Tuesday, June 30, 2009

ISLAM UTAMAKAN MUZAKARAH BERBANDING DEBAT

Islam lebih mengutamakan proses muzakarah atau perbincangan berbanding mujadalah atau berdebat dalam soal perpaduan Ummah, kata Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria.

Beliau berkata Islam juga tidak menolak perdebatan untuk berhujah dan berdepan dengan individu atau kumpulan bukan Islam, khususnya dalam soal berkaitan akidah sepertimana ketika Nabi Musa berhadapan dengan Firaun.

"Dalam Islam lebih baik muzakarah (dalam soal perpaduan Ummah). Lebih baik duduk semeja dan berunding daripada berdebat," kata mufti itu ketika dihubungi Bernama semalam.

Beliau diminta mengulas mengenai cabaran Mursyidul Am PAS, yang juga Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk berdebat secara terbuka.

Nik Aziz mencabar Najib berdebat secara terbuka ekoran tindakan Pemuda Umno Kelantan membuat laporan polis terhadap beliau kerana menyamakan Umno dengan komunis dan ajaran sesat.

Sebelum ini, cadangan muzakarah mengenai kerajaan perpaduan yang dicadangkan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang ditolak pakatan pembangkang.

Nik Aziz yang menentang keras idea kerajaan perpaduan dilaporkan berkata debat itu boleh dianggap cara nabi, pada zaman Nabi Musa berdepan dengan Firaun.

"Debat itu wajar kalau hendak hujah dengan bukan Islam contohnya tentang akidah tapi ini untuk mencari jalan kepada perpaduan (sesama Islam)... Jadi lebih baik utamakan muzakarah," kata Harussani.

"Kalau hendak bincang soal polisi bolehlah berdebat tapi ini untuk mencari jalan dalam soal perpaduan," kata Harussani.

Ramai pihak termasuk badan-badan bukan kerajaan (NGO) dan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad meminta Najib supaya tidak melayan cabaran berdebat dari Nik Aziz itu yang disifatkan sebagai membuang masa dan tidak mendatangkan faedah.

Bagi pensyarah media dan komunikasi Universiti Malaya, Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah, kedua-dua proses muzakarah dan perdebatan adalah penting untuk mencari titik pertemuan dalam sebarang perkara.

"Ianya ibarat dua keretapi berhenti di stesen yang sama," kata Abu Hassan.

Katanya, ia perlu dilihat sebagai proses bersekutu dan bukannya berseteru.

"Tamadun juga dibina atas dua proses ini (perbincangan dan perdebatan). Malah di Parlimen juga berasaskan kepada dua proses ini yang saling melengkapi," kata Abu Hassan.

Namun pensyarah media itu berkata proses itu hanya akan berjaya, jika kedua-dua pihak benar-benar ikhlas untuk mencari titik pertemuan dalam soal perpaduan itu.

Soalnya sejauhmana pihak terbabit terutama PAS melihat kepada kepentingan perpaduan Melayu ini, katanya.

1TERENGGANU – UMNO DIDAHULUKAN, MENANG PILIHAN RAYA DIUTAMAKAN!

Sorry...semua niat dan hasrat perlu ditangguh atau dibuang terus.

Datuk Seri Hishamuddin Hussein tidak akan layan usaha memecahbelahkan UMNO – sama ada daripada UMNO Terengganu sendiri atau pembangkang khususnya PAS.

Kepada Menteri Besar, Datuk Ahmad Said dan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh, mesej untuk mereka amat jelas – letakkan soal parti sebagai keutamaan dan bergerak bersama-sama dengan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri.

Ini kerana jika masih ada polemik berkisar kepada isu-isu bahagian dan puak, usaha bergerak ke hadapan tidak akan dapat direalisasikan.

Bagi, Hishamuddin: "Mereka (Idris dan Ahmad Said) pemimpin berjiwa besar - mungkin kami bertiga ini kalau tidak dilaga-lagakan dan kami sendiri tidak benarkan dipengaruhi pihak-pihak lain, saya yakin ia boleh menjadi satu realiti.

