Saturday, January 5, 2013

PRU13 - MICROSOFT EXCEL DIPERSALAH...POOI DIKORBANKAN BAGI PULIHKAN IMEJ DAP

"Mereka (DAP) membuat pindaan mengikut pengauditan dalaman dan luaran. Dia mengakui berkata kesilapan itu disebabkan masalah teknikal apabila keputusan telah dipindahkan menggunakan Microsoft Excel...Kesilapan menyebabkan calon-calon yang meraih kedudukan 31 hingga 38 dan mereka pada kedudukan 61 hingga 68 diberikan bilangan undi yang sama" 
- Pengarah pilihan raya DAP Pooi Weng Keong

Laporan mStar Jumaat 4 Januari 2013 menyebut seorang anggota jawatankuasa penganjuran kongres ke-16 parti DAP berkata keputusan pemilihan jawatankuasa eksekutif pusat (CEC) yang diumumkan pada 17 Disember, sepatutnya dikekalkan.

"Tiada siapa yang mempertikaikannya. Saya tidak faham mengapa terdapat keperluan untuk membuat pindaan,'' kata ahli yang bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan.

Namun pemimpin tertinggi DAP tidak melihat demikian. Yang penting bagi DAP ialah memulihkan imejnya sebagai parti perkauman dan tetap meletakkan orang Melayu di kedudukan yang sepatutnya menurut perkiraan parti itu. Persoalannya, apakah dengan DAP mengakui berlaku kesilapan dalam pengiraan undi dalam pemilihan parti baru-baru ini boleh menghilangkan parut dan calar hasil pemilihan itu?
 
Dalam keputusan yang dipinda, Zairil Khir Johari (gambar kiri) , iaitu Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang yang pada mulanya berada pada kedudukan 39, kini diisytiharkan menduduki kedudukan 20 dalam CEC

Vincent Wu, yang pada mulanya diumumkan mendapat tempat keenam dengan 1,202 undi, telah jatuh ke tempat ke-26 kerana parti mendakwa beliau sebenarnya hanya meraih 669 undi. Zairil, yang sebelum ini dikatakan mendapat 305 undi, sebenarnya telah mendapat 803 undi, meletakkannya pada kedudukan 20.

Pengarah pilihan raya DAP Pooi Weng Keong berkata mereka membuat pindaan mengikut pengauditan dalaman dan luaran. Dia mengakui berkata kesilapan itu disebabkan masalah teknikal apabila keputusan telah dipindahkan menggunakan Microsoft Excel.

"Kesilapan menyebabkan calon-calon yang meraih kedudukan 31 hingga 38 dan mereka pada kedudukan 61 hingga 68 diberikan bilangan undi yang sama," katanya, sambil menambah Setiausaha Agung Parti, Lim Guan Eng telah dimaklumkan mengenai perkara ini.

Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua berkata, jawatankuasa, semasa mesyuarat malam Khamis telah mengesahkan Zairil dipilih sebagai ahli. Wu telah dilantik sebagai ahli dan dibenarkan kekal sebagai penolong setiausaha penganjur kebangsaan.

Kesan daripada itu Pooi meletakkan jawatan daripada kedudukan beliau sebagai pengarah pilihan raya DAP berikutan kesilapan dalam pengiraan undi dalam pemilihan parti baru-baru ini.

Semalam, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata Pooi juga meletakkan jawatan sebagai ahli jawatankuasa DAP Wilayah Persekutuan.

Beliau berkata Pooi mengakui kesilapan beliau dan mengaku bertanggungjawab penuh di atas kesilapan yang dilaporkan sehingga menyebabkan calon yang berada pada kedudukan 31 hingga 38 dan mereka pada kedudukan 61 hingga 68 diberikan bilangan undi yang sama.

"Kita perlu memberitahu perkara sebenar. Kita tidak akan hidup dalam pembohongan. Parti tidak akan hidup dalam pembohongan. Ini (keputusan yang diperbetulkan) perlu diperjelaskan.

