Tuesday, November 30, 2010

DEMI MELAYU - PERKARA 66 PERLEMBAGAAN WAJAR DIPINDA

Saya tertarik dengan pendapat seorang pembentang kertas kerja pada Wacana "Raja Berperlembagaan - Perspektif Sejarah, Kini dan Masa Depan" di Shah Alam semalam yang memperkatakan mengenai Perkara 66 Perlembagaan Persekutuan.

Perkara ini menarik kerana menurut Prof. Madya Dr. Mohammad Agus Yusoff, kuasa untuk meluluskan sesuatu rang undang-undang oleh raja-raja dalam Perkara 66 Perlembagaan Persekutuan yang sebelum ini telah dipinda perlu dikembalikan semula bagi memastikan sistem pemerintahan beraja di negara ini dapat dikekalkan.

Sebenarnya, ada kalangan Menteri yang mempunyai pengalaman dan kelulusan undang-undang turut bersetuju jika pindaan kepada Perkara 66 ini dipinda.

“Ini adalah antara perkara penting yang perlu bagi orang Melayu kerana Raja-Raja Melayu mampu melindungi mereka dengan lebih kuat lagi,’ tegas Menteri berkenaan.

Namun menurutnya, pemimpin UMNO dan Barisan Nasional perlu mempunyai iltizam yang tinggi untuk melakukannya.

Mohammad Agus pula bercakap selepas membentangkan kertas kerja bertajuk Sistem Raja Berperlembagaan: Keperluan dan Masa Depan pada Wacana: Raja Berperlembagaan - Perspektif Sejarah, Kini dan Masa Depan di Bangunan Setiausaha Kerajaan (SUK) negeri di Shah Alam semalam, menegaskan Perkara 66 ini dipinda dipinda pada 1983.

Hakikatnya, ia merupakan satu sistem yang telah dipersetujui dalam kontrak sosial dan perlu dikekalkan sebagai kelangsungan survival Melayu sebagai penduduk asal.

Beliau berkata, ia juga merupakan identiti dan lambang bangsa Melayu.

Jika dirujuk kepada perlembagaan, Perkara 66 ini adalah berikut:

Perkara 66. Penjalanan kuasa perundangan.

(1) Kuasa Parlimen untuk membuat undang-undang hendaklah dijalankan melalui Rang Undang-Undang yang diluluskan oleh kedua-dua Majlis Parlimen (atau, dalam hal yang disebut dalam Perkara 68, oleh Dewan Rakyat) dan, kecuali sebagaimana yang diperuntukkan selainnya dalam Perkara ini, diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong.

(2) Tertakluk kepada Perkara 67, sesuatu Rang Undang-Undang boleh bermula di dalam mana-mana satu Majlis Parlimen.

(3) Apabila sesuatu Rang Undang-Undang telah diluluskan oleh Majlis Parlimen tempat Rang Undang-Undang itu bermula, maka Rang Undang-Undang itu hendaklah dihantar kepada Majlis Parlimen yang satu lagi; dan Rang Undang-Undang itu hendaklah dikemukakan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk diperkenankan olehnya apabila telah diluluskan oleh Majlis Parlimen yang satu lagi itu dan persetujuan telah dicapai antara kedua-dua Majlis Parlimen itu mengenai apa-apa pindaan yang dibuat dalam Rang Undang-Undang itu atau apabila Rang Undang-Undang itu dikehendaki dikemukakan sedemikian di bawah Perkara 68.

(4) Yang di-Pertuan Agong hendaklah dalam masa tiga puluh hari selepas sesuatu Rang Undang-Undang dikemukakan kepadanya memperkenankan Rang Undang-Undang itu dengan menyebabkan Mohor Besar dicapkan pada Rang Undang-Undang itu.

(4A) Jika sesuatu Rang Undang-Undang tidak diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong dalam masa yang ditentukan dalam Fasal (4), Rang Undang-Undang itu hendaklah menjadi undang-undang apabila habis masa yang ditentukan dalam Fasal itu mengikut cara yang sama seolah-olah dia telah
memperkenankannya.

(4B) (Dimansuhkan).

(5) Sesuatu Rang Undang-Undang hendaklah menjadi undang-undang apabila diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong atau sebagaimana yang diperuntukkan dalam Fasal (4A), tetapi tiada undang-undang boleh berkuat kuasa sehingga undang-undang itu telah disiarkan, tanpa, walau bagaimanapun, menjejaskan kuasa Parlimen untuk menangguhkan kuat kuasa mana-mana undang-undang atau untuk membuat undang-undang yang berkuat kuasa ke belakang.

(6) Tiada apa-apa jua dalam Perkara ini atau dalam Perkara 68 boleh menidaksahkan mana-mana undang-undang yang mengesahkan aku janji yang diberikan oleh Kerajaan Persekutuan yang bermaksud bahawa Rang Undang-Undang yang dimaksudkan oleh aku janji itu tidak akan dikemukakan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk diperkenankan olehnya kecuali mengikut aku janji itu.

Yang penting, jika kuasa itu dikembalikan kepada Yang DiPertuan Agong atau Raja-Raja Melayu, ia dapat mengimbangi peranan penggubal undang-undang.

"Dengan kembalinya kuasa itu, raja-raja boleh semak dan imbang di situ," katanya.

Menurut Mohammad Agus yang ditemui wartawan selepas itu, bukan mudah untuk mengembalikan perkara itu kepada yang asal (pinda semula Perkara 66) kerana ia memerlukan undi majoriti dua per tiga Ahli Dewan Rakyat untuk kelulusan.

Kata beliau, untuk mendapat undi majoriti itu juga agak sukar kerana tidak mungkin Ahli Dewan Rakyat bukan Melayu akan menyokong perkara itu.

"Jadi saya rasa hanya raja-raja yang boleh meminta supaya kuasa itu dikembalikan kepada mereka dan saya yakin kalau raja yang minta pasti orang Melayu akan sokong," kata beliau.

Apakah akan ada permintaan sedemikian?

Bagaimanakah menggembalikan kuasa itu? Jika orang Melayu dan rakyat Melayu merasakan kuasa itu perlu dikembalikan, mereka perlu bersatu menyokong pindaan ini.

Tidak kiralah dari parti mana sekali pun, jika Ahli Parlimen berbangsa Melayu memahami perlunya pindaan ini, mereka perlu menyokongnya.

Dalam banyak perkara penting, kuasa Raja-Raja Melayu sangat jelas diperlukan bagi menjamin kestabilan politik dan masa depan orang Melayu di negara ini.

Ini ditegaskan oleh pakar undang-undang perlembagaan, Prof. Datuk Dr. Shad Saleem Faruqi pada majlis yang sama bahawa Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa melantik Perdana Menteri, menteri Kabinet dan timbalan menteri untuk menasihati baginda dalam tugas-tugas baginda. ''Kuasa-kuasa ini diperuntukkan dalam perkara 43(1),(2) dan 43A Perlembagaan Persekutuan."

Selain itu, keputusan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah untuk tidak memperkenan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak tidak boleh dicabar kerana ia jelas dilakukan mengikut perlembagaan dan Undang-Undang Tubuh negeri itu.

Katanya, peranan Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu sebagai raja berperlembagaan amat jelas digariskan dalam Perlembagaan Persekutuan dan Undang-undang Tubuh di negeri masing-masing. Menurutnya, peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan juga telah menetapkan kuasa-kuasa baginda di dalam pelbagai perkara.

Dan jika Pindaan 66 itu dilakukan, ia akan mengukuhkan lagi peranan Yang DiPertuan Agong dan Raja-Raja Melayu dalam menjamin kedudukan orang Melayu.

Persoalannya, berani dan bersediakan UMNO dan Barisan Nasional melakukannya walaupun berdepan dengan cabaran yang sukar?

MELAYU - SULTAN SELANGOR SEDIH, DUKACITA

“Matlamat mereka supaya sistem Raja Berperlembagaan ini disemak dan dikaji semula atas alasan negara sudah menjalani arus pemodenan dan sistem yang diamalkan sekarang ini sudah tidak bersesuaian, amat tidak bertepatan...Sejarah ditulis oleh orang Inggeris ada menyatakan mengenai ‘Tanah Melayu’, ‘Negeri Melayu Bersekutu’ dan ‘Raja Melayu’, sekali gus membuktikan penulis Barat ketika itu mengiktiraf adanya Melayu yang memulakan sejarah negara ini." - Sultan Sharafuddin

Oleh Abdul Latiff Muda (http://lawi-ayam.blogspot.com/)

Apabila Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah semalam bercakap mengenai Melayu apakah beliau juga patut dikategorikan sebagai mengamalkan sikap perkauman?

Dengan jelas Baginda menegaskan: “Kepada rakyat Melayu, beta ingin menyedarkan bahawa rakyat Melayu tidak akan hilang begitu saja kerana negeri ini adalah tanah tempat tumpah darah kita, dan di tanah bertuah ini juga tempat kita dikuburkan.”

Baginda bertitah, sejarah yang tercatat sejak beratus-ratus tahun lalu menunjukkan bahawa Raja-Raja Melayu sudah membuka serta membangunkan negeri di Tanah Melayu sehingga menjadi sebuah negara maju, selain menempa peristiwa membanggakan sehingga mampu bersaing dengan negara lain di dunia.

Apakah Sultan Sharafuddin rasis kerana menyebut perkara ini sambil mempertahankan institusi beraja dan kepentingan Melayu?

Baginda menegaskan bukan tujuan baginda untuk menyalakan api perkauman, tetapi ingin menyatakan bahawa rakyat Selangor mesti berbangga dengan negeri ini membabitkan kaum Cina, India dan Melayu serta kaum lain.

Persoalannya di sini kenapa Sultan Selangor dengan tegas menyatakan perkara ini ketika individu seperti Presiden Keadilan, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail mengatakan ketuanan Melayu tidak relevan sementara Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak lagi menganggap dirinya Melayu?

Apakah dengan mengatakan diri mereka Melayu ia memberikan implikasi bahawa Melayu itu dikaitkan dengan kemunduran, kemiskinan, lemah, Islam dan beraja?

Dan dengan tidak mengatakan diri mereka Melayu – orang Melayu akan menjadi ‘Melayu Bermaruah’, maju, bijak dan dihormati?

Siapakah tokoh orang Melayu yang menjadi ikon kepada Melayu yang maju , bijak dan dihormati itu?

Apakah manusia seperti Nik Aziz, Wan Azizah dan paling utama Penasihat Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali sebagai mereka yang maju, bijak dan perlu dijadikan ‘manusia contoh yang terpilih’?

Nik Aziz kelmarin menyifatkan Anwar sebagai pemimpin yang menjadi teladan terbaik untuk rakyat. "Anwar adalah pemimpin yang dianugerahkan Tuhan kerana sanggup mengharungi pelbagai rintangan hidup," katanya.

Dan apakah manusia seperti Sultan Azlan Shah, Tuanku Mizan Zainal Abidin, Prof Ungku Aziz, Tun Dr Mahathir Mohamad, Tan Sri Azman Hashim, Datuk Seri Mohd Najib Razak, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary, Prof Mahmud Zuhdi, Datuk Seri Harussani Zakaria (sekadar menyebut beberapa orang ) bukan ikon dan tidak setaraf Nik Aziz, Anwar atau Azmin untuk dijadikan teladan?

