Ada beberapa perkara menarik mengenai rombakan besar-besaran kakitangan kerajaan Terengganu yang melibatkan 48 pegawai, diumumkan semalam.
Memanglah keputusan dibuat bagi memantapkan pentadbiran selain mengisi kekosongan jawatan.
Namun persoalannya apakah sebelum ini, iaitu sejak Datuk Ahmad Said mengambil alih pentadbiran daripada Datuk Seri Idris Jusoh, kedudukan pentadbiran negeri terumbang-ambing?
Persoalan ini menjadi tanda tanya apa lagi walaupun selepas bercuti dan hingga tamat perkhidmatannya, Datuk Mukhtar Nong berkata beliau masih ‘berkuasa’.
Mokhtar bersara awal dan perkhidmatannya dengan kerajaan negeri akan tamat pada 15 April depan.
Jika rombakan kali ini dengan tujuan memantapkan pentadbiran, apakah sebelum ini ada masalah dari segi arahan-arahan Menteri Besar?
Apakah Pejabat SUK tidak melaksanakan arahan dan sengaja mendatangkan kesusahan kepada perlaksanaan program membabitkan Menteri Besar?
Cakap-cakap mengatakan Pejabat SUK sengaja ‘melengah-lengahkan’ kelulusan peruntukan atau pembayaran bagi program Menteri Besar yang menekankan kepada ‘Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan’.
Yang menariknya, pemangku Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mazlan Ngah pada sidang media mengatakan dengan jelas, rombakan bertujuan menjayakan pantadbiran yang menekankan “Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan’.
Berasaskan kenyataan itu jelas bahawa sebelum ini ada semacam ‘bonggol’yang menghalang kelicinan pentadbiran negeri, khususnya apabila melibatkan Pejabat Menteri Besar.
Difahamkan, banyak juga program diatur oleh Menteri Besar sering tersekat-sekat dan puncanya dikatakan dari Pejabat SUK.
Persoalannya, apakah Mukhtar terlibat? Apakah ada pegawai kerajaan lain yang cuba sabotaj Menteri Besar?
Jika bukan bagaimana Mazlan boleh mengatakan penyusunan semula pentadbiran negeri ini bagi tujuan merancakkan program “Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan’?
Tidakkah menggambarkan bahawa ada kuasa tertentu yang cuba ‘menggagalkan usaha Menteri Besar’mengambil pendekatan mementingkan rakyat dalam pentadbiran dan pembangunannya.
Menteri Besar Datuk Ahmad Said pada sidang media berkata pelantikan dan pertukaran jawatan tersebut dibuat berasaskan kemampuan dan merit pegawai terlibat.
Beliau juga menasihatkan pegawai yang berkenaan agar membuktikan keupayaan masing-masing dan menunaikan tanggungjawab sebaik mungkin.
"Bagi yang belum terpilih untuk kenaikan pangkat dan sebagainya, jangan berkecil hati kerana ada peluang lain," katanya sambil menambah masih terdapat 40 kekosongan dalam pentadbiran kerajaan negeri yang akan diisi tidak lama lagi.
Pada sidang media hari ini Mazlan mengumumkan seramai 48 Pegawai Tadbir Negeri akan bertukar jawatan di pelbagai pejabat kerajaan seluruh negeri berkuatkuasa 1 Febuari ini.
Ia dibuat berikutan persaraan Mukhtar dari jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu. Setiasaha Kerajaan Negeri, Datuk Haji Mazlan Ngah telah menandatangani surat Arahan Pertukaran berkenaan.
Kelmarin Mazlan dilihat dilapangan terbang Sultan Mahmud Kuala Terengganu bersama Datuk Ahmad Said pulang dari Kuala Lumpur.
Menurut laporan www.teganuku.blogspot.com mereka pulang daripada mengadap Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong menyembah senarai pertukaran Pegawai Tadbir bagi mendapat perkenan. Pada lewat petang, senarai pertukaran siap ditangatangani oleh Mazlan dan telah diedarkan.
Katanya, gaji pegawai-pegawai terbabit akan dibayar daripada peruntukan pejabat yang menerima pertukaran itu mulai tarikh tersebut.
Beliau menyatakan demikian dalam surat Pemberitahuan Pertukaran Pegawai Tadbir Negeri Terengganu yang diedarkan kepada ketua-ketua pejabat berkenaan kelmarin.
