Friday, December 12, 2008

SEKTOR KORPORAT LEBIH KUKUH

Walaupun dunia berdepan ketidaktentuan ekonomi, Malaysia berada pada keadaan lebih terkawal berbanding ketika krisis kewangan Asia sebelum ini.

Lebih menarik, syarikat-syarikat tempatan berada di kedudukan lebih baik sekarang berbanding 10 tahun lalu berikutan aliran tunai bebas, pulangan yang lebih tinggi ke atas ekuiti, penyata kewangan yang stabil dan nisbah ekuiti berbanding hutang (gearan) yang rendah.

Ini bermakna syarikat tempatan berada dalam kedudukan lebih kukuh berbanding semasa krisis kewangan Asia yang lalu.

Sebagai contoh, pulangan atas ekuiti syarikat korporat tempatan kini adalah 13.4 peratus berbanding 8.2 peratus pada 1998, manakala paras hutang pula adalah 27 peratus berbanding 55.6 peratus pada 2000.

Kedudukan ini adalah berdasarkan kepada kedudukan bank tempatan yang stabil, paras hutang syarikat yang rendah dan rizab yang mencukupi untuk menyerap sebarang tekanan kredit.

Dengan kata lain, Malaysia banyak belajar dan lebih bersedia menghadapi sebarang kemungkinan berbanding 10 tahun lalu.

Ketua Pegawai Pelaburan Prudential Fund Management Bhd., Yoon Mun Thim berkata pada satu taklimat media mengenai peluang pelaburan 2009 “Cash is king..., but for how long?” di Kuala Lumpur, semalam, Malaysia hanya akan berdepan situasi membimbangkan dalam senario ekonomi semasa jika sesuatu yang ‘lebih buruk’ berlaku di seluruh dunia.

Menurutnya: “Pendapatan syarikat-syarikat tersebut masih kukuh bergerak ke tahun depan dengan kebanyakannya mula membeli aset pada harga yang lebih murah.

''Bagaimanapun, kami mengunjurkan pendapatan korporat berkembang sebanyak satu angka pada tahun depan berikutan krisis kewangan global," katanya seperti dilaporkan Berita Harian.

Yang pasti langkah dan dasar yang diambil kerajaan bagi berdepan keadaan pasaran tidak menentu adalah penting untuk mengembalikan keyakinan pelabur.

Sebagai contoh, katanya, kerajaan perlu meningkatkan lagi dana di bawah pakej rangsangan, selain RM7 bilion yang diumumkan baru-baru ini bagi menggalakkan perbelanjaan pengguna, seterusnya mengukuhkan keyakinan pelabur.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak berkata 18 November lalu, pakej rangsangan ekonomi bernilai RM7 bilion yang diumumkan awal bulan ini akan dipastikan mula dilaksanakan menjelang suku pertama tahun depan.

Selain itu, kerajaan yakin unjuran pertumbuhan ekonomi pada tahun ini dan tahun depan mampu dicapai meskipun krisis kewangan global bertambah buruk berbanding ramalan awalnya.
Malaysia mengunjurkan pertumbuhan ekonomi pada kadar 5.5 peratus pada tahun ini dan 3.5 peratus pada tahun depan.

''Untuk mencapai sasaran tersebut, kita harus memastikan permintaan domestik terus kukuh,'' katanya yang juga Menteri Kewangan.

Berikutan itu, Kerajaan dijangka memperkenalkan beberapa langkah tambahan pada tahun depan untuk menjana ekonomi negara.

Katanya, pakej rangsangan ekonomi berjumlah RM7 bilion yang diumumkan kerajaan bulan lalu masih tidak mencukupi.

Mun Thim berkata, pakej sebegini bergantung kepada faktor kepantasan serta pelaksanaannya untuk menjana pesat pertumbuhan.

Tegasnya, biar pun demikian, ekonomi Malaysia adalah lebih kukuh sekarang berbanding ketika krisis kewangan Asia pada 1998 .

Beliau menjelaskan, ekonomi global mula berada di bawah tekanan dengan melonjaknya harga minyak dan inflasi pada separuh pertama 2008.

Apa yang berlaku di pasaran global ketika ini adalah berpunca daripada krisis keyakinan disebabkan pertumbuhan global yang perlahan ketika keadaan sistem kewangan global yang terancam.

“Buat masa ini, kebimbangan mengenai ketidaktentuan pasaran global belum terserlah di negara ini, tetapi jika arah aliran penurunan ini berlaku lebih lama daripada jangkaan, ia bakal memberi petunjuk yang sangat membimbangkan,” katanya.

Utusan Malaysia memetik Mun Thim berkata bahawa bon adalah portfolio yang ideal bagi mendapatkan pulangan yang lebih tinggi berbanding tunai apabila berdepan dengan keadaan ekonomi semasa yang tidak menentu.

Menurutnya, tunai bukan sahaja pilihan yang ada tetapi bon mampu menawarkan pulangan yang lebih 'munasabah'.

Apapun, pelabur perlu memastikan syarikat berkenaan menyediakan kupon dan prinsipal secara berterusan.

''Ini amat penting kerana bon merupakan instrumen yang unik, pelabur bakal mendapat pulangan lebih tetapi mungkin juga akan hilang kesemua prinsipal," ujarnya.

Katanya, pelabur-pelabur seharusnya mengambil sedikit risiko dan membuat kajian terlebih dahulu sebelum melabur dalam bon atau mana-mana instrumen.

''Bon adalah lebih selamat berbanding ekuiti berikutan keadaan pasaran semasa yang mencabar.

''Namun, nilai ekuiti masih berkembang sekiranya ramalan keuntungan menjadi kenyataan kecuali ramalan kerugian yang mendadak," jelasnya.

No comments:

Post a Comment