Apakah mereka ini bukan ‘Melayu Bermaruah’ berbanding Anwar dan Azizah?

Persoalannya, apakah orang Melayu/ Islam dalam pakatan pembangkang – PAS, Parti Keadilan Rakyat dan DAP – tidak lagi berjiwa Melayu dan tidak sensitif dengan teguran-teguran yang dibuat oleh Raja-Raja Melayu?

Kalaupun ‘memekakkan telinga’ terhadap saranan pemimpin UMNO mengenai Melayu, setidak-tidaknya mereka akur dan sensitif dengan saranan dan perasaan Raja-Raja Melayu ketika ini.

Terbaru semalam, Sultan Sharafuddin melahirkan rasa sedih dan dukacita terhadap orang Melayu yang tidak lagi megah dan bangga sebagai orang Melayu sehingga sanggup menggadaikan perkataan ‘Melayu’ untuk dikuburkan serta lenyap dari dunia.

Malah, Baginda juga sedih kerana ada segelintir individu yang berhijrah ke negeri itu, terutama orang Melayu, sanggup mempersoalkan peranan institusi Raja Melayu serta kedudukan dan hak keistimewaan bangsa Melayu. Baginda juga sedih kerana generasi sekarang malu mengaku diri mereka seorang Melayu.

Sultan Selangor bertitah, golongan itu turut mempersoalkan kerelevanan institusi Raja Melayu serta peranannya dalam sistem pemerintahan negara ketika ini.

Amat jelas bahawa orang Melayu, termasuk di Selangor – negeri paling mahu di Malaysia – tidak lagi mengendahkan institusi berkenaan yang mungkin menurut mereka tidak lagi relevan dalam konteks kini.

Dan dengan kedudukan di mana parti pemerintah di beberapa negeri di Semenanjung meletakkan kepentingan persamaan hak dan taraf dalam semua perkara, institusi raja kini bukan lagi dilihat penting.

Apakah di negeri-negeri seperti Selangor khususnya orang Melayu sudah tidak melihat Raja dan institusinya sebagai penting untuk kerana kerana tidak lagi sesuai atau mereka sudah moden?

Menurut Sultan Sharafuddin: “Matlamat mereka supaya sistem Raja Berperlembagaan ini disemak dan dikaji semula atas alasan negara sudah menjalani arus pemodenan dan sistem yang diamalkan sekarang ini sudah tidak bersesuaian, amat tidak bertepatan,” titah baginda pada Wacana Raja Berperlembagaan-Perspektif Sejarah, Kini dan Masa Depan di Shah Alam semalam.

Lebih merisaukan apabila ada pemimpin Melayu yang lantang meminta perkataan ‘Melayu’ dihapuskan daripada ungkapan ‘Raja-Raja Melayu’, titah Baginda.

Mana tidak sedihnya bagi Sultan Sharafuddin apabila ada juga suara lantang di kalangan orang Melayu sendiri yang meminta perkataan ‘Melayu’ dihapuskan daripada ungkapan ‘Raja-Raja Melayu’.

Dengan tegas Baginda percaya perbuatan itu dilakukan untuk kepentingan diri atau politik mereka.


Nah terang lagi bersuluh. Siapakah yang lantang menentang pembelaan terhadap orang Melayu, termasuk hak istimewa dan ketuanannya?

Yang melakukannya ialah pemimpin PKR seperti Wan Azizah dan Anwar yang terdesak menarik sokongan bukan Melayu untuk menang pilihan raya. Kerana itu Anwar sanggup berjanji untuk melantik Lim Kit Siang sebagai timbalan perdana menteri.

Apakah DAP lebih besar kemenangannya berbanding sekutu PKR satu lagi – PAS – dan di mana mahu diletakkan Presiden PAS?

Jadi apakah UMNO atau Barisan Nasional yang membelakangkan orang Melayu?

Persoalan lain ialah apakah UMNO memperjuangkan hak Melayu kerana mahu mengekalkan kuasanya seperti yang disebut oleh Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar?

Yang nyata UMNO memperjuangkan Melayu kerana kedudukan orang Melayu dulu, kini dan masa akan datang. Selain itu yang menjadi ‘pelindung’ orang Melayu dan Islam ialah Raja-Raja Melayu.

Hakikatnya, seperti ditegaskan Sultan Selangor: “Sejarah ditulis oleh orang Inggeris ada menyatakan mengenai ‘Tanah Melayu’, ‘Negeri Melayu Bersekutu’ dan ‘Raja Melayu’, sekali gus membuktikan penulis Barat ketika itu mengiktiraf adanya Melayu yang memulakan sejarah negara ini.”

Dan hanya orang yang ‘membutakan sejarah’ kerana kepentingan ‘untuk ke Putrajaya’ sahaja seperti Wan Azizah, Anwar selain yang sewaktu dengannya tidak mengiktiraf pentingnya orang Melayu dan menafikan perjuangan orang Melayu menegakkan hak istimewa dan ketuannnya.

Monday, November 29, 2010

AHMAD SAID LETAK JAWATAN MB TERENGGANU HARI INI?

“SalamYB. Maaf mengganggu. Sy dapat info bhw esk ptg ada perjumpaan MB dgn semua ADUN. Ada maklumat diterima bhw terdpt rombakan BPUNT dan kemungkinan juga MB akan meletak jwtn. Cuma nak confirmation dd YB.”

Ini adalah SMS yang diforwardkan oleh seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Terengganu pukul 21:46 (09:46) malam semalam kepada saya.

Apa yang terkandung dalam SMS ini amat jelas bahawa subjek pentingnya ialah:

1. Ada perjumpaan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said dengan semua ADUN;

2. Rombakan Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu (BPUNT) dan;

3. Kemungkinan Menteri Besar akan letak jawatan.

Saya berminat untuk mulakan perbincangan dengan perkara ketiga iaitu kemungkinan Menteri Besar akan meletakkan jawatan.

Tetapi sebelum itu, ingin diberitahu di sini bahawa yang SMS ini asalnya dihantar oleh ‘pegawai penyiasat’ yang jelas beliau sendiri tidak pasti dan mahukan pengesahan daripada YB tersebut.

Oleh kerana YB berkenaan juga tidak tahu ‘hujang pangkal’ mengenai perkara ini, beliau pula meminta penjelasan atau maklumat daripada saya.

Berbalik kepada perkara letak jawatan ini, saya rasa SMS seperti ini sudah lebih sepuluh kali dihantar oleh pihak tidak bertanggungjawab untuk mengganggu pentadbiran Ahmad Said.

Malah, beberapa kali Ahmad Said sudah menjawab isu ini dengan mengatakan beliau menunaikan amanah parti dan istana. Selagi tidak diarahkan sama ada oleh Sultan Terengganu atau parti yang mendapat perkenan istana beliau tidak akan melakukannya.

Ini jelas kerana Ahmad Said dilantik menggantikan Datuk Seri Idris Jusoh bukan kerana beliau melobi atau mencalonkan diri sendiri seperti sesetengah ADUN Terengganu lakukan sebelum ini, sebaliknya kerana ditakdir beliau dipilih daripada ADUN-ADUN yang menang pilihan raya umum lalu.

Ahmad Said ketika pentadbiran Idris atau ketika berlakunya krisis tidak bertindak seperti sesetengah ADUN di Terengganu yang menyatakan ‘mereka adalah layak’, ‘wajar dilantik’ atau ‘mampu menggantikan Ahmad Said’ menjadi Menteri Besar.

Berita angin yang ditiupkan kononnya Ahmad Said bakal diganti bermula selepas pilihan raya kecil Kuala Terengganu apabila BN kecundang dan ramai yang meletakkan kesalahan di bahu Ahmad Said. Jika kita ingat kembali, Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Mohd Najib Razak ditugaskan menjamin BN menang di Kuala Terengganu dengan kerjasama UMNO dan BN Negeri.

Kebetulan ketika itu Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri adalah Ahmad Said, maka beliau mahu dijadikan kambing hitam.

Sedangkan banyak faktor menyumbang kepada kekalahan berkenaan yang kebanyakannya tidak ada kena mengena dengan Ahmad Said mahupun Najib.

Juga pada pilihan raya itu tiada pengarah khusus ditugaskan oleh Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (kini Tun).

Selepas peristiwa berkenaan, SMS mengatakan Ahmad Said akan ditukarkan hampir berlegar setiap dua atau tiga bulan sekali. Secara khusus antara peristiwa besar yang dikaitkan dengan pengunduran, perletakan jawatan atau Ahmad Said ditukar selain selepas pilihan raya kecil Kuala Terengganu ialah:

1. Peristiwa penghantaran SMS Ugut Bunuh terhadap tiga ADUN pada April 2009;

2. Pemulauan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) oleh ADUN BN selepas tersebarnya SMS berkenaan;

3. Selepas Ahmad Said ‘diturunkan pangkat’ oleh Presiden UMNO apabila Datuk Seri Hishamuddin Hussein dilantik sebagai Pengerusi BPUNT;

4. Sinar Harian pada 28 Februari 2010 melalui satu analisis mengatakan Ahmad Said diminta lepaskan jawatan pertengahan Mac. Akhirnya pada 13 Mac 2010, Hishammuddin meminta pihak media tidak diperalatkan untuk menimbulkan persengketaan;

5. Pertengahan tahun ini kononnya Ahmad Said gagal menghadap Yang DiPertuan Agong di Jerman;

6. Terbaru sebelum SMS semalam ialah kononnya Tuanku Mizan Zainal Abidin murka dengan Ahmad Said di Lapangan Terbang Sultan Mahmud pada majlis keberangkatan pulang Yang DiPertuan Agong selepas mengambil bahagian dalam pertandingan kuda lasak Piala Sultan awal bulan ini.

Bagi Ahmad Said, beliau sudah lali dengan SMS sebegini dan yang mampu dilakukan ialah mendamba diri kepada Allah yang menentukan nasibnya. Bagi MB Terengganu ini beliau berpegang kepada ketentuan Allah dan jika ditakdirkan hari ini atau esok beliau terus menjadi Menteri Besar itu adalah amanah dan jika sebaliknya beliau menerima dengan tangan terbuka dan penuh redha.

Mengenai ada perjumpaan beliau dengan semua ADUN Barisan Nasional hari ini, ia tidak benar sama sekali kerana pengesahan daripada Setiausaha Sulit Kanannya, Encik Azman Ghani dan Setiausaha Politiknya, Wan Ahmad Nizam Ab Hamid, Ahmad Said akan mempunyai dua mesyuarat penting hari ini iaitu Mesyuarat Jemaah Lembaga KETENGAH dan Mesyuarat Jawatankuasa Perancangan Pembangunan Tasik kenyir kali ke 3.

Pada sebelah malamnya Menteri Besar akan menghadiri Majlis Makan Malam Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PERMINT).

Dan esok (30 November 2010) Menteri Besar akan ke Acara Pelayaran Coronation Cup (Piala Pertabalan). Laporan media sebelum ini menyebut Tuanku Mizan akan menyertai acara ini.

Perkara yang juga menarik dalam SMS semalam ialah rombakan PBUNT. Sungguh pelik bagaimana mereka yang menghantar SMS itu boleh mengaitkan perkara ini.

Perlantikan dan pertukaran Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri hanya boleh dilakukan oleh Presiden UMNO.
Walaupun disebut akan berlaku pengumuman pertukaran yang akan dibuat oleh Najib pada Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO (MT UMNO) malam esok (30 November) tetapi hanya Najib sahaja yang tahu.