Bagaimanapun sidang media dibuat tengah hari semalam.
Antara pegawai utama yang terlibat sebagaimana berikut:
Datuk Mat Razali Kasim, Datuk Bandar Bandaraya Kuala Terengganu bertukar jawatan dengan Datuk Azlan Dagang, Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) merangkap Pengarah UPEN.
Tuan Haji Osman Muda, Timbalan Pegawai Kewangan Negeri telah mendapat kepercayaan pentadbiran negeri menduduki jawatan ketiga tertinggi sebagai Pengarah Tanah dan Galian.
Osman yang sebelumnya Setiausaha Sulit Kanan Kepada Mantan Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh. Tempat beliau di Pejabat Kewangan Negeri diganti oleh Haji Mustaffa Khalid.
Tuan Mamat Tuan Ngah dari jawatan kumpulan sejak pentadbiran yang lalu telah di lantik sebagai Pegawai Daerah Besut, mengambil tempat Haji Wan Muhamad Ibrahim yang ditukarkan sebagai Pegawai Daerah Hulu Terengganu.
Pegawai Daerah Setiu Haji Wan Nawawi Ismail dilantik sebagai Pegawai Daerah Kuala Terengganu bagi menggantikan tempat yang dikosongkan oleh Datuk Mohd Alim Muda yang dipinjamkan ke TESDEC sebagai Ketua Pegawai Eksekutif. Pegawai Daerah Setiu diganti oleh Haji Mat Akil Che Mat.
Haji Aziz Mamat telah dipinjam ke Yayasan Terengganu sebagai Pengarah Yayasan Terengganu mengantikan Haji Md Kamarul Al-Amin Ismail yang dipinjamkan ke Yayasan Islam Terengganu sebagai Pengarah.
Haji Zulkifli Mohamad ditempatkan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif ECER Terengganu yang dikosongkan semenjak Dato’ Wan Mokthar Mat Nor mengosongkan jawatan tersebut dua tahun lalu.
Haji Wan Ahamad Wan Muda Setiausaha Sulit Kanan kepada YAB Menteri Besar ditukarkan ke pentadbiran Negeri sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan) mengambil jawatan yang dikosongkan oleh Haji Hussein Embong yang dipinjamkan ke Syarikat Air Terengganu (SATU) sebagai Ketua Pegawai Eksekutif.
Mustofa Abdul Rahman telah ditukarkan dari SATU ke jawatan Pegawai Daerah Dungun.
Mengenai Setiausaha Sulit Kanannya, Menteri Besar berkata buat ketika ini jawatan itu masih kosong kerana belum ada calon sesuai.
Thursday, January 21, 2010
SURAT SOKONGAN TANPA PERMINTAAN SUAPAN TIDAK SALAH
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini menjelaskan pengeluaran sesuatu surat sokongan yang dibuat dengan niat suci tanpa sebarang tawaran atau permintaan suapan rasuah, tidak menjadi satu kesalahan.
Bagaimanapun, pengeluaran surat sokongan akan menjadi suatu kesalahan di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 sekiranya terdapat elemen-elemen rasuah seperti surat sokongan yang dikeluarkan kepada individu atau syarikat di mana dirinya sendiri, saudara atau sekutunya mempunyai kepentingan.
"Ia juga menjadi satu kesalahan sekiranya seseorang yang terpaksa membayar apa-apa suapan rasuah bagi pengeluaran surat sokongan tersebut dan seseorang atau saudara atau sekutu berkenaan dijanjikan atau ditawarkan apa-apa suapan rasuah sekiranya sesuatu projek berjaya hasil daripada surat sokongan tersebut," demikian menurut kenyataan SPRM dalam laman webnya hari ini.
SPRM berkata dengan penjelasan itu masyarakat diharap lebih jelas berhubung perkara itu supaya tidak timbul sebarang salah faham atau kekeliruan dalam hal tersebut.
Semalam, Menteri Besar Perlis Datuk Seri Dr Md Isa Sabu berkata surat sokongan yang dikeluarkan oleh anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco)atau Anggota Dewan Undangan Negeri kepada orang ramai tidak ditafsirkan sebagai rasuah.
Beliau berkata SPRM tidak menyenaraikannya sebagai sebahagian daripada amalan rasuah kerana ia tidak mempunyai sebarang kepentingan peribadi kepada pengeluar surat berkenaan.