"Kami telah melantik pasukan audit dalaman yang diketuai oleh Dr Ong Kian Ming dan melantik juruaudit bebas luar untuk mengesahkan keputusan.

DAP mahu sebuah firma perakaunan mengendalikan pilihan raya parti itu pada masa depan untuk mengelakkan sebarang masalah.


Walaupun cuba menutup bangkai gajah, tindakan meminda keputusan pemilihan parti DAP ekoran kesilapan teknikal akibat pengiraan undi menimbulkan kontroversi yang cukup besar. Pelbagai pihak yakin bahawa ia dibuat semata-mata bagi membolehkan orang Melayu tersenarai sebagai CEC  parti itu.

Barisan Nasional (BN) dan pemimpin politik lain agak skeptikal dengan tindakan parti itu membuat pindaan kerana ia berlaku selepas 19 hari keputusan pemilihan CEC diumumkan pada 15 Disember yang memperlihatkan tiada orang Melayu menang dalam pemilihan tersebut.

Bukan itu sahaja, mereka menyatakan bahawa pindaan yang dibuat sengaja memberi peluang kepada Zairil yang merupakan setiausaha politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng – dari kedudukan ke-39 kepada kedudukan ke-20 bagi membolehkan beliau dilantik sebagai anggota CEC yang terakhir.

Vincent Wu yang pada mulanya diisytiharkan sebagai anggota CEC dengan memperoleh 1,200 undi telah jatuh ke tempat ke-26 menurut laporan terbaru yang dikeluarkan oleh DAP.

Pemimpin BN berkata tindakan DAP meminda keputusan pemilihan CEC menunjukkan mereka tertekan dalam usaha membuktikkan parti itu pelbagai kaum.

Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Rahman Dahlan berkata pemilihan Zairil secara kebetulan sebagai anggota CEC ‘terlalu mudah’ untuk diteka .

“Jika DAP melakukan ini bagi menggembirakan orang Melayu, maka mereka benar-benar silap. Orang Melayu akan lebih rasa terhina dengan tindakan sebegini. Parti telah pun menghina komuniti ini apabila tiada undi yang diterima pada keputusan pemilihan terdahulu,” katanya.

DAP mendakwa berlaku kesilapan teknikal dalam jadual pengiraan undi yang telah dibuat.

Presiden Parti Progresif Penduduk, Datuk Seri M. Kayveas yakin tindakan meminda keputusan pemilihan DAP adalah satu tindakan ‘melindungi kepentingan pihak tertentu’. Sudah buat silap, cuba tutup dengan pembohongan. Bagaimanakah anda hendak harapkan mereka untuk mentadbir negara ini dengan betul apabila mereka tidak boleh melaksanakan pemilihan parti dengan mudah?”, katanya.

Ketua Pemuda Gerakan Kedah, Tan Keng Liat dalam tweetnya mengatakan DAP sering menuduh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melakukan kesilapan teknikal namun pada masa yang sama sistem yang mereka gunakan sendiri lebih teruk macam ‘sampah’ jika hendak dibandingkan dengan SPR.

Pengarah Institut Kepimpinan Asia (ASLI) Tan Sri Ramon Navaratnam berkata DAP sepatutnya bekerjasama dengan juruaudit antarabangsa yang diiktiraf dan syarikat teknologi maklumat bagi mengesahkan keputusan pemilihan CEC parti itu yang berlaku disebabkan oleh masalah teknikal.

“Kesilapan berkaitan sistem komputer harus dipastikan, kerana orang ramai akan melihatkan sebagai satu percubaan untuk menutup kesalahan orang lain,” katanya sambil menambah bahawa juruaudit dan syarikat teknologi maklumat hanya memerlukan tempoh beberapa hari itu menyelesaikan masalah dan menyediakan laporan mereka.