Persoalannya siapakah Ahmad Said untuk memanggil ADUN UMNO untuk mengadakan mesyuarat. Untuk apa?

Apakah kerana kecewa kerana sesuatu sebab umpamanya sekiranya tidak dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu Ahmad Said terlalu kecewa?

Ahmad Said bukan jenis orang politik macam itu. Ahmad Said tidak mengkhianati ketua dan perjuangan. Ketika Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad diserang, Ahmad Said adalah orang di barisan hadapan mempertahankan Menteri Besar Terengganu itu ketika itu.

Dan jika pun tidak memegang jawatan UMNO Negeri, Ahmad Said yang menjadi Ketua UMNO Bahagian Kemaman tetap boleh memberikan sumbangan.

Lagipun jawatan Menteri Besar bukan boleh ditukar-tukar begitu sahaja.

Ahmad Said memegang amanah dan tidak boleh melepaskan amanah hanya kerana beliau digugurkan daripada PBUNT.

Kepercayaan istana dan sokongan rakyat yang semakin kuat terhadap gaya pemerintahannya yang berslogankan MERAKYATKAN PENTADBIRAN DAN PEMBANGUNAN perlu dipertahankan.

Dan kalaupun berpuluh lagi datang SMS mengatakan beliau akan meletakkan jawatan, Ahmad Said tidak hairan.

Yang pasti ia bukan datang daripada pembangkang tetapi mungkin daripada kalangan orang UMNO sendiri.

Lagipun, SMS sebegini tidaklah sehebat SMS Ugut Bunuh. SMS ini yang sedang dalam proses perbicaraan di Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu lebih serius.

Bukan sekadar ia SMS yang cuba mencemarkan nama bekas Setiausaha Sulit Kanannya yang tempiasnya kelak akan dirasai oleh Ahmad Said.

Tetapi SMS itu menyebabkan berlakunya sabotaj bersejarah dan terulung dalam konteks UMNO dan Barisan Nasional apabila ADUN memulaukan sidang DUN Terengganu. Apakah cara ini akan menjadi ikutan di negeri lain jika wakil rakyat BN tidak bersetuju dengan Menteri Besarnya?

Mungkin kerana tidak ada hukuman atau tindakan terhadap kumpulan ADUN BN yang melakukan perbuatan sabotaj itu, SMS mengatakan Ahmad Said akan meletak jawatan terus berlaku.

Mungkin ada pihak dalam UMNO atau Putrajaya seronok melihat apa yang berlaku di Terengganu.

Persoalannya bagaimana jika suatu hari Ahli Parlimen UMNO/BN yang mengambil contoh apa yang dilakukan oleh ADUN UMNO/BN Terengganu melakukan sabotaj atau cara serupa terhadap Perdana Menteri atau Timbalannya?

Saya tidak mampu meramal dan memberikan jawapan sama ada ia akan berlaku atau sebaliknya tetapi yang jelas precendent sudah ada.

UMNO Pusat serta Putrajaya dudah ‘menghalalkannya’ kerana mereka yang mensabotaj sidang DUN itu 'bebas' daripada sebarang hukuman.

SELEPAS AZIZAH, NIK AZIZ PULA ANGGAP ANWAR INSAN TERPILIH

''Masya-Allah, anugerah Tuhan maksudnya manusia yang istimewa dan menjadi contoh serta teladan.”

Demikian pandangan Tan Sri Muhyiddin, anak kepada seorang ulamak terkenal di Bandar Maharani (Muar), Johor.

Timbalan Perdana Menteri itu merujuk kepada kenyataan Presiden PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang menyifatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai manusia terpilih.
“Jika beliau insan biasa seperti kita, (Anwar) sudah lama mengundur dan tenggelam di celah segala cabaran dan gelora yang berlaku,” kata Wan Azizah.

Semalam, Musyridul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat turut mengatakan perkara yang sama.

Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan menyatakan perkara itu di Gua Musang, turut menyifatkan pemimpin seumpama Penasihat PKR itu sebagai pemimpin yang menjadi teladan terbaik untuk rakyat.

"Anwar adalah pemimpin yang dianugerahkan Tuhan kerana sanggup mengharungi pelbagai rintangan hidup," kata Nik Aziz.

Dengan kata lain, Anwar adalah ‘insan hebat’ yang memang dianugerahkan Tuhan kepada kita semua untuk menjadi pemimpin rakyat.

Apapun itulah kata-kata paling indah diucapkan seorang isteri untuk memuji seorang suami.

Isteri berkenaan - Wan Azizah Wan Ismail – memuji suaminya Anwar pada Kongres Nasional Tahunan Ketujuh PKR di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), kelmarin yang menggambarkan betapa dalam pasangan itu ‘benar-benar gila untuk ke Putrajaya’.

Kata Muhyiddin: ''Saya nak tanya Wan Azizah, mahukah dia rakyat Malaysia termasuk generasi muda mencontohi teladan, perwatakan dan amalan dalam PKR pimpinan Anwar yang nampaknya cakap tidak serupa bikin."

Beliau berkata, dalam soal kepemimpinan dan politik, umum sudah tahu tentang sifat, perlakuan dan amalan Anwar yang sebenarnya.

''Saya tidak perlu sebut semua ini kerana masyarakat sudah tahu kes yang berlegar di sekitar Anwar. Saya tidak mahu mendahului mahkamah. Jadi, apakah ini anugerah Tuhan, bagi saya ia adalah takdir," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan katanya, Wan Azizah harus bersifat lebih realistik dalam memberikan pujian dan tidak harus melakukannya semata-mata kerana Anwar ialah suami yang disayanginya.

''Ucapannya ketika kongres berkenaan seharusnya melibatkan isu yang lebih daripada soal rumah tangga dan peribadi iaitu memberikan tumpuan kepada soal kepimpinan dan politik," katanya.

Setahu saya, hanya bangsa Yahudi sahaja yang merasakan mereka umat terpilih di muka bumi ini. Yang lain yang pernah mengatakan mereka istimewa ialah kalangan Firaun.

Tidak tahulah kini ada pula manusia istimewa yang menjadi pilihan atau dianugerah Allah untuk menjadi Perdana Menteri di negara ini.

Cuma anehnya tidak pula Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali mengatakan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai 'manusia terpilih' kerana berjaya menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun dan berjaya menukar Malaysia daripada negara membangun yang kerdil kepada sebuah negara yang sedang menuju tahap negara maju.

Saturday, November 27, 2010

Hidup Melayu, Hidup Utusan!

Bahagian Kedua

Kerajaan perlu melihat kepada sumbangan Utusan Malaysia ini. Perdana Menteri, Menteri, Menteri Besar dan pemimpin negeri dan daerah perlu membantu Utusan Malaysia dalam apa cara sekali pun. Utusan Malaysia mempertahankan UMNO dan UMNO menjadi teras kerajaan Barisan Nasional – kenapakah ia ‘tersisih’ berbanding media lain contohnya yang dikuasai kumpulan NSTP? Kenapa Utusan Malaysia dibiarkan begitu sahaja seolah-olah ia berjuang bersendirian?


Saya menyambung ulasan mengenai Utusan Malaysia semalam dengan persoalan yang ditimbulkan Hatta – apakah Utusan Malaysia perlu jadi ‘bebas’ umpamanya seperti Malaysiakini?

Persoalan pertama ialah benarkah Malaysiakini bebas? Kedua, apakah Malaysiakini menyokong perkara yang baik diperjuangkan UMNO dan kerajaan?

Melihat kepada apa yang disumbangkan oleh Utusan Malaysia – sama ada berita, rencana, kolum khususnya Awang Selamat serta paparan lain – ia jelas mempunyai visi khusus yang meletakkan kepentingan Melayu dan Islam sebagai inti perjuangannya.

Kenapa Utusan Malaysia mendapat bantahan dan kritikan keras pembangkang? Ini kerana ia memperkata dan mempertahankan kepentingan Melayu dan Islam yang tidak dibuat oleh akhbar Melayu lain, termasuk Berita Harian.

Kerana itu Utusan Malaysia dituduh membela Perkasa dan Datuk Ibrahim Ali. Sedangkan hakikatnya siapa juga yang memperjuangkan kepentingan Melayu dan Islam akan mendapat pembelaan.

Sementara mana-mana yang dilihat ‘terpesong’ sama ada agenda perjuangan daripada Melayu dan Islam akan ditentang dan dilawan habis-habisan oleh Utusan Malaysia.

Mungkin ada yang merasakan Utusan Malaysia terlebih UMNO, Melayu dan Islam. Salahkah?

Selama ini Utusan Malaysia memperjuangkan nasionalisme, kemerdekaan dan pengekalan dan kesinambungan perjuangan sedemikian sejak sebelum merdeka lagi.

Saya tidak hairan langsung jika pembangkang mengajak memboikot Utusan Malaysia kerana mereka antiUMNO.

Yang menghairan sedikit ialah apabila PAS turut serta mahu memboikot Utusan Malaysia yang memperjuangkan Melayu dan Islam.

Lebih menghairankan ialah antara pemimpin PAS, Subky Latiff umpamanya tahu sangat apa peranan Utusan Malaysia. Tetapi mungkin kerana kini dalam ‘bahtera lain’ beliau melawan Utusan Malaysia yang tetap memainka peranan yang sama tetapi dalam ‘padang politik yang berbeza ketika ini’.

Jika tidak Utusan Malaysia memperjuangkan isu orang Melayu dan Islam, siapa lagi? Harian Metro dengan berita sensasinya dan Kosmo! pula dengan berita masyarakatnya.
Berita Harian kini tidak lagi menjadi suara orang Melayu. Ia mementingkan keuntungan dan pengarang yang dipertanggungjawabkan meletakkan berapa keuntungan dan edaran sebagai ukuran. Soal agenda Melayu menjadi agenda kedua.

Namun tidak dengan Utusan Malaysia yang konsisten memperjuangkan kepentingan Melayu. Biarpun tahu jumlah edaranya menurun, itu bukan perkiraan mutlak. Yang penting masih ramai orang Melayu yang setia kepadanya.

Kerana itu, kerajaan – bukan parti UMNO – perlu melihat kepada sumbangan Utusan Malaysia ini. Perdana Menteri, Menteri, Menteri Besar dan pemimpin negeri dan daerah perlu membantu Utusan Malaysia dalam apa cara sekali pun.

Utusan Malaysia mempertahankan UMNO dan UMNO menjadi teras kerajaan Barisan Nasional – kenapakah ia ‘tersisih’ berbanding media lain contohnya yang dikuasai kumpulan NSTP?

Kenapa Utusan Malaysia dibiarkan begitu sahaja seolah-olah ia berjuang bersendirian?

Saya tidak menafikan ada Menteri Besar, pemimpin UMNO dan pihak-pihak lain yang begitu sayangkan Utusan Malaysia dan membantunya dengan pelbagai cara.

Ada yang membeli ruang, iklan, menaja pengedaran dan sebagainya.

Namun kebanyakan mereka menilai Utusan Malaysia dalam konteks apakah ada laporan mengenai mereka dan apakah laporan itu positif? Jika ada kritikan atau saranan, mereka mula melihat dengan ‘sebelah mata’.