Bagaimanapun, pengeluaran surat sokongan akan menjadi suatu kesalahan di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 sekiranya terdapat elemen-elemen rasuah seperti surat sokongan yang dikeluarkan kepada individu atau syarikat di mana dirinya sendiri, saudara atau sekutunya mempunyai kepentingan.
"Ia juga menjadi satu kesalahan sekiranya seseorang yang terpaksa membayar apa-apa suapan rasuah bagi pengeluaran surat sokongan tersebut dan seseorang atau saudara atau sekutu berkenaan dijanjikan atau ditawarkan apa-apa suapan rasuah sekiranya sesuatu projek berjaya hasil daripada surat sokongan tersebut," demikian menurut kenyataan SPRM dalam laman webnya hari ini.
SPRM berkata dengan penjelasan itu masyarakat diharap lebih jelas berhubung perkara itu supaya tidak timbul sebarang salah faham atau kekeliruan dalam hal tersebut.
Semalam, Menteri Besar Perlis Datuk Seri Dr Md Isa Sabu berkata surat sokongan yang dikeluarkan oleh anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco)atau Anggota Dewan Undangan Negeri kepada orang ramai tidak ditafsirkan sebagai rasuah.
Beliau berkata SPRM tidak menyenaraikannya sebagai sebahagian daripada amalan rasuah kerana ia tidak mempunyai sebarang kepentingan peribadi kepada pengeluar surat berkenaan.
APA HUKUMAN JIKA MENGHALANG TUGAS RAJA? T
Tindakan boleh dikenakan mengikut Seksyen 188 Kanun Keseksaan kerana menghalang penjawat awam dalam melaksanakan tugasnya.
Manakala adalah satu kesalahan dibawah Seksyen 14 Akta Kesalahan Kecil kerana mengeluarkan kata-kata kesat terhadap penjawat awam.
Persoalannya apakah tindakan juga sama boleh dikenakan mengikut Seksyen 188 Kanun Keseksaan kerana menghalang Duli Yang Maha Mulia Tuanku Al-Sultan dalam melaksanakan tugasnya ? Atau lebih berat ?
Manakala persoalan seterusnya adakah satu kesalahan yang sama dibawah Seksyen 14 Akta Kesalahan Kecil kerana mengeluarkan kata-kata kesat terhadap Duli Yang Maha Mulia Tuanku Al- Sultan ? Atau lebih berat ?
ISU 1, MENGHALANG TUGAS DYMM SULTAN TERENGGANU
DYMM Sultan telah menjalankan tugas baginda apabila pejabat Sultan Terengganu telah mengumumkan pelantikan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kijal, Datuk Ahmad Said, sebagai Menteri Besar baru walaupun 22 Adun Barisan Nasional (BN) di negeri ini sebulat suara mahukan Datuk Seri Idris Jusoh dilantik semula.
Berikutan itu, semua 22 Adun yang mengadakan mesyuarat khas di sini semalam, berikrar memulaukan majlis angkat sumpah Ahmad, sebagai Menteri Besar yang dijadualkan di Istana Tamu, pagi ini. Malah, mereka turut menegaskan akan meletak jawatan jika Idris tidak dilantik semula untuk jawatan itu.
Kenyataan pejabat Sultan Terengganu kepada Bernama telah menyebut;:
"Mengikut peruntukan Fasal 14 Perenggan (2)(a) Undang-undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu (Bab 2), Majlis Penasihat Pemangku Raja dalam melaksanakan fungsi bagi pihak Pemangku Raja. Dengan ini telah memilih untuk melantik Datuk Ahmad Said sebagai Menteri Besar Terengganu, untuk mengetuai Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Terengganu."
Isu pelantikan Menteri Besar Terengganu berlarutan selama 14 hari selepas pilihan raya umum 8 Mac lalu.
Mengikut Dato’ Seri Utama DR. Rais Yatim dalam Berita Minggu 8 Mac 2009 bahawa Kuasa diraja negeri Perak yang ada di bawah 16 (4) tadi didapati hanya ada di beberapa negeri. Dua daripadanya ialah Perlis di bawah Sesyen 39 dan Terengganu di bawah kuasa lama 1911 yang pada tahun 1948 dipinda dan menjadi kuasa mutlak bagi Sultan Terengganu. Dalam proses melantik seseorang Menteri Besar, Sultan di ketiga-tiga negeri ini berkuasa penuh untuk menentukan siapa yang baginda rasa wajar. Jadi kuasa ini dianggap kuasa tradisional. Kuasa turun-temurun dunia Melayu ini lagi dan selepas Inggeris mengaturkan pada 1948, di bawah Perjanjian Persekutuan Malaya 1948. Semua negeri Melayu mempunyai beberapa bidang pindaan kepada Perlembagaan yang ada. Jadi bagi negeri Perak, Perlis dan Terengganu khususnya mempunyai kuasa-kuasa itu.
