja.

Ia akan berlegar lebih jauh.

Ibrahim dikatakan dipersetujui bertanding di Parlimen Pasir Mas untuk beliau tidak kacau tiga kerusi DUN.

Hakikatnya, sebelum pilihan raya umum Mac tahun lalu, PAS sangat bimbang ia akan tumbang.
Kerana itu, untuk menjamin tiga kerusi itu dapat kepadanya, PAS tidak kisah Ibrahim bertanding.

Lagipun ketika itu Ibrahim ‘marah sangat’ dengan UMNO dan kehadiran Ibrahim di pihak pembangkang dialu-alukan sebagai kemenangan moral.

Ibrahim tidak datang bersendirian. Dia membawa bayang kononnya Tun Dr Mahathir Mohamad menyokong beliau dan PAS supaya menang di Kelantan.

Selain itu Ibrahim dikatakan turut membawa sekendung wang untuk membantu PAS menang di tiga-tiga DUN yang dipertandingkan.

Tidakkah ini namanya ‘rasuah politik’ ?

Ini kerana Ibrahim dibenarkan bertanding dengan dua sebab – membawa sekendung wang dan menang kerusi Parlimen atas tiket bebas dengan PAS berharap Ibrahim akan masuk PAS.

Namun Ibrahim jelas tidak akan masuk PAS selagi ada orang seperti Datuk Husam Musa kerana dia tahu apa ‘mainan’ Husam dalam PAS. Ibrahim hanya ‘tunduk’ kepada Nik Aziz – orang lain dia tidak peduli!

Saya Nampak di sini PAS akan berdepan dengan masalah.

Bagaimana PAS mahu mengatakan ia parti bersih dan tidak terpalit dengan permainan politik wang kalau kedua-dua pihak mula melondehkan rahsia masing-masing.

Saya fikir Ibrahim ada kelebihan kerana saya dapat tahu ada ‘orang besar dalam PAS’ yang ambil duit Ibrahim dan tiga calon DUN PAS boleh dikatakan tidak terbabit langsung.

Menurut ramalan Ibrahim membelanjakanb RM3 juta untuk mendapatkan kerusi Parlimen berkenaan.

Namun saya tidak yakin sejumlah. Apapun, walaupun RM1 jika ia boleh menjadi rasuah politik, ia tetap berdosa dan akan memalukan PAS.

Selain itu, apakah Ibrahim bersedia untuk meletakkan jawatan dan mengadakan pilihan raya Parlimen baru di Pasir Mas.

Kali ini kalau ada pilihan raya saya fikir eloklah letak Abang Pi (Hanafi Mamat) bertanding untuk kerusi Parlimen kerana beliau telah membuktikan peranannya yang berkesan sebagai wakil rakyat BN di Pangkalan Pasir sebelum kalah pada kerusi DUN Mac 2008.

Semua janji dan manifesto yang dijanjikan ketika pilihan raya kecil Pengakalan Pasir sudah ditunaikan dan ini membuktikan BN serius.

Mungkin rakyat Pasir Mas pilih PAS dan Ibrahim sebagai Ahli Parlimen (Bebas) kerana tidak tahu permainan ‘politik wang’ dan kalau ada pilihan raya kecil lagi, pilihlah calon yang mewakili parti yang bertanding secara bersih bukan seperti PAS yang terpalit dengan mainan politik wang.

No comments:

Post a Comment