Saya mencadangkan Datuk Seri Najib Razak melihat semula peranan dan kedudukan kewangan Utusan Malaysia agar ia dapat dibantu kerana Utusan Malaysia adalah suara UMNO!

Akhbar UMNO sendiri tidak mampu bertahan lama dan sering berkubur pada ketika maklumat dan kerhja-kerja mempertahankan UMNO dari Perlis hingga ke Sabah diperlukan.

Mengharapkan Malaysiakini? Ia tidak pernah menyiarkan berita atau ulasan yang memberikan advantage atau milage kepada UMNO. Biar baik sekalipun dasar kerajaan dan UMNO, Malaysiakini akan spin supaya dilihat merugiakan rakyat. Kerana apa? Kerana Malaysiakini yang diagung-agungkan oleh Hatta Watari itu mempunyai agendanya sendiri!

Lebih mengejutkan Hatta nampaknya memuji Malaysiakini daripada akhbarnya sendiri. Apakah sikap ini wajar dilakukan oleh seorang pekerja di Utusan Malaysia yang kononnya berfikiran terbuka?

Saya fikir pendirian seperti ini tidak wajar, melainkan Hatta adalah seorang kakitangan Malaysiakini. Tidak tahulah jika Hatta sudah memikir atau menilai kedudukan dirinya untuk ‘berhijrah’.

Mahu dikatakan Malaysiakini ‘bebas’ rasanya tidak sekali-kali. Ia banyak memberikan ruang kepada pembangkang sesuai dengan peranannya sebagai suara alternatif kepada media perdana.

Bagi saya Malaysiakini adalah saingan langsung kepada Utusan Malaysia ketika ini, seperti juga beberapa akhbar elektronik lain yang mirip pembangkang dan tidak senang kepada UMNO, orang Melayu dan Islam.

Satu perkara yang dilupakan orang Melayu dan Islam ialah bagaimana Utusan Melayu (M) Bhd mempertahankan tulisan Jawi melalui akhbarnya Utusan Melayu dan kini terus dicetak dalam saiz lebih kecil (tabloid).

Bayangkan berapa banyak wang yang Utusan Melayu perlu belanjakan demi memartabatkan tulisan Jawi. Apakah ini bukan tanggungjawab sosial. Sedarkah Hatta dan orang Melayu lain (jika mereka masih merasakan diri mereka Melayu) mengenai perkara ini?

Saya mengharapkan agar semua pihak di Utusan Melayu khususnya yang ada kena mengena dengan Utusan Malaysia tidak undur.

Dari Pengerusi Eksekutif, Ketua Pengarang dan seluruh kakitangan Utusan Malaysia perlu tabah dan tidak mengorbankan prinsip dan perjuangan Utusan Malaysia.

Nama yang sinonim dengan UMNO dan orang Melayu tidak perlu digadai dengan kepentingan keuntungan semata-mata.

Lagipun, media cetak kini terpaksa berdepan dengan media elektronik dan media siber yang di mana-mana juga di dunia ini kini mengalami penurunan dari segi edaran.

Namun Utusan Malaysia membuktikan Utusan Online mampu bersaing dan kenapa tidak suara Melayu dan Islam itu diperkasakan lagi menerusi media ini.

Mungkin Utusan Online boleh dipertingkatkan peranannya dan dengan sokongan pihak yang sewajarnya membantu Utusan Melayu - Utusan Malaysia sama ada melalui edisi cetak atau juga sibernya perlu terus dipertahankan.

Apapun ancaman atau juga persaingan, Utusan Malaysia sebagai wadah perjuangan dan suara orang Melayu dan Islam tidak boleh luntur semangat.

Hidup Melayu, Hidup UMNO, Hidup Utusan!

Friday, November 26, 2010

UTUSAN MALAYSIA - KERUGIAN & PEMILIKAN POLITIK

Utusan Malaysia berada dalam keadaan tersepit antara ‘menjaga kepentingan dan masa depan Melayu’ dengan keuntungan. Yang berlaku sehingga hari ini ialah Utusan Malaysia meletakkan perjuangan kepentingan Melayu, Islam dan masa depan Malaysia sebagai matlamat utama.


Bahagian Pertama

Berita mengenai Utusan Malaysia (M) Bhd rugi yang dikatakan akibat pemilikan politik menarik minat saya untuk turut serta memperkatakannya.

Lagipun Presiden Wartawan Malaysia (NUJ) , Hatta Wahari (gambar kanan) yang saya difahamkan masih menjadi kakitangan syarikat itu turut membuat kenyataan yang pada saya tidak adil dalam beberapa konteks.

Pertama, Hatta membuat kenyataan bukan sahaja menghentam Utusan Malaysia tetapi membanding dan memuji Malaysiakini.

Kedua, Hatta mengatakan Utusan Malaysia rugi kerana ‘tidak bebas’.

Ketiga, apakah akhbar bukan Utusan Malaysia membuat keuntungan kerana ‘bebas’?

Keempat, apakah Hatta membuat kenyataan mengenai Utusan Malaysia itu bersifat peribadi atau sebagai Presiden NUJ. Apakah wartawan lain menyokong sepenuhnya pendapat beliau ini? Apakah kenyataan ini dibuat sebagai pendirian bersama?

Dalam menyatakan pendapat ini mungkin saya salah kerana sudah meninggalkan dunia akhbar sejak 1998.

Namun, sedikit pengalaman boleh dikongsi bersama untuk sama-sama kita merenungi kedudukan sebenar Utusan Malaysia dan dilema yang dihadapinya.

Saya mahu mengulas perkara kedua terlebih dahulu yang menyabitkan Utusan Malaysia sebagai akhbar ‘bebas’.

Saya mula menulis dengan Utusan Malaysia sejak 1971 ketika tingkatan empat untuk memaparkan masalah masyarakat yang berlaku di daerah Besut, Terengganu.

Contohnya rencana saya di sebelah kanan ini disiarkan oleh Utusan Malaysia pada 17 Januari 1973 ketika saya menunggu keputusan Malaysian Certificate of Education (MCE). Bermakna ketika saya menulis rencana ini umur saya adalah 18 tahun.

Saya bernasib baik kerana mengenali beberapa penulis Utusan Malaysia yang sudah terkenal ketika itu termasuk Ustaz Ropik (Rafia) - bapa kepada Allahyarham Sirajuddin Rafia (wartawan dan Pengarang di Utusan Malaysia) – yang ketika itu menjadi Ketua Biro Kelantan serta Muis Jabar, Ketua Biro Bernama Kelantan ketika itu.

Selepas penulis saya mengenali Mohamad Jusoh yang menjadi Ketua Biro Utusan Melayu di Kota Bharu selain beberapa wartawan di Kuala Terengganu. Selain itu, ada beberapa yang lain yang saya lupa namun rakan penulis di Utusan Melayu Kelantan yang saya ingat ialah Wan Ahmad Wan Hassan dan Saroji Mokhtar. Melalui mereka saya juga mendapat tunjuk ajar menulis dengan lebih baik selain asas penulisan berita dan rencana diajar oleh abang saya sendiri – Hasbullah Latiff yang sudah bersara dengan RTM dan masih menetap di Kota Kinabalu.

Ketika itu Utusan Malaysia mahukan penulisnya memberikan tumpuan kepada cerita-cerita masyarakat – kemiskinan, peluang belajar, pertanian, perniagaan – yang semuanya bercirikan keadaan setempat.

Malah, apabila Rancangan Malaysia Kedua dilancar pada 1970 dan Dasar Ekonomi Baru (DEB) pada 1971, saya diberitahu oleh mereka yang membimbing saya memberikan tumpuan kepada perkara berkenaan.

Maknanya, Utusan Malaysia adalah penggerak kemajuan orang Melayu dan sememangnya tidak bebas. Utusan Malaysia adalah suara dan nadi pembangunan orang Melayu yang ketika itu masih miskin dan jauh ketinggalan berbanding dengan rakyat bangsa lain.

Dengan menyiarkan berita-berita serta pembangunan kampung dan daerah - selain menimbulkan masalah kampung dan daerah, ia membantu kerajaan khususnya Pejabat Daerah dan Kerajaan Negeri untuk mendekati masyarakat secara terus.

Mengharapkan rakyat membuat aduan pada 1970an dan 1980an? Jauh sekali. Hanya akhbar Melayu seperti Utusan Malaysia dan Berita Harianlah yang menjadi suara dan nadi orang Melayu!

Apabila saya ‘tinggalkan’ Utusan Malaysia kerana menerima tawaran Berita Harian untuk menjadi stringer melalui surat Allahyarham Tan Sri A Samad Ismail (pada 1973) saya tidak menulis lagi dengan Utusan Malaysia.

Namun saya tidak pernah lupa untuk menjenguk Utusan Malaysia hinggalah sekarang. Lagipun penulisan beberapa rakan wartawan seperti Zahari Affendi, Sirajuddin, Khalid Mohd, Mazlan Nordin terus menerus saya ikuti.

Malah ketika Johan Jaafar menjadi Ketua Pengarang pun saya tidak lupa menjenguknya walaupun hati saya sedikit tawar kerana Utusan Malaysia ketika itu ‘tidak bebas’ dalam keadaan tidak bebas kerana dipengarahui orang politik tertentu.

Bukanlah sesuatu yang mengejutkan bagi saya apabila berita mengenai Tan Sri Rahim Thamby Chik dan ‘anak gadis’ mulanya ‘pecah’ melalui laporan Utusan Malaysia. Bagi saya Utusan Malaysia di bawah Johan adalah paling ‘tidak bebas’.

Namun ketika itu tidak ada suara orang menjerit seperti Hatta terhadap Utusan dan jika ada pun ‘suara-suara sumbang’ ia dibuat dalam lingkungan orang UMNO dan pemimpin tertinggi sahaja.

Namun siapa berani buka mulut? Orang yang mengawal Utusan Malaysia ketika itu adalah di bawah ketiak Dr Mahathir Mohamad – Presiden UMNO dan Perdana Menteri. Faham-fahamlah sendiri siapa dia!

Jadi apabila Hatta mengatakan Utusan Malaysia mesti bebas, saya tertanya-tanya, sebagai pekerja Utusan Malaysia, Hatta tidak fahamkah misi dan matlamat maklumat yang disebarkan Utusan Malaysia itu untuk siapa dan demi siapa?

Bagi saya, jika seseorang pekerja itu tidak tahu matlamat atau hala tuju syarikat di mana dia bekerja – dia seorang yang lemah dan tidak menyumbang kepada syarikat. Dengan kata lain jika ada penilaian terhadap prestasinya dia adalah pekerja yang gagal dan tidak layak dinaikkan pangkat atau diberikan merit.

Tidaklah tahu pula saya apakah Utusan Malaysia memang sanggup ‘memelihara’ pekerja yang lemah dan tidak menyumbang kepada syarikat dan berapa ramai di syarikat berkenaan.

Dan kalau rugi pun, antara sebabnya bukan semata-mata akhbar itu tidak bebas tetapi mempunyai pekerja yang ‘lemah’ dan ‘tidak menyumbang’ kepada syarikat.

Bercakap mengenai ‘bebas’ ini saya ingin merujuk kepada beberapa syarikat seperti The Star dan akhbar berbahasa Cina yang lain.

Apakah akbar ini bebas? Tidakkah ia juga dimiliki oleh parti atau individu yang berkait rapat dengan orang politik? Bebas untuk siapa?