Kuasa untuk memberi pengampunan semuanya ada. Kuasa untuk menentukan Raja itu boleh menjalankan tugas dalam bidang tradisi ada di beberapa kelompok kuasa di Negeri-Negeri Melayu Yang Bersekutu, tetapi tidak ada di dalam Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu.
Sultan mempunyai kuasa melantik seseorang Menteri Besar dari kalangan yang baginda dapati sesuai dan untuk melantik seseorang Menteri Besar di bawah Klausa 4 itu, baginda boleh mengetepikan mana-mana peruntukan Perlembagaan Negeri jika pada pendapat baginda ini sesuai dan berpatutan.
Kenyataan diatas dapat dirujuK kepada Perlembagaan Negeri Terengganu (Undang-Undang Diri Negeri Terengganu 1911 & 1948) sebagaimana dibawah;
PERUNTUKAN DIBAWAH UNDANG-UNDANG DIRI NEGERI TERENGGANU 1911 FASAL 29(kuasa lama sebagaimana penerangan Dato' Seri Utama di atas)MEMILIH DAN MENJADIKAN MENTERI BESAR DAN NAIBNYA ADALAH SEMATA-MATA HAK BAGI SULTAN
PADA UNDANG2 DIRI NEGERI TERENGGANU TAMBAHAN 1948 DIBAWAH FASAL 14(4) (Pindaan 1948 segaimana penerangan Dato' Seri Utama di atas) TAKALA MELANTIK SEORANG MB MAKA BOLEHLAH DYMM MENGIKUT TIMBANGAN BAGINDA SENDIRI, MENINGGALKAN MANA-MANA SYARAT DALAM FASAL 10 YANG MENGHADKAN PILIHAN BAGINDA AKAN MB ITU JIKA SEKIRANYA PADA FIKIRAN BAGINDA MUSTAHAK MENINGGALKANYA KERANA HENDAK MENUNAIKAN KEHENDAK-KEHENDAK FASAL 10 INI.
ISU 2, MENGELUARKAN KATA-KATA KESAT TERHADAP DYMM SULTAN TERENGGANU
Apakah hukuman yang setimpal ?????
www.teganukini.blogspot.com (18 Jan 2010)
Manakala adalah satu kesalahan dibawah Seksyen 14 Akta Kesalahan Kecil kerana mengeluarkan kata-kata kesat terhadap penjawat awam.
Persoalannya apakah tindakan juga sama boleh dikenakan mengikut Seksyen 188 Kanun Keseksaan kerana menghalang Duli Yang Maha Mulia Tuanku Al-Sultan dalam melaksanakan tugasnya ? Atau lebih berat ?
Manakala persoalan seterusnya adakah satu kesalahan yang sama dibawah Seksyen 14 Akta Kesalahan Kecil kerana mengeluarkan kata-kata kesat terhadap Duli Yang Maha Mulia Tuanku Al- Sultan ? Atau lebih berat ?
ISU 1, MENGHALANG TUGAS DYMM SULTAN TERENGGANU
DYMM Sultan telah menjalankan tugas baginda apabila pejabat Sultan Terengganu telah mengumumkan pelantikan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kijal, Datuk Ahmad Said, sebagai Menteri Besar baru walaupun 22 Adun Barisan Nasional (BN) di negeri ini sebulat suara mahukan Datuk Seri Idris Jusoh dilantik semula.
Berikutan itu, semua 22 Adun yang mengadakan mesyuarat khas di sini semalam, berikrar memulaukan majlis angkat sumpah Ahmad, sebagai Menteri Besar yang dijadualkan di Istana Tamu, pagi ini. Malah, mereka turut menegaskan akan meletak jawatan jika Idris tidak dilantik semula untuk jawatan itu.