Ramon berkata DAP sepatutnya membenarkan satu siasatan terbuka dijalankan bagi menunjukkan integriti, ketelusan dan kebertanggungjawaban mereka dalam menghadapi risiko. "Ia bersangkut-paut dengan kepentingan orang awam untuk mengetahui perkara sebenar daripada audit dan syarikat teknologi maklumat yang dihormati di seluruh dunia," katanya.

Ketua Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa Majlis Profesor, Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak berkata mengapa DAP tidak mengumumkan kesilapan dalam keputusan pemilihan CEC parti itu dalam tempoh tiga hari.

“DAP hanya umumkan kesilapan teknikal yang berlaku selepas menerima kritikan ketiadaan orang Melayu memenangi pemilihan CEC parti itu,” katanya.

Sementara itu, bekas Naib Presiden DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim berkata ‘ada sesuatu yang tidak kena’ dengan keputusan pemilihan CEC parti itu.

“Hanya apabila terlalu banyak kritikan diterima kerana tiada orang Melayu dipilih dalam CEC, secara ajaibnya keputusan dengan dipinda dengan Zairil berjaya. Ia benar-benar macam tidak percaya dan orang ramai tidak bodoh untuk menilai,” katanya.

Beliau berkata prosedur keseluruhan amat mencurigakan. Tunku Aziz mencabar parti itu membuktikan bahawa tidak ada manipulasi dalam keputusan yang diumumkan itu.

Katanya, DAP telah hilang kredibiliti untuk mengkritik SPR, kerana pada ketika ini mereka sendiri tidak dapat memastikan mereka sebuah parti yang bebas dalam melaksanakan pemilihan CEC parti.

Bekas juruaudit DAP Selangor, Tan Tuan Tat pula hairan dengan tindakan pegawai pilihan raya parti itu, Pooi Weng Keong yang terpaksa meletak jawatan.  “Adakah Pooi dijadikan ‘kambing hitam’?,” soalnya. Beliau berkata wujudnya kurang ketelusan, kecekapan dan kebertanggungjawaban dalam pemilihan DAP baru-baru ini.

Tan berkata DAP harus mengumumkan pembatalan keputusan pemilihan CEC yang tidak sah dan mengadakan satu pemilihan yang baru.

Bagi Presiden Kongres Melayu Pulau Pinang, Rahmad Ishak pula, tindakan DAP meminda keputsan pemilihan CEC mereka setelah sekiran lama telah menyebabkan ramai ahli-ahli parti itu merungut dan mahu mengambil tindakan undang-undang sebagai jalan penyelesaian

Sumber mStar

4 comments:

  1. INI SEBUAH DRAMA KE? INI BUKAN MAIN PONDOK-PONDOK BOLEH KATA HARI INI AWAK MENANG ESOK AWAK KALAH KERANA SILAP. ORANG CINA BOLEH KIRA SALAH KE? KALAU DI SEKOLAH ORANG CINALAH YANG HANDAL MATEMATIK. SUSAH HENDAK PERCAYA. KALAU MACAM INI PUN BOLEH SUKA-SUKA DENGAN RASA TAK MALU KATA SILAP KALAU DAH DAPAT MEMERINTAH NEGARA TENTU SENANG-SENANG AJE MENIPU RAKYAT. BILA DAH BUAT SALAH DENGAN RAKYAT SENANG-SENANG AYA MINTA MAAF SAYA TAK PERASANLAH SUDAH UBAH ITU PERLEMBAGAAN.

    ReplyDelete
  2. Mana Ambiga?
    Lagi nak menyalak pasal BERSIH?
    WTF!!!

    ReplyDelete
  3. wei ambiga laknat.mana ni.jom la buat bersih 5 ka 10 ka.tp kali ni kita buat la plak kt DAPig.bukan SPR.huhu.mana puak2 pas yang gah sgt dgn baju kuning taik tu.lancau la

    ReplyDelete