Atau mereka untung bukan kerana beritanya baik tetapi kerana pengiklan yang setia kepada akhbar mereka?

Bagaimana pula pengiklan akhbar seperti Utusan Malaysia, Berita Harian, Harian Metro dan Kosmo! ? Apakah syarikat-syarikat GLC, swasta dan kerajaan negeri benar-benar menyokong mereka seperti akhbar The Star dan akhbar Cina disokong oleh syarikat-syarikat swasta yang besar?

Kita jangan lupa bahawa pembaca The Star dan akhbar Cina ialah masyarakat peniaga, jutawan dan billionaire. Siapa pembaca Harian Metro, Kosmo!, Berita Harian dan Utusan Malaysia?

Di sinilah wujudnya kepentingan akhbar – apakah untuk keuntungan atau demi tanggungjawab sosial?

Setahu saya sesebuah akhbar tidak akan untung daripada jualannya – malah untuk cover kos pun tidak mampu. Akhbar yang jumlah kutipan dan hasil pengiklanan tinggi akan mendapat untung yang besar dan bukan kerana jualannya.

Saya melihat Utusan Malaysia berada dalam keadaan tersepit antara ‘menjaga kepentingan dan masa depan Melayu’ dengan keuntungan. Yang berlaku sehingga hari ini ialah Utusan Malaysia meletakkan perjuangan kepentingan Melayu, Islam dan masa depan Malaysia sebagai matlamat utama.

Sudah pasti dalam keadaan ini Utusan Malaysia akan tercicir dari segi pengiklanan dan keuntungan.

Pertanyaan ialah apakah Hatta mahu Utusan Malaysia ‘menggadai masa depan orang Melayu’ dengan keuntungan?

Bahagian Kedua – Utusan Malaysia Perlu Teruskan Misi

EZAM SIFATKAN ANWAR PALING BAHAYA

Hanya orang yang yakin Anwar boleh ke Putrajaya sahaja yang masih kekal dengannya. Yang lain sudah meninggalkan Anwar.

Di Kemaman Selasa lalu, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata pembohongan dan tembelang Anwar di dalam dan luar negara bukan rahsia lagi.

Ia sudah diketahui rakyat di dalam negara ini dan pemimpin luar dambil menyifatkan Anwar sebagai orang yang sudah tidak boleh dipercayai.

Katanya, pihak luar semakin tidak percaya kepada Anwar dan dengan itu kerajaan tidak perlu bimbang dan menghalangnya daripada pergi ke luar negara bagi mengelak ketua pembangkang itu daripada terus menghina Malaysia.

Semalam di Kelang, bekas Ketua Angkatan Pemuda Parti Keadilan Rakyat (PKR), Senator Mohamad Ezam Mohd. Nor menyifatkan Anwar sebagai ancaman sebenar kepada kestabilan kaum dan masa depan negara berdasarkan percaturan politiknya.

Menurut Mohamad Ezam, Anwar melakukan pembohongan serta membangkitkan perasaan kebencian antara kaum hanya untuk mendapatkan sokongan bagi membolehkan beliau menjadi Perdana Menteri.

Bukan mereka berdua ini sahaja yang menyifatkan Anwar sedemikian. Ramai lagi.
Katanya, tindakan Penasihat PKR itu tidak boleh diterima sama sekali kerana ia jelas bertentangan dengan semangat dan perjuangan pemimpin terdahulu yang membentuk perpaduan dengan sifat kejujuran, kasih sayang serta prinsip setiakawan.

"Kita tidak boleh bina negara ini dengan pembohongan, sifat tidak jujur dengan menyatakan perkara-perkara yang palsu.

"Anwar merupakan seorang yang paling bahaya, dia akan rosakkan kita (Melayu, Cina dan India) dengan pembohongan. Adakah orang seperti ini mahu kita jadikan sebagai pemimpin negara?,"

Beliau menyatakannya pada ceramah bertajuk 'Siapakah Anwar Ibrahim' anjuran MCA Bahagian Kelang semalam.

Tambah Mohamad Ezam, percaturan politik tidak bertanggungjawab Anwar itu dilihatnya sendiri apabila pemimpin pembangkang itu mengarahkannya untuk 'menyerang' Dasar Ekonomi Baru (DEB) kononnya sebagai punca kepada amalan rasuah di negara ini.

Katanya, ketika itu Anwar mahu beliau menghina dasar tersebut selain membangkitkan rasa tidak puas hati di kalangan orang Cina dan India terhadap DEB serta kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Dia (Anwar) mahu saya hina (DEB), barulah orang India dan Cina sokong beliau. Saya kata kalau tidak setuju dengan kerajaan, jangan hina DEB. Tapi Anwar nak dapatkan sokongan, dia mewujudkan perasaan benci kaum Cina dan India terhadap DEB dan kerajaan," jelasnya.

Kata Mohamad Ezam lagi, percaturan politik itu menurut Anwar harus dilakukan kerana Penasihat PKR itu mengakui bahawa amat sukar untuk mendapatkan sokongan orang Melayu untuk membolehkannya berkuasa.

Jelasnya, Anwar ketika itu menyatakan bahawa untuk mendapatkan sokongan Melayu sepenuhnya mungkin sukar dan paling banyak pun hanya 60 peratus akan sokong beliau, manakala 40 peratus tetap menyokong UMNO.

"Kata Anwar, kalau menaikkan kemarahan orang Cina dan India mungkin boleh mendapat 80 hingga 90 peratus sokongan kaum itu dan kalau tak dapat Putrajaya, dapatkan beberapa buah negeri," dedahnya lagi.

Mohamad Ezam menyifatkan percaturan politik Anwar itu merupakan satu strategi jahat yang akan merosakkan negara dan hubungan antara kaum kerana ia menyemai kebencian di kalangan rakyat.

Pertanyaan kita kini ialah jika benar Anwar bahaya kepada keharmonian kaum dan keselamatan negara, apakah bentuk tindakan yang sewajarnya diambil?

Pada era Dr Mahathir, setelah melihat Anwar menbahayakan kerajaan dan parti, beliau memecat Anwar daripada Kabinet dan UMNO juga meminggirkan Anwar.

Namun, sejak dibebaskan pada era Tun Abdullah Ahmad Badawi, Anwar 'naik tochang' dan berani memburukkan negara selain membuat pelbagai pombohongan.

Apakah langkah kerajaan terhadap Anwar selepas ini? Sekadar mendedah dan menyatakan Anwar sebagai pengkhianat dan berbahaya kepada negara?

Wednesday, November 24, 2010

DR M AJAK UMAT ISLAM MUHASABAH DIRI MENANGANI CABARAN SEMASA

Rencana saya memperkatakan sikap Malaysia yang turut memetik pandangan Dr Mahathir pada Sidang Kemuncak OIC di Kuwait City pada 1987.


Bahagian Pertama

Selepas lebih lima tahun tidak mendengar ceramah bekas Tun Dr Mahathir Mohamad, saya benar-benar teruja dengan patah-patah perkataan dan rasional yang digunakan oleh bekas Perdana Menteri itu mengenai ‘Cabaran Umat Islam Masa Kini’.

Pada Ceramah Perdana anjuran Terengganu Development Institute (TDI) dengan kerjasama Aagensi Pembangunan Masyarakat Terengganu (APMT) di Dewan Berlian, Kemaman semalam, Dr Mahathir konsisten dalam mengemukakan pendapatnya.

Seingat saya inilah ceramah pertama sejak beliau uzur ketika berada di Australia dan terpaksa dimasukkan ke hospital di Melbourne.

Apapun, Dr Mahathir nampak bersemangat pada ceramahnya semalam dan berterima kasih kepada kerajaan Terengganu serta Menteri Besarnya, Datuk Seri Ahmad Said.

Bagi Ahmad Said pula beliau berharap Dr Mahathir yang akan dijemput ke setiap daerah di Terengganu menerima pelawaan berkenaan demi menyedarkan orang ramai, khususnya umat Islam mengenai cabaran sebenar kepada mereka ketika ini.

Walaupun banyak perkara yang diperkatakan oleh beliau sudah banyak saya dengar ketika meliputi beberapa Sidang Kemuncak Pertubuhan Islam (OIC) sejak 1987, termasuk Sidang Kemuncak OIC di Putrajaya pada 16–17 Oktober, 2003, Dr Mahathir menggunakan kes-kes yang berlaku di dalam dan luar negara untuk digarapkan dengan suasana semasa yang menjadi cabaran kepada umat Islam di Malaysia ketika ini.

Beliau mempergunakan ceramahnya selama kira-kira 40 minit itu untuk mengajak umat Islam merenung beberapa perkara.

Ini termasuk penggunaan ilmu bagi memaju dan mempertahankan aqidah dan kestabilan masyarakat dan negara Islam; eksploitasi bijak pandai Islam, termasuk ulama terhadap umat Islam untuk kepentingan diri dan siasahnya; memahami ajaran Islam melalui bahasa ibunda serta suasana di Malaysia yang beliau terpaksa uruskan ketika menjadi Perdana Menteri.

Berdepan dengan audien yang bukan kalangan cendikiawan, pemikir atau juga orang politik – orang biasa serta kakitangan kerajaan – Dr Mahathir terpaksa menggunakan analogi dan rasional mudah. Matlamat beliau ialah biar rakyat ‘buka mata’ dan tidak terkongkong dengan fahaman sempit yang meletakkan kepentingan individu dan parti segala-galanya walaupun terpaksa menggadaikan Islam.

Dalam konteks ilmu – perkara ini banyak kali diulang dan ada sebabnya beliau menyatakannya berulangi kali. Dr Mahathir berpendapat, kegagalan umat Islam mempelajari dan mengaplikasikan ilmu menjadikan mereka mundur.

Bukan sahaja mereka menjadi masyarakat yang miskin, ketinggalan dan terpaksa menyerah nasib kepada Barat dan bangsa serta agama lain yang berpengaruh – umat Islam juga ternyata diancam kepupusan ajaran dan umatnya.

Dengan kata lain, jika orang bukan Islam mampu melawan, menakluki dan memerangi Islam – kerana tiada ilmu umat Islam ditindas dan mudah untuk dimalukan.

Beliau memberi contoh bagaimana Canselor Jerman, Angela Merkel (baju biru) pada 8 September lalu menyanjung dan memberikan anugerah untuk seorang kartunis Denmark, Kurt Westergaard (kot hitam) yang melukis karikatur Nabi Muhammad memakai serban menyerupai bom.

Lukisan kartunis itu adalah antara 12 karikatur Nabi Muhammad yang mencetuskan protes umat Islam di seluruh dunia sehingga menyebabkan 50 orang maut lima tahun lalu. Tokoh Islam di Jerman mengkritik Merkel kerana memberi penghormatan kepada kartunis tersebut. Namun apa yang boleh kita buat?

Menurut Dr Mahathir, paling kuat pun tunjuk perasaan di hadapan kedutaan wakil asing di negara ini yang langsung tidak dihiraukan oleh mereka.

Dr Mahathir mengingatkan masyarakat Islam, khususnya di Malaysia, jika terus ketinggalan dalam ilmu teknologi, peperangan, ekonomi dan yang berkaitan kehidupan untuk kemakmuran duniawi, selain ibadah untuk akhirat, umat Islam akan mudah diporak-peranda dan dihapuskan.