Kenyataan pejabat Sultan Terengganu kepada Bernama telah menyebut;:
"Mengikut peruntukan Fasal 14 Perenggan (2)(a) Undang-undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu (Bab 2), Majlis Penasihat Pemangku Raja dalam melaksanakan fungsi bagi pihak Pemangku Raja. Dengan ini telah memilih untuk melantik Datuk Ahmad Said sebagai Menteri Besar Terengganu, untuk mengetuai Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Terengganu."
Isu pelantikan Menteri Besar Terengganu berlarutan selama 14 hari selepas pilihan raya umum 8 Mac lalu.
Mengikut Dato’ Seri Utama DR. Rais Yatim dalam Berita Minggu 8 Mac 2009 bahawa Kuasa diraja negeri Perak yang ada di bawah 16 (4) tadi didapati hanya ada di beberapa negeri. Dua daripadanya ialah Perlis di bawah Sesyen 39 dan Terengganu di bawah kuasa lama 1911 yang pada tahun 1948 dipinda dan menjadi kuasa mutlak bagi Sultan Terengganu. Dalam proses melantik seseorang Menteri Besar, Sultan di ketiga-tiga negeri ini berkuasa penuh untuk menentukan siapa yang baginda rasa wajar. Jadi kuasa ini dianggap kuasa tradisional. Kuasa turun-temurun dunia Melayu ini lagi dan selepas Inggeris mengaturkan pada 1948, di bawah Perjanjian Persekutuan Malaya 1948. Semua negeri Melayu mempunyai beberapa bidang pindaan kepada Perlembagaan yang ada. Jadi bagi negeri Perak, Perlis dan Terengganu khususnya mempunyai kuasa-kuasa itu.
Kuasa untuk memberi pengampunan semuanya ada. Kuasa untuk menentukan Raja itu boleh menjalankan tugas dalam bidang tradisi ada di beberapa kelompok kuasa di Negeri-Negeri Melayu Yang Bersekutu, tetapi tidak ada di dalam Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu.
Sultan mempunyai kuasa melantik seseorang Menteri Besar dari kalangan yang baginda dapati sesuai dan untuk melantik seseorang Menteri Besar di bawah Klausa 4 itu, baginda boleh mengetepikan mana-mana peruntukan Perlembagaan Negeri jika pada pendapat baginda ini sesuai dan berpatutan.
Kenyataan diatas dapat dirujuK kepada Perlembagaan Negeri Terengganu (Undang-Undang Diri Negeri Terengganu 1911 & 1948) sebagaimana dibawah;
PERUNTUKAN DIBAWAH UNDANG-UNDANG DIRI NEGERI TERENGGANU 1911 FASAL 29(kuasa lama sebagaimana penerangan Dato' Seri Utama di atas)MEMILIH DAN MENJADIKAN MENTERI BESAR DAN NAIBNYA ADALAH SEMATA-MATA HAK BAGI SULTAN
PADA UNDANG2 DIRI NEGERI TERENGGANU TAMBAHAN 1948 DIBAWAH FASAL 14(4) (Pindaan 1948 segaimana penerangan Dato' Seri Utama di atas) TAKALA MELANTIK SEORANG MB MAKA BOLEHLAH DYMM MENGIKUT TIMBANGAN BAGINDA SENDIRI, MENINGGALKAN MANA-MANA SYARAT DALAM FASAL 10 YANG MENGHADKAN PILIHAN BAGINDA AKAN MB ITU JIKA SEKIRANYA PADA FIKIRAN BAGINDA MUSTAHAK MENINGGALKANYA KERANA HENDAK MENUNAIKAN KEHENDAK-KEHENDAK FASAL 10 INI.
ISU 2, MENGELUARKAN KATA-KATA KESAT TERHADAP DYMM SULTAN TERENGGANU
Apakah hukuman yang setimpal ?????
www.teganukini.blogspot.com (18 Jan 2010)
PESANAN DR M, PRIBUMI PERKASA UNTUK RAKYAT MALAYSIA!
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, menasihati rakyat supaya bertenang berikutan insiden membaling bom api di empat gereja sekitar Kuala Lumpur dan tidak bertindak melakukan perbuatan di luar kawalan yang boleh menjejaskan keharmonian kaum di negara ini.
Beliau berkata, lebih mudah untuk mengawal golongan sofistikated, berpendidikan dan bersikap terbuka dalam perkara yang membabitkan sentimen keagamaan tetapi bukan mereka yang “dikatakan” kurang berpendidikan dan tidak rasional.