"Perlu dibina, dipulih dan dijauhkan syak wasangka. Dengan kehadiran saya dan bimbingan daripada pucuk pimpinan, saya rasa itu dapat bantu mengeratkan semula hubungan antara mereka berdua."

Cerita 2 R (Rosli dan Roslan) digugurkan tidak penting lagi. Ini kerana sebab pengguguran bukan kerana ada kaitan dengan tuduhan rasuah MRR2. Itu bukan alasan teras.

Cuma Datuk Zuber Embong digugurkan kenapa? Tidak berkesan? Zuber sendiri yang nampaknya ‘memujuk hati sendiri’ mengatakan mungkin beliau tidak berkesan.

Apapun dengan tegas Pengerusi Perhubungan Umno negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata: "Ini cara saya akan pimpin Umno Terengganu dengan bantuan Menteri Besar Datuk Ahmad Said."

Yang penting bagi Hisham ialah mereka yang dilantik perlu pikul tanggungjawab. “(Sebaliknya) mereka yang lepaskan jawatan tak semestinya tugas dan tangungjawab mereka lebih mudah kerana mereka ada tanggungjawab yang harus dipikul.” Kata Hishamuddin.

Semalam di Putrajaya, ketiga sayap Umno, Pemuda, Wanita dan Puteri Umno negeri Terengganu menyatakan kesediaan mereka memikul perjuangan yang lebih besar demi masa depan Umno dan rakyat di negeri itu.

Berikutan itu Hishammuddin yakin bahawa apa yang dibincangkan hari ini tidak berkisar kepada kepentingan kumpulan tertentu.

"Saya boleh beri keyakinan kepada mereka bahawa ketiga-tiga sayap hari ini telah bertekad untuk bersama-sama memikul perjuangan yang lebih besar.

Ketiga-tiga sayap ini juga telah berikrar kepada saya bahawa pertimbangan yang menjadi keutamaan kepada mereka ialah demi masa depan perhubungan umno negeri Terengganu dan rakyat Terengganu," katanya selepas mengadakan pertemuan dengan ketiga-tiga sayap berkenaan di pejabatnya di Putrajaya.

Namun, segala usaha itu banyak bergantung kepada cara mengatur langkah ke hadapan dan pengisian program yang akan dilaksanakan.

Hishammuddin yang juga Menteri Dalam Negeri berkata dengan mengetuai negeri itu pada hari ini, mungkin antara tugasnya ialah untuk merapatkan hubungan antara Menteri Besar Datuk Ahmad Said dan bekas Menteri Besar Datuk Seri Idris Jusoh kerana beliau tidak ada masalah bekerja dengan mereka.

"Saya sedar apa yang berlaku sebelum ini di Terengganu menuntut saya sebagai pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri menjadi "jambatan" kepada menteri besar dan bekas menteri besar, dengan syarat mereka meletakkan soal parti sebagai keutamaan dan bergerak bersama-sama dengan saya.

Bagaimanapun, katanya jika masih wujud polemik berkisar kepada isu-isu bahagian dan puak tertentu bermakna usaha untuk bergerak ke hadapan tidak akan dapat direalisasikan.

Hishammuddin tidak bermain politik yang menampakkan beliau seolah-olah cenderung kepada satu pihak sahaja, sebaliknya berkata ia mendapat 'restu' semua pemimpin Umno bahagian.

Dengan kata lain perlantikan olehnya terhadap dua muka baru – Datuk Tengku Putera Tengku Awang sebagai Setiausaha UMNO Negeri dan , Timbalan Ketua UMNO Bahagian Kuala Nerus, Datuk Abdul Rahin Mohd. Said pula dilantik Bendahari menggantikan Senator Datuk Roslan Awang Chik.

Jawatan Ketua Penerangan kembali kepada Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek .

Pelantikan pemimpin lain bagi mengisi beberapa jawatan penting akan dibuat selepas ini.
Apa orang lain mahu kata atau membuat andaian tidak penting. Pada sidang media selepas pengumuman itu, tiada lagi soalan daripada pemberita mengenai pertelingkahan atau usaha menyingkirkan Menteri Besar.

Apakah maknanya ini? Hishamuddin member isyarat jelas, Terengganu tidak boleh ada perpecahan.

Seperti 1Malaysia – 1Terengganu - UMNO didahulukan, Menang pilihan raya diutamakan.

Jelas dan nyata, UMNO Terengganu berusaha mengatasi kemelut secara sebaik-baiknya.
Juga jelas bahawa Datuk Ahmad Said akan kekal sebagai Menteri Besar setidak-tidaknya sehingga pilihan raya umum akan datang. Lagi pun apa salah beliau? Apakah beliau pernah sabotaj parti, ‘menderhaka kepada Sultan’ atau terbabit dengan rasuah?

Semua Ketua UMNO Bahagian kecuali Besut, Datuk Seri Idris Jusoh hadir dalam mesyuarat pertama yang berlangsung sejam itu.

Ketidakhadiran bekas menteri besar itu yang diibaratkan sebagai petanda bahawa isu Umno negeri masih jauh daripada penyelesaian tidak benar sama sekali.

Hishammuddin menjelaskan Idris berada di London sewaktu mesyuarat dan tidak sempat hadir walaupun menyatakan untuk pulang. "Saya lihat tidak ada isu dengan ketidakhadiran Idris itu. Bila perjumpaan dibuat sebelum ini, ia melibatkan saya, Ahmad Said dan Idris.

"Kalau ada pihak di luar sana cuba melaga-lagakan mereka berdua, jangan harap ia akan berjaya kerana saya berpengalaman dalam hal ini," katanya.

Mesyuarat pertama itu membincangkan beberapa agenda termasuk hala tuju dan program yang bakal diadakan sebagai persediaan menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Yang penting, UMNO Terengganu perlu memastikan barisan kepimpinan yang ada dirapatkan selaras dengan kehendak ahli dan rakyat di peringkat akar umbi yang mahukan jentera parti dimantapkan khusus dalam menghadapi cabaran mendatang.

Bagi Hishamuddin tiada lain atau tiada kompromi lagi hanya perpaduan sesama sendiri perlu kembali utuh kerana apa yang penting sekarang ialah perpaduan dan kekuatan parti dan bukannya memperjuangkan kepentingan individu tertentu.

Monday, June 29, 2009

KALAU DIA SEMUA OK...

Bila Dia Memandai-mandai OK...orang Lain Tidak Boleh!

Itulah perangai Nik Aziz sebenarnya. Kalau orang lain buat perkara seperti itu, sudah pasti ada pula yang akan disuruh keluar PAS, masuk UMNO atau parti lain, asalkan bukan sekutu pakatan pembangkang.

Ternyata kini Musyridul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sudah terasa ‘besar sangat’ dan tidak memerlukan pendapat orang lain dalam PAS.

Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini berkata beliau tidak dimaklumkan oleh Nik Aziz berhubung cadangannya untuk berdebat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai isu Pas dan Umno.

Abdul Hadi yang juga Anggota Parlimen Marang, berkata beliau akan menemui Nik Aziz untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Nik Aziz, yang merupakan Mursyidul Am Pas, telah mencabar Najib untuk berdebat secara terbuka ekoran tindakan Pemuda Umno Kelantan membuat laporan polis terhadap beliau kerana menyamakan Umno dengan komunis dan ajaran sesat.

Beberapa pemimpin Umno tidak bersetuju dengan debat itu dan menyifatkannya sebagai membuang masa kerana ia tidak akan membawa sebarang manfaat.

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub, pula mencadangkan agar debat itu disiarkan secara langsung melalui televisyen untuk menunjukkan amalan demokrasi tetapi Anggota Parlimen Kulim-Bandar Baharu Zulkifli Noordin, daripada Parti Keadilan Rakyat, tidak bersetuju debat itu diadakan secara terbuka.