Lalu beliau kaitkan ilmu dengan bahasa. Asasnya memahami al-Quran. Menurut Dr Mahathir, apabila mempelajari agama kita diajar dalam bahasa Melayu tetapi apabila membaca al-Quran yang memang ditulis dalam bahasa Arab, ramai orang Melayu tidak memahaminya.

Lantas beliau bertanya, bagaimana kita mahu mengambil ilmu dan ajaran Islam melalui al-Quran jika kita tidak memahaminya. Beliau tidak mempersoalkan al-Quran ditulis dalam bahasa Arab. Kerana itu menurut beliau, sewajarnya orang Islam di Malaysia yang kebanyakannya Melayu, sepatutnya turut membaca terjemahannya untuk memahami apa yang diperkatakan dalam al-Quran.

Di sebalik itu, terjemahannya juga perlu diteliti sama ada dilakukan oleh orang yang berkepentingan tertentu atau yang memang menterjemah al-Quran secara tidak berpihak dan neutral. Hal seperti ini nampak remeh tetapi menurut Dr Mahathir, kefahaman dan mengerti apa yang diperkata dan diperintah Allah melalui bahasa yang difahami adalah jauh lebih baik daripada membaca al-Quran tetapi tidak memahami apa-apa.

Bersambung Esok

WAJARKAH SUAMI BERTINDAK BEGINI?

Memanglah geram, marah dan siapa pun tidak boleh sabar jika mengetahui orang yang disayangi 'bermain kayu tiga'.

Apalagi jika kantoi depan mata.

Tetapi saya benar-benar terkejut dengan tindakan yang diambil sekumpulan lelaki (geng seorang suami) mengikut ‘selera mereka’ dalam kes isteri di temui berdua-duaan dengan seorang lelaki di sebuah bilik seperti di bawah:


Pada entri terbaru The Flying Kick bertajuk “PENGAJARAN: JANGAN BERZINA TERUTAMA DENGAN ISTERI ORANG” – apakah wajar kita (secara individu atau kumpulan ) mengambil tindakan sedemikian jika terkena kepada kita?

Seperti saya katakan di atas, suami mana tidak berang, marah, geram dan sebagainya apabila 'menangkap sendiri' angkara lelaki dengan isterinya. Namun apakah tindakan seperti yang ditunjukkan itu wajar?

Apapun, ia suatu pengajaran bagi semua!

Membaca beberapa komen mengenai entri oleh The Flying Kick saya ingin perturunkan satu komen berikut:

Mana ada akal dan ilmu macam tu. Iblis dan syaitan bersorak gembira dengan kelakuan semua orang dalan video tu. Malu dengan orang kafir. Islam tak ajar kita selesaikan sesuatu perkara dengan cara sedemikian. Yang ditangkap mewakili perangai Iblis. Yang menangkap mewakili perangai syaitan. Bila bercakap, siap tanya agama apa? bangsa apa? Tapi tindakan... hampehhhh.... Aku harap yang kena tangkap kena hukum, yang menangkap pun kena hukum. Humban sume dalam penjara. Gambar muka masing2 jelas... nak lari mana..."

Kata The Flying Kick, 'adat' Melayu dahulukala, apabila berlaku keadaan sebegini, maka si lelaki akan membawa sebilah parang atau keris dan menyerahkan kepada suami pasangannya.

Apa yang dilakukannya, perlulah diredhai sambil berdoa dan bertaubat nasuha dengan sepenuh harapan, Allah Taala akan mengampunkannya. Baca seterusnya di sini.

Persoalan lain ialah kenapa rakaman ini disebarkan? Apakah untuk lelaki berkenaan? Tidakkah juga isteri dan suaminya mendapat malu?

HOKI PIALA ASIA - DOAKAN KEJAYAAN PASUKAN MALAYSIA HARI INI

Sungguh gembira mendapat tahu pasukan hoki kita mencipta sejarah kerana berjaya menundukkan India 4-3pada perlawanan separuh akhir acara hoki lelaki Sukan Asia XVI di Guangzhou semalam.

Penantian ini bukan baru. Rakyat Malaysia semestinya menerima berita ini bagaikan suatu mimpi menjadi kenyataan, apalagi mengalahkan gergasi hoki Benua Asia.

Banyak sebabnya kegembiraan ini kerana sukan hoki agak malap beberapa tahun kebelakangan ini. Terakhir kita mencipta pingat di Sukan Asia ialah lapan tahun lalu, iaitu pingat gangsa.

Penampilan terbaik skuad negara dalam sejarah Sukan Asia hanya setakat membawa pulang pingat gangsa sejak temasya Jakarta (1962), Tehran (1974), Bangkok (1978), New Delhi (1982), Beijing (1990) dan Busan (2002).

Selepas menundukkan India semalam, kemenangan ke atas Pakistan, hari ini amat penting dalam usaha anak-anak buah Stephen van Huizen mendapatkan slot automatik ke Sukan Olimpik London 2012.

Pemain Malaysia berteriak kegirangan meraikan kemenangan jaringan emas Muhamad Amin Rahim pada minit kelima masa tambahan, meletakkan Malaysia ke babak akhir hoki buat kali pertama dalam sejarah Sukan Asia, semalam.

Menurut laporan Utusan Malaysia, anak-anak buah van Huizen mencatat kemenangan bersejarah 4-3, selepas terikat 3-3 dalam masa sebenar, yang kemudiannya diheret ke babak penentuan masa tambahan.

Malaysia, yang menduduki tempat keenam pada Sukan Asia di Doha 2006, ke final menentang Pakistan, yang menewaskan juara bertahan Korea Selatan 4-3 pada penentuan penalti, setelah terikat 1-1 pada masa sebenar perlawanan.

Baca seterusnya di sini.

Monday, November 22, 2010

TAHNIAH ZAMBRY, SUARA KEADILAN KANTOI LAGI…

Suara Keadilan kantoi lagi...

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, menang kes saman fitnah RM100 juta terhadap Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan tiga pihak lain.

Peguam Zambry, Firoz Hussein Jamaluddin memberitahu bahawa mahkamah akan menilai ganti rugi berkenaan kemudian.

Beliau berkata mahkamah menetapkan 29 November ini bagi pengurusan kes kedua-dua pihak untuk berhujah di hadapan hakim tentang maksud di sebalik perkataan-perkataan fitnah yang dinyatakan dalam pernyataan tuntutan Zambry.

Menteri Besar Perak itu memohon untuk memasukkan penghakiman mengikut Aturan 27 (Peraturan 3) Kaedah-kaedah Mahkamah Tinggi 1980 berikutan pengakuan defendan-defendan dalam pernyataan pembelaan mereka.

Pada 25 Februari lalu, Zambry memfailkan saman fitnah menamakan Dr Wan Azizah selaku pemegang jawatan dalam PKR, Timbalan Presiden, Dr Syed Husin Ali yang juga ketua editor Suara Keadilan; penerbit akhbar berkenaan, Pelita Koridor Sdn Bhd dan pencetak Suara Keadilan, Percetakan NPK Sdn Bhd sebagai defendan.

Dalam pernyataan tuntutannya, Zambry berkata, artikel yang disiarkan dalam akhbar Suara Keadilan edisi 29 Disember 2009 hingga 5 Januari 2010, bertajuk "Zambry Disyaki Pengganas - Gagal masuk ke Amerika Syarikat" mengandungi perkataan berunsur fitnah yang palsu, tidak berasas dan disiarkan dengan berniat jahat.

Menteri Besar Perak itu berkata, perkataan berunsur fitnah itu telah melukakan perasaannya dengan begitu mendalam, mencemarkan dengan teruk reputasi awam, peribadi dan politiknya serta membawa kepada skandal awam, kebencian dan penghinaan.

Zambry menegaskan bahawa beliau tidak dihalang daripada memasuki Amerika Syarikat, malah dibenarkan masuk ke negara itu serta diberikan pengiktirafan yang sesuai dengan kedudukan beliau sebagai Menteri Besar Perak.

Zambry berkata lawatannya ke Amerika Syarikat mendapat liputan meluas media dan defendan telah menyiarkan kata-kata berunsur fitnah itu dengan sengaja.

Menteri Besar Perak itu berkata perkataan berunsur fitnah itu telah melukakan perasaannya dengan begitu mendalam, mencemarkan dengan teruk reputasi awam, peribadi dan politiknya serta membawa kepada skandal awam, kebencian dan penghinaan.

Beliau menuntut ganti rugi RM100 juta, termasuk ganti rugi teruk dan ganti rugi teladan, faedah lapan peratus setahun dan juga injunksi bagi menghalang defendan daripada menyiarkan perkataan berunsur fitnah itu atau sebarang perkataan berunsur fitnah yang serupa terhadapnya.

Defendan, dalam pernyataan pembelaan mereka, menyatakan bahawa permohonan maaf bertajuk “Mohon Maaf Dr Zambry” dan penarikan balik artikel telah disiarkan dalam akhbar parti keluaran 30 Mac hingga 6 April 2010.

Kesemua defendan diwakili peguam Ranjit Singh.

Sumber Bernama & Berita Harian

BENDUNG KEMALANGAN JALAN RAYA, BANTU MENAIKKAN KDNK NEGARA

Kemalangan jalan raya di negara ini bukan sahaja meragut nyawa tetapi pada tahun 2008sahaja ia meragut 1.5 peratus daripada keluaran Negara Kasar (KDNK) atau pada jumlah RM7.8 bilion.

Amat jelas bahawa setiap kemalangan jalan raya akan menyebabkan negara mengalami kerugian bukan sahaja nyawa dan harta benda tetapi ia memberikan kesan kepada kewangan negara.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha mendedahkan semalam, negara mengalami kerugian berbilion ringgit pada setiap tahun akibat kes kemalangan jalan raya.

Lebih membimbangkan ia meningkat setiap tahun. Ini bermakna, untuk tahun 2010 ini, jumlahnya mungkin mencecah RM8 bilion.

Kajian Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) mendapati pada tahun 2008 sahaja, negara mencatatkan kerugian sebanyak RM7.8 bilion yang bersamaan dengan 1.5 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Berdasarkan statistik pada tahun lepas sahaja, seramai 6,745 pengguna jalan raya maut berbanding hanya 6,527 orang pada tahun 2008. Kira-kira 60 peratus daripadanya adalah penunggang dan pembonceng motosikal.

Menteri berkenaan berkata demikian selepas menutup Program Satu Komuniti Satu JPJ (SKSJ) di Sekolah Menengah Kebangsaan Pangkor, Pulau Pangkor semalam.

Seramai 4,070 pengguna motosikal maut dalam kemalangan jalan raya di seluruh negara sepanjang 2009, jumlah yang paling tinggi berbanding pengguna jalan raya lain.

Daripada jumlah yang maut itu, 4,070 adalah pengguna motosikal, 1,411 membabitkan kereta, 593 pejalan kaki dan masing-masing 13 pengguna bas ekspres dan bas sekolah. Mereka yang cedera parah pula ialah 5,758 pengguna motosikal, kereta (1,709), pejalan kaki (613) dan pelbagai jenis bas seperti bas ekspres, bas kilang, bas sekolah (59).

Sementara sebanyak 41,055 kenderaan terlibat dalam kemalangan jalan raya tahun lepas dan daripada jumlah itu 9,591 merupakan kemalangan maut.

Dengan kedudukan seperti ini, negara tidak mampu lagi membenarkan kejadian kemalangan berterusan.

