Wednesday, January 28, 2009

TAK DAPAT PROJEK BISING, DAPAT PROJEK LAIN PULA…

Entahlah, letih dengan kerenah mereka yang dapat projek kerajaan.

Kenyataan kesal oleh Pembantu Menteri Pembangunan Perindustrian Negeri Datuk Jainab Ahmad dengan tindakan segelintir kontraktor Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) perlu diambil perhatian berat.

Jika perlu diambil tindakan drastik hingga sampai kepada tindakan BPR, buatlah.

Jangan bagi muka kepada kontraktor seperti yang disebut Jainab. Mereka ini cuba mengaut keuntungan berlebih-lebihan dalam melaksanakan projek itu.

Kata Jainab di Kota Kinabalu pagi ini: "Saya dapati kos rumah yang diperuntukkan bernilai RM40,000 sebuah tetapi rumah PPRT yang dibina tidak mencapai harga yang diperuntukkan."

Sewajarnya nada kesalan Jainab perlu diambil perhatian berat oleh agensi yang menawarkan projek PPRT. Ini kerana Jainab dengan tegas menegur kontraktor terbabit supaya: "Jangan mengambil keuntungan kos hasil rumah yang dibina secara melampau tanpa mengambil kira keselamatan penghuni yang mendiami rumah PPRT tersebut.”

Sebenarnya perkara seperti inilah yang menjadi punca rakyat marahkan kerajaan – Barisan Nasional (BN), UMNO dan apa juga parti komponen terbabit.

Akibat perbuatan segelintir mereka yang tidak bertanggungjawab, yang rosak nama ialah kerajaan – Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan.

Malah, Jainab yang juga anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Karambunai turut meminta kontraktor-kontraktor supaya tidak membina rumah di kawasan lereng bukit bagi mengelakkan kejadian luar jangka termasuk tanah runtuh.

Dalam hal ini, beliau menasihati kontraktor supaya sentiasa mendapat maklum balas dari Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) sebelum melaksanakan projek perumahan PPRT.

Sambil memberi contoh pembinaan rumah PPRT di lereng bukit berdekatan kawasan Kampung Tebobon, dekat Kota Kinabalu, Jainab berkata projek itu bakal mengundang perkara yang tidak diingini kepada penduduk kampung yang akan menduduki rumah tersebut.

"Sebelum berlaku apa-apa, kita perlu berhati-hati.

Kejadian tanah runtuh membabitkan kawasan perumahan yang berlaku di Semenanjung seharusnya diambil sebagai iktibar untuk kita merancang pembinaan rumah PPRT secara teratur," katanya.

Saya berharap akan lebih ramai wakil rakyat atau juga yang berpangkat Pembantu atau Timbalan Menteri dan Menteri berani seperti Jainab.

Syabas dan tahniah kepada Jainab.

Fikirkan pasal rakyat ramai bukan satu dua kontraktor yang sudah mendapat ‘habuan’ kerajaan tetapi tidak memikirkan kepentingan rakyat.

Bukan sahaja mereka ini pentingkan diri tetapi juga boleh mencemarkan nama kerajaan dan meranapkan BN.

No comments:

Post a Comment