Sunday, November 30, 2008

BOLEHKAH RAJA PETRA TELANJANGKAN ROSMAH?

Di manakah Raja Petra akan ‘menelanjangkan Rosmah?’ Di Mahkamah Tinggi atau Mahkamah Magistret?

Mahkamah Tinggi akan memutuskan sama ada kes fitnah pengendali blog, Raja Petra Raja Kamarudin akan dipindahkan semula ke Mahkamah Majistret untuk perbicaraan atau kekal di mahkamah tersebut.

Semalam, Hakim Mahkamah Sesyen, Mohamad Sekeri Mamat memutuskan demikian dengan alasan pihak pembelaan telah memfailkan permohonan notis usul di Mahkamah Tinggi di bawah Seksyen 417 Kanun Tatacara Jenayah.

Timbalan Pendakwa Raya Anselm Charles Fernandis memohon sebutan dalam masa terdekat memandangkan permohonan notis usul semakan supaya kes itu dipindahkan semula ke Mahkamah Majistret yang akan didengar pada 4 Disember ini.

Mahkamah menetapkan 15 Disember ini untuk sebutan semula kes tersebut.

Raja Petra, 58, didakwa di Mahkamah Majistret pada 17 Julai lalu atas tuduhan memfitnah isteri Timbalan Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dalam akuan bersumpah yang diikrarkannya.

Ini bermakna ada tempoh dua minggu untuk Raja Petra mempersiapkan dirinya bagi ‘menelanjangkan Rosmah’ sama ada di Mahkamah Majistret atau Mahkamah Tinggi.

Isu ‘menelanjang Rosmah’ dijangka menarik kerana sebahagian daripada apa yang dikatakan oleh RPK akan didedahkan secara terbuka oleh Raja Petra di mahkamah.

Di sebalik itu, apa yang juga penting ialah apabila RPK berhujah untuk menolak saman fitnah ini, beliau juga dikatakan akan mengemukakan bukti-bukti kenapa Najib tidak boleh menjadi Perdana Menteri dan “Abdullah Badawi akan terus jadi Perdana Menteri Malaysia sehingga “tengah malam 7 March 2013”.

Kerana inilah blogger POLITICA (http://politica-net.blogspot.com) sesudah membaca posting saya dalam Sembang Ahad “AMARAN – NAJIB TIDAK AKAN JADI PM?” pada 23 November 2008 lalu, beliau menjadi pening, bingung, bercelaru otak.

Tanya POLITICA. “adakah ramalan RPK yang dicedok oleh Hambali itu benar? Asas kesimpulan RPK memang tidak salah. Iaitu Perlembagaan Persekutuan tidak memaktubkan bahawa Presiden UMNO (mulai Mac 2009 adalah Najib Razak) perlu dilantik sebagai Perdana Menteri.”

Melalui posting itu, saya membincangkan isu ini dengan memetik tulisan RPK dalam Malaysia Today 21 November 2008 dengan tajuk BALASUBRAMANIAM’S STATUTORY DECLARATION REVISITED.

Dinyatakan dengan jelas dalam posting itu bahawa Perlembagaan Persekutuan memaktubkan bahawa Yang DiPertuan Agong mesti melantik Ahli Dewan Rakyat yang mendapat keyakinan atau sokongan daripada majoriti Ahli Dewan sebagai Perdana Menteri.

Kata POLITICA: “Kalau apa yang ditulis oleh RPK adalah benar, sanggupkah kita semua mengizinkan Abdullah terus jadi Perdana Menteri sehingga “tengah malam 7 March 2013”? Kalau apa yang ditulis oleh RPK juga benar, tidak mungkinkah Malaysia akan dilanda oleh krisis kepimpinan yang amat dahsyat?

Lebih serius lagi, menurut POLITICA, mungkinkah DYMM Seri Paduka Baginda Yang diPertuang Agong akan meneruskan khidmat Abdullah sebagai Perdana Menteri walaupun Baginda amat insaf bahawa kerajaan di bawah Abdullah pada ketika ini adalah kerajaan yang terumbang-ambing dan kucar-kacir?”

Katanya, “Oleh itu, kita semua perlu pandang serius ramalan di atas. Kita mesti kaji sejauh manakah kebenarannya. Kita mesti berbuat sesuatu. Kita mesti bersuara. Kita mesti bertindak. Kita tak mau Abdullah terus bermaharajalela. Kita tak mahu Malaysia jadi porak-peranda. Kita tak rela BN kalah teruk dalam PRU ke-13 kelak.”

Bagi saya apa juga usaha berkaitan ‘penelanjangan’ itu sama ada ia bersifat fitnah atau segala-galanya benar, bergantung kepada keputusan hakim yang akan membicarakan RPK.

Pastinya jika RPK bersedia dengan hujah, mereka yang mendakwa RPK juga mempunyai hujah.

Ada baiknya isu ini diputuskan secara bijak kerana persepsi buruk terhadap Rosmah sukar dibendung, melainkan ia ‘dibersihkan’ melalui mahkamah bagi membolehkan mereka yang berwas-was dan menganggap apa yang diperkatakan oleh RPK selama ini ‘benar’ mungkin hanya ‘fitnah’ semata-mata.

Sementara bagi RPK pula, apa yang selama ini dianggap ‘fitnah’ yang dibawa olehnya perlu dibuktikan benar belaka kerana sebarang kegagalannya akan menghakis kredibilitinya disamping sokongan terhadap parti yang didokongnya.

Lebih buruk lagi kerana is bukan soal memfitnah Rosmah semata-mata tetapi turut mengheret Najib dan Abdullah dalam konteks siapa akan berku

No comments:

Post a Comment