Langkah-langkah perlu digiatkan untuk menyekat kejadian terus berlaku dan meningkat kerana di sebalik kehilangan orang tersayang, kemalangan turut menjejaskan ekonomi negara.

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) perlu mencari formula terbaik membantu kerajaan menangani kes kemalangan jalan raya yang jelas semakin meningkat setiap tahun.

Antara usaha ialah menjamin mereka yang mendapat lessen memandu mendapat bimbingan dan kesedaran mengenai aspek keselamatan jalan raya.

Selain itu Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) juga perlu menjamin kenderaan yang digunakan pengguna tidak kira kenderaan awam atau persendirian berada dalam keadaan terbaik bagi mengelak berlaku kemalangan sama ada kerana kecuaian sendiri atau diakibatkan oleh pemandu lain.

Denda dan juga hukuman terhadap kesalahan jalan raya hendaklah dimaksimumkan dan tiada pilih kasih untuk tindakan kerana kemalangan bukan kerana kecuaian boleh berlaku terhadap semua jenis pemandu.

Kemalangan juga menimpa kepada semua jenis kenderaan yang menggunakan jalan raya tidak kira kecil atau besar atau mahal dan murah.

Kemalangan juga boleh diakibatkan oleh pemandu sama ada baru atau yang berpengalaman tidak kira usia dan haluan – menuju atau menghala.

Jika kemalangan dapat dikurangkan, ia bukan sahaja dapat menyelamatkan lebih banyak nyawa, juga akan menyelamatkan keluarga daripada di timpa bencana kehilangan orang yang tersayang atau mereka yang menjadi tempat keluarga bergantung.

Penurunan kemalangan jalan raya juga akan membantu menaikkan KDNK negara dan wang berkenaan boleh digunakan untuk memenuhi keperluan serta kesejahteraan rakyat di seluruh negara.

Pergiatkan kempen kesedaran dan keselamatan jalan raya sepanjang masa – bukan musim perayaan atau cuti sahaja - selain jadikan pemanduan berhemah sebagai budaya rakyat Malaysia yang sedang menuju ke tahap negara maju.

Sunday, November 21, 2010

APA AGENDA EKONOMI MELAYU?

Polisi afirmatif jangan dibuang langsung tetapi digunakan sebagai jaringan keselematan bagi yang memerlukan. Untuk menjadi strategik dan membenih sifat organik, agenda ekonomi Melayu perlu mensasarkan kepada 3P: Penyertaan, Pemilikan, dan Penguasaan.

Oleh Dr. Noor Azlan Ghazali
(Mingguan Malaysia)


Saya mengajukan persoalan ini kepada orang Melayu dan juga keseluruhan rakyat Malaysia. Apakah agenda ekonomi orang Melayu? Soalannya ringkas tetapi jawapannya mungkin tidak semudah yang disangka.

Mencabar dan menguji keupayaan kita untuk berbicara mengenai sesuatu yang amat penting secara terbuka. Mungkin bukan sahaja orang Melayu, tetapi rakyat berbangsa Cina, India, dan lain-lain juga ingin tahu.

Bukan perkara asing lagi untuk semua rakyat Malaysia. Kedudukan ekonomi Melayu adalah perkara pokok dalam proses pembangunan negara. Sejauh mana kemajuan yang dicapai dianggap memuaskan sebahagian besarnya secara langsung atau tidak tertakluk kepada sejauh mana ia mampu melonjakkan status sosio-ekonomi orang Melayu. Apa tidaknya, asalnya Malaysia adalah Tanah Melayu. Sekitar 54 peratus penduduk Malaysia berbangsa Melayu.

Sejarah telah menempatkan orang Melayu dan beberapa bangsa yang lain sebagai masyarakat bumiputera tanpa mengenepikan hak rakyat Malaysia dari bangsa lain.

Pastinya sebarang perubahan yang dilaksanakan semestinya mengambil perhatian yang besar kesannya ke atas orang Melayu. Tajuk ini tajuk negara. Ia wajar dibincangkan di pelantar utama di Putrajaya bukan sekadar di medan-medan kecil dan terpinggir. Semua rakyat Malaysia khususnya barisan pemimpin harus memahami, berasa selesa dan bertanggungjawab membincangkan tajuk ini.

Dalam setiap aspek pembangunan; sistem pendidikan, pembangunan industri, kemajuan wilayah, pembangunan keusahawanan, dasar kewangan, proses globalisasi dan sebagainya, penilaian bagaimana ia mengesani masyarakat Melayu sering menjadi pengukur penting, dalam menggubal dan membuat keputusan sama ada untuk diteruskan ataupun sebaliknya.

Begitulah hakikatnya rentak pembangunan negara kita. Tiada apa yang perlu diselindungi. Di samping konteks negara, polisi pembangunan sememangnya perlu dianalisis dalam konteks kemajuan bangsa Melayu. Adakah kita mempunyai kepakaran untuk melaksanakan penilaian ini? Secara sistematik dan profesional didasari pada asas ekonomi dan fakta yang kukuh.

Kesepakatan dalam pembangunan

Namun, ini bukannya lesen untuk membantutkan pertumbuhan ekonomi negara. Ini bukan juga lesen untuk menghalang rakyat berbangsa lain dari terus melonjak ke hadapan. Dalam negara berbilang bangsa seperti Malaysia, semangat maju bersama mesti dipupuk dan dipegang kukuh. Perhatian utama ialah bagaimana kek ekonomi negara dapat diperbesarkan. Sebaik yang boleh semuanya menang belaka, Melayu suka, Cina gembira, India ceria, Kadazan girang, Iban riang.

Pengukuhan ekonomi negara memerlukan kesepakatan. Umpama dalam peperangan, yang nak ditewaskan musuh bukannya rejimen yang lain. Malaysia berhadapan dengan cabaran besar. Arus globalisasi dan kemajuan teknologi yang begitu pantas menghambat kita.

Strategi perlu diatur segera. Sedar atau tidak, negara Vietnam yang dahulunya di tahun 1980 hampir tidak langsung ( 0 peratus) menerima pelaburan asing yang melabuh ke Asia Tenggara kini sudah menerima pelaburan asing yang hampir sama jumlahnya dengan jumlah yang diterima oleh Malaysia. Terkejut, gundah, pedih, risau, semuanya ada.

Malaysia kini di persimpangan yang amat penting. Model Baru Ekonomi (MEB) menjadi pertaruhan besar kita. Tahun 2020 hanya tinggal 10 tahun lagi, tempoh yang pendek bagi tujuan pembangunan. Sejarah mengatur medan politik negara berdasarkan kumpulan bangsa. Selagi ini medannya, maka wajarlah setiap bangsa mengatur strategi masing-masing tetapi bersyarat mesti seiring dengan strategi pembangunan negara.

Kemudiannya diharmonikan agar jangan ada yang tertembak sesama sendiri. Mungkin ini satu cabang 1 Malaysia yang perlu digembelengkan.

Strategi 'co-opetition', berkerjasama dan bersaing secara serentak secara sihat baik untuk Malaysia. Dengan 53 tahun kemerdekaan, Malaysia sudah cukup matang untuk membangun secara majmuk, berkompromi dan memenuhi kehendak semua pihak secara saksama. Di sudut mata dunia, inilah antara keunikan dan kekuatan Malaysia yang disegani. Serata dunia kita menjaja Malaysia Truly Asia. Kalau ia berjaya untuk pelancongan, mengapa tidak untuk kemajuan semua bangsa. Jangan beremosi tetapi meletakkan fakta dan asas yang jelas bagi menterjemahkan sesuatu hasrat.

Ke manakah ekonomi orang Melayu?

Ke mana agaknya nak kita tuju? Apakah hasrat ekonomi orang Melayu? Apakah ukuran terbaik mengukur kejayaan ekonomi orang Melayu? Kalau ditanya sebahagian besar rakyat Malaysia, jawapannya, 30 peratus! Versi terkini ada pula yang kata 50 peratus, 60 peratus dan bermacam lagi. Benarkah kalau penguasaan ekuiti 30 peratus dicapai kita dianggap berjaya dan selesa? Bagaimanakah semua ini akan tercapai?

Apakah strategi dan agenda kita? Masih tidak jelas.

Apa pun pengiraan dan kewajaran di sebalik angka-angka peratusan penguasaan ekuiti ini, apa yang perlu dilaksanakan masih samar untuk diterjemahkan dalam bentuk pelaksanaan yang berkesan.

Kalau kita membina rumah tentu ada pelan dan susun atur pembinaannya. Sebelum mula membina kita sudah mula melakar dan membayangkan bagaimanakah bentuknya apabila siap nanti. Pembinaan dirancang dan dilaksanakan secara berperingkat. Cepat atau lambat bergantung pada usaha kita. Mesti ada koordinasi yang baik. Tidak boleh dibina bumbung tanpa ada tiangnya. Tidak boleh dibina tiang tanpa ada tapaknya. Siapakah yang melakar pelan rumah ekonomi orang Melayu?

Bagaimanakah rupanya rumah ekonomi orang Melayu yang hendak dibina? Siapa yang bertanggungjawab membina dan memantau pembinaannya? Di manakah tiang dan tapak rumah ekonomi orang Melayu?

Kita memerlukan satu pelan strategik yang komprehensif dengan terjemahan keberhasilan yang jelas, difahami dan disokong semua. Kita seharusnya mempunyai kesepakatan dalam pelan ini. Rumah ekonomi orang Melayu besar sifatnya-bagai istana.

Banyak 'pekerja' yang terlibat-pendidik, usahawan, ilmuan agama, ahli sains dan teknologi, pakar kewangan, perancang pembangunan, pembina infrastruktur, aktivis budaya, dan sebagainya. Setiapnya berfungsi secara berbeza tetapi dengan pelan yang jelas kita mampu membina, memantau, menilai dan menyemak kemajuan sepanjang pembinaan istana ini. Tidaklah istana yang diharap tetapi pondok jadinya.

Agenda Strategik Ekonomi Melayu: Penyertaan-Pemilikan-Penguasaan (3P)

Dalam tempoh 53 tahun Dasar Ekonomi Baru (DEB) telah memberi impak yang besar kepada peningkatan sosio-ekonomi orang Melayu. Jangan dinafikan kemajuan yang dicapai.

Hidup kita lebih selesa. Pada tahun 2009, pendapatan bulanan purata isi rumah bumiputera ialah RM3,624. Benar, dari segi jumlah masih lebih rendah dari bangsa China (RM5,011) dan India (RM3,999). Ini bukan bererti kita lemah. Jangan salah tafsir data purata ekonomi ini. Bumiputra merupakan komposisi terbesar dan begitu tersebar sifatnya. Yang lebih penting walaupun komposisi kita besar, dalam tempoh lima tahun yang lepas (2004-2009), berbanding bangsa lain, pertumbuhan tahunan purata pendapatan bumiputra mencatat kadar tertinggi iaitu enam peratus (China: 2.5 peratus dan India:3.0 peratus). Ini petanda yang amat baik menuju ke arah keserataan nilai.

DEB serampang bermata dua. Yang pertama jelas kemajuannya. Pada tahun 2009 kadar kemiskinan ialah 3.8 peratus jauh menurun dari lebih dari 50 peratus awal 70-an. Usaha membasmi kemiskinan perlu diteruskan. Perhatian dan tenaga kita perlu dikerah pada yang mata yang kedua, perihal struktur dan penguasaan kek ekonomi rakyat Malaysia.