“Satu-satunya cara untuk menyelesaikan isu ini adalah untuk bertenang, tetapi bagaimana anda boleh beri jaminan bahawa mereka yang kurang berpendidikan akan turut akur dan bertenang,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan sambutan Hari Keluarga Proton 2010 yang diadakan sempena ulang tahun ke-25 Proton Rabu lalu (13 Jan 2010).’
Dr Mahathir berkata, lebih baik untuk membincangkan isu sensitif seperti isu keagamaan secara tertutup dan tidak terlalu brsikap ghairah dengan mengadakan perhimpunan awam dan demonstrasi.
“Di negara ini, isu sensitif tertentu perlu diselesaikan secara tertutup tetapi apabila ada peristiwa umum dengan mahkamah membuat keputusan, maka sesetengah pihak mungkin berasa gembira dan ada juga yang tidak gembira… saya berasa tidak gembira,” katanya merujuk kepada keputusan Mahkamah Tinggi pada 31 Disember yang membenarkan Gereja Roman Katolik di Malaysia menggunakan kalimah “Allah” dalam penerbitan mingguannya, Herald.
Mengenai gesaan Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia (NUJ) yang meminta penerbitan media supaya tidak memainkan isu perkauman dalam penerbitan mereka, Dr Mahathir berkata pengamal media perlu lebih matang untuk tidak memainkan isu seperti itu.
Beliau turut menggesa masyarakat Malaysia supaya tidak dipaksa bersetuju dengan pandangan terbuka berhubung isu sensitif tertentu yang diterima dan diamalkan oleh beberapa negara maju.
“Kita hidup dalam masyarakat yang pelbagai agama, pelbagai ekonomi, pelbagai budaya dan pelbagai bahasa… kita tidak seharusnya dipaksa bersetuju dengan apa yang dikatakan peradaban dan pandangan terbuka negara maju.
“Kita telah pun muncul sebagai sebuah negara maju dalam acuan kita sendiri dan ini tidak bermakna bersikap terlalu bebas sehingga mula berjalan ke sana sini tanpa berpakaian dan sebagainya. Itu adalah cara mereka (negara maju) yang menganggapkan diri mereka maju dan bukannya kita,” katanya.
2.Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) tidak menolak kemungkinan serangan terhadap tiga gereja beberapa hari yang lepas adalah perbuatan pihak tertentu untuk mensabotaj umat Islam dan ekonomi negara.
Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, kejadian itu seakan-akan dirancang sewaktu umat Islam mahu mengadakan demonstrasi membantah penggunaan kalimah Allah oleh penerbitan Gereja Katholik selepas solat Jumaat minggu lepas.
Beliau mengingatkan semua pihak supaya tidak cepat membuat kesimpulan menuduh ia perbuatan orang Islam kerana terdapat pelbagai kemungkinan dalam kejadian tersebut.
“Perkasa tidak menolak kemungkinan ia adalah kaedah ‘psikologi balikan’ untuk memburukkan orang Islam dan pada masa sama meruntuhkan ekonomi negara.
“Cuba kita lihat kebetulan yang ada, sewaktu umat Islam mahu mengadakan demonstrasi, ada pula pihak yang bertindak membakar gereja,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia.
Minggu lepas, Gereja Metro Tarbenacle, Taman Melawati terbakar manakala Gereja Assumption di Petaling Jaya dan Gereja Chapel, Damansara dibaling bom petrol namun ia tidak meletup.
Dalam perkembangan berkaitan, Ibrahim berkata, semua pihak perlu memberi peluang kepada pihak berkuasa membuat siasatan dan menyokong penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) jika perlu.
“Jika siasatan mendapati orang Islam terlibat dalam kejadian itu, ia hanya melibatkan individu yang tidak mewakili keseluruhan umat Islam yang cintakan kedamaian,” ujarnya.
Beliau berkata, Perkasa mengutuk sekeras-kerasnya perbuatan jenayah yang tidak boleh dimaafkan itu walau apa pun alasannya.
Katanya, ia merupakan perbuatan orang yang pengecut dan tidak bertanggungjawab.
“Memang Perkasa konsisten membantah penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam, namun perjuangan kami melalui cara yang aman, bukannya kekerasan,” katanya.
Sumber asal tidak diketahui tapi dipetik dari Malaysia Instinct
Daripada: http://parpukari.wordpress.com
Beliau berkata, lebih mudah untuk mengawal golongan sofistikated, berpendidikan dan bersikap terbuka dalam perkara yang membabitkan sentimen keagamaan tetapi bukan mereka yang “dikatakan” kurang berpendidikan dan tidak rasional.