Sebaliknya beliau mencadangkan kedua-dua pihak menggunakan platform lebih sesuai iaitu berbincang untuk mencari kesepakatan Islam dan Melayu.

"Saya lebih suka jika diadakan dialog secara tertutup dan berbincang dalam bentuk kumpulan. Kita akan tahu apa yang menjadi masalah sehingga menimbulkan keadaan tidak senang hati di antara kita semua.

"Dialog secara berkumpulan itu lebih berkesan dari cadangan untuk berdebat yang tidak akan membawa manfaat kepada sesiapapun," katanya.

Bukan sekadar itu sahaja, Nik Aziz mengeluarkan beberapa istilah bahasa Arab yang bahasa Melayunya juga ada. Namun kalau bunyi Arab itu sedap sikit sebab PAS kan ‘Parti Islam’ sementara “UMNO parti.....”. Kena tanya Nik Aziz apa itu UMNO – Ayah Pin atau Komunis’.

Apabila saya mengatakan perlunya muzakarah antara pemimpin PAS dan UMNO peringkat tertinggi pada posting saya semalam, saya terbaca tulisan Mohd Sayuti Omar, betajuk “Muzakarah, Muqabalah dan Terbaru Mujadalah... Semua Tak Jadilah” mengemukakan pendapat berikut:

“Bahasa Arab atau istilah pertama untuk mendamaikan Umno dengan Pas yang yang didengari sejak lama dulu ialah perkataan MUZAKARAH. Muzakarah ini dicadang oleh pihak Pas. Maksud muzakarah ialah berbincang ataupun berunding dengan Umno bagi mencari jalan penyelesaian antara kedua-dua parti itu untuk kebaikan negara dan rakyat.

Muzakarah ini bermakna duduk berbincang dengan waras, berunding dengan penuh berhemah, terbuka dan penuh semangat ukhwah Islamiyah. Natijah daripada itu akhirnya membuat rumusan bagaimana mencapai jalan penyelesaian untuk kesejahteraan umat dan keamanan negara.

Paling baru istilah muzakarah ini keluar atau menjadi sebutan umum selepas pilihan raya umum ke-13 lalu apabila beberapa pemimpin Pas telah ‘bermuzakarah’ secara sulit dengan pemimpin Umno untuk mengatasi kemelut politik yang dihadapi kedua parti itu kesan pilihan raya umum lalu yang dikatakan mencemaskan!

Malangnya idea itu tidak jadi, dan pemimpin yang bercadang mengadakan muzakarah itu dimarahi dan dituduh dengan pelbagai tuduhan kononnya gilakan pangkat, membelakangkan ahli dan sebagainya. Sebahagian pemimpin Pas yang lain menentang idea berkenaan. Tentangan itu turut melibatkan Mursyidul Am, Nik Abdul Aziz Nik Mat yang dianggap pemimpin bertaraf ulama tertinggi dalam parti itu.

Mulanya Nik Aziz tidak setuju dengan cadangan atas nama muzakarah itu. Beliau lalu mencadangkan supaya Pas tidak mengadakan muzakarah, tetapi hendaklah mengadakan MUQABALAH dengan Umno. Muqabalah juga bemaksud hampir sama denga muzakarah tetapi bezanya ia dibuat tanpa ada syarat dan tanpa ada rumusan atau kata sepakat. Dalam bahasa Melayu berbincang secara lisan saja tanpa ada apa-apa komitment.

Orang sudah faham bila Nik Aziz menukar istilah atau term itu bermakna beliau tidak bersetuju dengan menentang cadangan agar Pas berbaik dan berbincang dengan Umno. Ternyata akhirnya bukan saja muzakarah tidak disetujui, muqabalah juga akhirnya tidak disukai.

Maka tertinggallah dua istilah itu MUZAKRAH dan MUQABALAH dalam karung geram buruk yang kemudian dicampak ke laut!