Agenda ekonomi Melayu perlu bersifat strategik. Keberhasilan apa jua langkah memajukan ekonomi orang Melayu perlu menuju ke matlamat akhir yang sama iaitu mencapai kedudukan ekonomi yang mantap dan lestari, mempunyai organiknya yang tersendiri untuk terus mengukuh. Dengan pencapaian ini kita perlu secara teratur dan dan terancang berani melepaskan tongkat polisi afirmatif kerajaan tanpa menjejaskan apa yang telah dicapai.

Polisi afirmatif jangan dibuang langsung tetapi digunakan sebagai jaringan keselematan bagi yang memerlukan. Untuk menjadi strategik dan membenih sifat organik, agenda ekonomi Melayu perlu mensasarkan kepada 3P: Penyertaan, Pemilikan, dan Penguasaan.

Saturday, November 20, 2010

ALLAH BAYAR TUNAI KEPADA ANWAR

Ini bukan mengenai isu liwat.

Ia berkaitan bagaimana perasaan seseorang pemimpin tertinggi apabila dikecam dan diserang oleh seseorang yang beliau ‘dengan tangannya sendiri’ mengangkat orang itu ke jawatan penting parti dan kedudukan, tiba-tiba ‘menggigit kembali tangannya’.

Nah rasakan, mungkin Allah bayar tunai apa yang pernah pemimpin tertinggi ini lakukan kepada seseorang yang lain sebelum ini. Tidak perlu menunggu selepas mati atau di akhirat!

Terus terang , saya bersimpati dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kes Datuk Zaid Ibrahim seperti saya bersimpati dengan Tun Dr Mahathir Mohamad apabila Anwar menentang dan memburuk-burukkannya.

Anwar perlu muhasabah diri mengenai apa yang dia lakukan terhadap seorang insan yang banyak berkorban dan melakukan terbaik untuknya – TDr Mahathir Mohamad.

Apa yang Dr Mahathir tidak lakukan untuk menaikkan Anwar. Dalam masa satu dekad sahaja Anwar melonjak daripada seorang yang tidak kaya dan pengaruhnya tidak sebenar mana, menjadi seorang yang dikenali dalam dan luar negara.

Segala-galanya bermula pada 1982 dan pada 1993 di mana Anwar?

Bukankah daripada sebagai Ketua Pemuda UMNO kepada Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri?

Siapa dalam politik Malaysia dan UMNO meningkat begitu cepat? Bukankah Dr Mahathir mencipta sejarah untuk Anwar hingga ke peringkat begitu tinggi?

Soal beliau dipenjara dan terpaksa mengharungi kehidupan sukar selepas itu adalah ‘kesilapan dirinya sendiri’ dan bukan dicorakkan oleh Dr Mahathir.

Mungkin ada yang berkata Dr Mahathir menggunakan Anwar untuk memperkukuhkan kedudukan politikknya.

Persoalan ialah apa kurangnya Anwar? Bukankah ‘pengambilan’ terhadap Zaid itu dibuat selepas Zaid memburuk-burukkan UMNO dan kepimpinan kerajaan, termasuk Dr Mahathir sendiri?

Anwar gunakan Zaid untuk memperbaiki penarafan politiknya di kalangan rakyat Malaysia dan kemuncak ialah dengan begitu mudah dan cepat meletakkan Zaid Ibrahim sebagai calon Parti Keadilan Rakyat bertanding di pilihan raya kecil Hulu Selangor, April lalu.

Tidakkah ini sesuatu yang menunjukkan Anwar melakukan apa sahaja untuk menaikkan Zaid?

Tetapi kini apa yang Anwar dapat?

Anwar pun kena merenungi dirinya – apa yang Dr Mahathir tidak lakukan untuk naikkan dirinya.

1. Dr Mahathir sanggup membelakangkan kehendak ahli parti khususnya Pemuda UMNO untuk memasukkan Anwar ke dalam UMNO dari Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM);

2. Dr Mahathir membelakangkan kehendak Datuk Musa Hitam (kini Tun) yang menyokong Datuk Suhaimi Kamaruddin sebagai Ketua Pemuda UMNO;

3. Dr Mahathir meletakkan Anwar sebagai orang penting dalam kerajaan dan UMNO bagi menjayakan Dasar Penerapan Islam Dalam Pentadbiran bagi perkara khusus seperti pembentukan Universiti Islam Antarabangsa serta Perbankan dan Insurans Islam;

4. Dr Mahathir membelakangkan bantahan beberapa pihak dalam UMNO bagi meletakkan Anwar sebagai Naib Presiden UMNO;

5. Dr Mahathir memberikan kedudukan penting kepada Anwar sebagai Menteri Pendidikan;

6. Dr Mahathir mengangkat Anwar sebagai Menteri Kewangan dan kemudian Timbalan Perdana Menteri sementara dalam parti ialah Timbalan Presiden UMNO; dan

7. Memangku jawatan ‘Perdana Menteri’ beberapa ketika sesama Dr Mahathir bercuti di luar negara.


Bagi Anwar pula, beliau melakukan yang termampu untuknya mengangkat Zaid yang berada dalam PKR selama 18 bulan termasuk sebagai Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan dan anggota Biro Politiknya dan dilihat begitu intim dengan Anwar.

Malah akhirnya Zaid mendakwa dirinya sebagai Penyelaras Parti Keadilan yang kemudiannya dinafikan Anwar dan membuktikan apabila sudah tidak sehaluan lagi, segala-galanya ‘dalam kelambu’ pun didedahkan.

Jika Anwar memburukkan Dr Mahathir mengatakan beliau diktator dan sebagainya, Anwar disifatkan oleh Zaid sebagai pemimpin yang gemar menghina orang lain dan menganggap Zaid sebagai ‘orang jahat’, ‘kuda trojan dan ‘sore loser’.

Jika Anwar menggunakan reformasi untuk menunjukkan bantahan kepada Dr Mahathir, Anwar turut menerima celaan daripada penyokong PKR umpamanya apa yang berlaku di beberapa tempat, termasuk di Dataran Shah Alam malam kelmarin, apabila satu kumpulan memintanya dan Azmin Ali ‘berundur’.

Apakah Anwar tidak pernah mendesak Dr Mahathir berundur?

Apa yang berlaku kepada Anwar kini adalah pusingan roda kejadian alam yang menunjukkan betapa balasan tidak semestinya selepas seseorang itu sudah tidak ada lagi di dunia ini tetapi Allah berkuasa segala-galanya.

Anwar mungkin merasakan dia masih kuat dengan bantuan beberapa rakannya yang masih ada dalam PKR tetapi cuba lihat siapa yang masih di kelilinginya?

Yang kuat mungkin Azmin serta Saifuddin Nasution. Di mana rakan-rakannya ketika reformasi dahulu?

Kenapa mereka menjauhkan diri? Kenapa mereka tidak sebulu lagi dengan Anwar?

Jawapannya ada pada Anwar sendiri.

Nawaitu terhadap sesuatu kerja atau perbuatan amat penting untuk keredaan Allah. Jika ia dibuat kerana perasaan dendam dan cuba menjatuhkan orang lain, ia bukanlah suatu kerja yang berkat.

PKR ditubuhkan kononnya untuk keadilan, demokrasi dan mereformasikan masyarakat Malaysia. Namun pada diri Anwar sendiri sama ada sebagai Ketua Umum dan Penasihat PKR apakah dia layak untuk melakukan reformasi bagi dirinya sendiri?

Sesuai dengan Hari Raya Korban ini, adalah baik Anwar bermuhasabah dan melihat semula perjalanan politiknya – yang dipermudah dan yang disukarkan Allah untuknya membuat satu pendirian.

Sama ada perlu dia meneruskan langkah untuk terus memporak-perandakan masyarakat Malaysia, mengaibkan Islam dan wajarkah dia meneruskan ‘langkah ke Putrajaya’ untuk menjadi Perdana Menteri.

Atau dia berkorban dan mengorbankan cita-cita dan nafsu serta ‘dendam kesumat terhadap Dr Mahathir yang tidak berkesudahan ‘ untuk menjadi rakyat biasa yang insaf terhadap segala dosa politik dan peribadinya agar sisa-sisa hidupnya tidak semakin tercemar dengan pertelingkahan berterusan sama ada dengan lawan politik atau bekas kawan politiknya.

Jelas isu Zaid menjadi pengajaran penting buat Anwar untuk menilai siapa dirinya yang sebenar!

SIME DARBY - HUKUM INDIVIDU ATAU DAPATKAN SEMULA KERUGIAN

Saya tertarik dengan sepucuk surat pembaca dalam Utusan Malaysia semalam yang bertajuk ‘Kemelut kerugian besar Sime Darby’.

Penulis ini menimbulkan soal kenapa Lembaga Pengarah tidak mengumumkan langkah-langkah yang sepatutnya diambil bagi mendapatkan balik sejumlah besar kerugian tersebut.
Kerugian yang dialami sejumlah besarnya adalah dari kos over run yang ditanggung semasa menjalankan kerja-kerja projek. Dalam semua kontrak tentu ada variation klaus mengenai perubahan harga atau pindaan kepada spesifikasi yang membolehkan kontraktor mendapat tambahan harga projek (melainkan dalam semua kes ini tidak ada variation Klaus), kata pengirimnya.

Ikuti apa yang ditulis oleh Esa Adam dari Bandar Sunway, Selangor:

KERUGIAN besar RM1.63 bilion yang ditanggung oleh Sime Darby memeranjatkan ramai rakyat dan juga warga korporat di Malaysia.

Dalam mesyuarat agung tahunannya pada 16 November 2010 Pengerusi Sime Darby Tun Musa Hitam mengumumkan yang Sime Darby akan mengambil tindakan undang-undang terhadap individu yang dipercayai terbabit menyebabkan ia mengalami kerugian yang amat besar.

Pemegang-pemegang saham Sime Darby mengalu-alukan tindakan Lembaga Pengarah untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap individu terbabit tetapi tidak mengumumkan langkah-langkah yang sepatutnya diambil bagi mendapatkan balik sejumlah besar kerugian tersebut.

Kerugian yang dialami sejumlah besarnya adalah dari kos over run yang ditanggung semasa menjalankan kerja-kerja projek. Dalam semua kontrak tentu ada variation klaus mengenai perubahan harga atau pindaan kepada spesifikasi yang membolehkan kontraktor mendapat tambahan harga projek (melainkan dalam semua kes ini tidak ada variation Klaus).

Sepatutnya Lembaga Pengarah Sime Darby menumpukan usaha lebih ke arah mendapatkan balik lebihan kos ini dari syarikat-syarikat yang memberi kontrak kepada Sime Darby dan bukan hanya tertumpu kepada aspek salah laku individu yang terlibat.

Ini kerana jika ia pun berlaku salah laku dan individu disabit kesalahan dalam mahkamah berapa banyakkah yang boleh dituntut oleh Sime Darby.

Pesalah lebih cenderung memilih tinggal di penjara dari[ada membayar balik tuntutan dari Sime Darby. Dan jumlahnya mungkin tidak sebanyak mana dari jumlah RM1.63 bilion itu
.”

Ada kebenaran mengenai apa yang disuarakan oleh Adam ini.

Sewajarnya pihak yang terbabit dalam menggendalikan isu ini melihat semula tindakan Lembaga Pengarah Sime Darby itu.