“Satu-satunya cara untuk menyelesaikan isu ini adalah untuk bertenang, tetapi bagaimana anda boleh beri jaminan bahawa mereka yang kurang berpendidikan akan turut akur dan bertenang,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan sambutan Hari Keluarga Proton 2010 yang diadakan sempena ulang tahun ke-25 Proton Rabu lalu (13 Jan 2010).’
Dr Mahathir berkata, lebih baik untuk membincangkan isu sensitif seperti isu keagamaan secara tertutup dan tidak terlalu brsikap ghairah dengan mengadakan perhimpunan awam dan demonstrasi.
“Di negara ini, isu sensitif tertentu perlu diselesaikan secara tertutup tetapi apabila ada peristiwa umum dengan mahkamah membuat keputusan, maka sesetengah pihak mungkin berasa gembira dan ada juga yang tidak gembira… saya berasa tidak gembira,” katanya merujuk kepada keputusan Mahkamah Tinggi pada 31 Disember yang membenarkan Gereja Roman Katolik di Malaysia menggunakan kalimah “Allah” dalam penerbitan mingguannya, Herald.
Mengenai gesaan Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia (NUJ) yang meminta penerbitan media supaya tidak memainkan isu perkauman dalam penerbitan mereka, Dr Mahathir berkata pengamal media perlu lebih matang untuk tidak memainkan isu seperti itu.
Beliau turut menggesa masyarakat Malaysia supaya tidak dipaksa bersetuju dengan pandangan terbuka berhubung isu sensitif tertentu yang diterima dan diamalkan oleh beberapa negara maju.
“Kita hidup dalam masyarakat yang pelbagai agama, pelbagai ekonomi, pelbagai budaya dan pelbagai bahasa… kita tidak seharusnya dipaksa bersetuju dengan apa yang dikatakan peradaban dan pandangan terbuka negara maju.
“Kita telah pun muncul sebagai sebuah negara maju dalam acuan kita sendiri dan ini tidak bermakna bersikap terlalu bebas sehingga mula berjalan ke sana sini tanpa berpakaian dan sebagainya. Itu adalah cara mereka (negara maju) yang menganggapkan diri mereka maju dan bukannya kita,” katanya.
2.Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) tidak menolak kemungkinan serangan terhadap tiga gereja beberapa hari yang lepas adalah perbuatan pihak tertentu untuk mensabotaj umat Islam dan ekonomi negara.
Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, kejadian itu seakan-akan dirancang sewaktu umat Islam mahu mengadakan demonstrasi membantah penggunaan kalimah Allah oleh penerbitan Gereja Katholik selepas solat Jumaat minggu lepas.
Beliau mengingatkan semua pihak supaya tidak cepat membuat kesimpulan menuduh ia perbuatan orang Islam kerana terdapat pelbagai kemungkinan dalam kejadian tersebut.
“Perkasa tidak menolak kemungkinan ia adalah kaedah ‘psikologi balikan’ untuk memburukkan orang Islam dan pada masa sama meruntuhkan ekonomi negara.
“Cuba kita lihat kebetulan yang ada, sewaktu umat Islam mahu mengadakan demonstrasi, ada pula pihak yang bertindak membakar gereja,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia.
Minggu lepas, Gereja Metro Tarbenacle, Taman Melawati terbakar manakala Gereja Assumption di Petaling Jaya dan Gereja Chapel, Damansara dibaling bom petrol namun ia tidak meletup.
Dalam perkembangan berkaitan, Ibrahim berkata, semua pihak perlu memberi peluang kepada pihak berkuasa membuat siasatan dan menyokong penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) jika perlu.
“Jika siasatan mendapati orang Islam terlibat dalam kejadian itu, ia hanya melibatkan individu yang tidak mewakili keseluruhan umat Islam yang cintakan kedamaian,” ujarnya.
Beliau berkata, Perkasa mengutuk sekeras-kerasnya perbuatan jenayah yang tidak boleh dimaafkan itu walau apa pun alasannya.
Katanya, ia merupakan perbuatan orang yang pengecut dan tidak bertanggungjawab.
“Memang Perkasa konsisten membantah penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam, namun perjuangan kami melalui cara yang aman, bukannya kekerasan,” katanya.
Sumber asal tidak diketahui tapi dipetik dari Malaysia Instinct
Daripada: http://parpukari.wordpress.com
EKSPORT PASIR – RASUAH WANG & SEKS
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menangkap 34 orang, termasuk 24 kakitangan kerajaan dan dua pembantu ahli politik, kerana didakwa terbabit dalam rasuah eksport pasir.
Jumlah rasuah terbabit melebihi RM280,000 dan habuan seks. Mereka ditahan di lima negeri sejak seminggu lalu.
Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Shukri Abdull memberitahu demikian dalam satu sidang akhbar di ibupejabat suruhanjaya itu di Putrajaya.
Menurutnya, SPRM telah menjalankan siasatan terhadap kes tersebut sejak bulan April tahun lalu selepas mendapat maklumat dari orang ramai.
Shukri berkata, kakitangan kerajaan yang ditangkap termasuk pegawai kanan dan ketua jabatan, tetapi beliau tidak menyatakan nama-nama jabatan terbabit kerana masih ada tangkapan yang akan dibuat.
Ditanya mengenai profail mereka, beliau berkata, pegawai-pegawai tertinggi mungkin terbabit tetapi enggan mendedahkan sama ada mereka merupakan ahli-ahli politik.
Shukri juga enggan mengulas apabila ditanya sama ada seorang pembantu politik yang ditahan hari ini ialah Hussein Ahmad, yang merupakan setiausaha kerja exco kerajaan Selangor, Yaakob Sapari.
Shukri juga ditanya mengenai Hussein Ahmad, setiausaha kerja exco kerajaan Selangor, Yaakob Safari yang ditahan hari ini.
"Hussein belum dibebaskan lagi kerana kita masih perlu merakamkan kenyataannya," kata Shukri.
Katanya, individu yang terbabit dalam sindiket jualan pasir masing-masing menerima RM500 hingga RM50,000, dengan sesetengahnya menerima rasuah secara bulanan. Tiga individu juga menerima habuan seks.
Shukri berkata, rasuah diberikan untuk mempercepatkan permohonan mendapatkan pasir dan tidak melaporkan perbuatan penyeludupan pasir ke negara jiran.
Menurutnya, SPRM telah merampas sejumlah RM50,000 dari individu-individu dan dokumen bagi menyokong siasatan terhadap mereka yang terbabit.
Jumlah rasuah terbabit melebihi RM280,000 dan habuan seks. Mereka ditahan di lima negeri sejak seminggu lalu.
Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Shukri Abdull memberitahu demikian dalam satu sidang akhbar di ibupejabat suruhanjaya itu di Putrajaya.
Menurutnya, SPRM telah menjalankan siasatan terhadap kes tersebut sejak bulan April tahun lalu selepas mendapat maklumat dari orang ramai.
Shukri berkata, kakitangan kerajaan yang ditangkap termasuk pegawai kanan dan ketua jabatan, tetapi beliau tidak menyatakan nama-nama jabatan terbabit kerana masih ada tangkapan yang akan dibuat.
Ditanya mengenai profail mereka, beliau berkata, pegawai-pegawai tertinggi mungkin terbabit tetapi enggan mendedahkan sama ada mereka merupakan ahli-ahli politik.
Shukri juga enggan mengulas apabila ditanya sama ada seorang pembantu politik yang ditahan hari ini ialah Hussein Ahmad, yang merupakan setiausaha kerja exco kerajaan Selangor, Yaakob Sapari.
Shukri juga ditanya mengenai Hussein Ahmad, setiausaha kerja exco kerajaan Selangor, Yaakob Safari yang ditahan hari ini.
"Hussein belum dibebaskan lagi kerana kita masih perlu merakamkan kenyataannya," kata Shukri.
Katanya, individu yang terbabit dalam sindiket jualan pasir masing-masing menerima RM500 hingga RM50,000, dengan sesetengahnya menerima rasuah secara bulanan. Tiga individu juga menerima habuan seks.
Shukri berkata, rasuah diberikan untuk mempercepatkan permohonan mendapatkan pasir dan tidak melaporkan perbuatan penyeludupan pasir ke negara jiran.
Menurutnya, SPRM telah merampas sejumlah RM50,000 dari individu-individu dan dokumen bagi menyokong siasatan terhadap mereka yang terbabit.
Subscribe to:
Posts (Atom)