Dan hari ini terkeluar satu lagi perbendaharan baru berbahasa Arab, MUJADALAH. Ianya disebut dan dicadang oleh Nik Aziz. Mujadalah ertinya berdebat atau dalam bahasa mudah berbalas menggunakan ‘keng’ di tempat terbuka. Kalau ikut hati si pencadang itu mahu diadakan dalam televisyen.

Perkataan atau istilah itu diterbitkan apabila Nik Aziz mengajak untuk bermujadalah dengan Najib Razak selalu presiden Umno. Tujuannya sama bagi menyelesaikan kemelut Pas – Umno yang berlarutan sejak tahun 50-an dulu.

Menurut Nik Aziz mujadalah diajar oleh para Nabi dan bukan pandai-pandainya. Katanya Nabi ajar agar berdepan dengan musuh secara bersemuka. Ia bukan baru. Beliau mendomankan kepada Musa yang berdepan dengan Firaun, Nabi Ibrahim dengan Namrud dan Muhammad s.a.w. dengan Abu Jahal. Bagi orang yang faham tektikal politik dan arif dengan sepak terang politik Menteri Besar Kelantan itu tahu ke mana dan mengapa beliau tidak semena-mena ingin berdebat pula dengan Najib.

Apa yang menimbulkan kemusyilan di sini berhubung kata-kata Nik Aziz itu apakah para Nabi tidak mengajar ummahnya berbincang dan berunding secara baik jika berhadapan dengan masalah. Apakah Nabi tidak menganjurkan supaya bermuzakarah atau bermuqabalah? Dan kalau Nabi juga ada menganjurkan begitu kenapa mujadalah yang menjadi pilihan?”

Selepas membaca apa yang dikatakan oleh Sayuti itu, saya semakin faham dengan sikap Nik Aziz.

Ini kerana saya tahu Sayuti memahami dan mengkaji sikap Nik Aziz sejak sekian lama, sebelum pun pemimpin PAS seperti Datuk Husam Musa rapat dengan Nik Aziz.

Ertinya, bagi Nik Aziz kalau terkeluar daripada mulutnya mengenai sesuatu keputusan untuk PAS, ia adalah dasar PAS tetapi kalau daripada orang lain, kalaupun ia dibahas atau dimaklumkan pada Muktamar PAS, ia bukan dasar PAS tetapi pendapat peribadi.

Apakah ajakan Nik Aziz untuk berdebat dengan Perdana Menteri pendapat peribadi atau parti PAS?

Kalau pendapat peribadi, tidak usah layan kerana Perdana Menteri tidak layak melayan kepentingan peribadi.

Kalau ia keputusan parti kenapa Hadi tidak diberitahu. Dalam keadaan ini Najib juga tidak perlu melayannya kerana ia belum dibincangkan di peringkat parti itu, nanti jadi keputusan peribadi sahaja.

Macam kerajaan perpaduan, nanti oleh kerana ia bukan keputusan parti, UMNO dikatakan ‘tergila-gila cuba memujuk PAS’.

Kepada yang menyokong debat, seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim, Pemuda PAS dan Sallehudin, tunggu dulu.

Jangan mendahului keputusan PAS nanti jadi ‘lebih sudu daripada kuah’.

PASUKAN NAJIB TIDAK ADA MASA BERBULAN MADU

Kata Fuad Hassan, bekas orang kuat Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) dan kini dalam UMNO (tidak ikut Anwar Ibrahim ke PKR), UMNO perlukan ‘blood transfusion’.

Diharap dengan suntikan darah baru dapat memberikan tenaga dan kesegaran untuk beberapa lama lagi sebelum ia menghadapi persaraan wajib. Inilah yang dilakukan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Perdana Menteri yang ke enam. Masanya tidak banyak cuma dua tahun.

Untuk itu pasukan Datuk Seri Mohd Najib Razak tidak ada masa untuk berbulan madu diatas kejayaan lantikan.

Baca pendapat beliau yang dipetik daripada blognya.

UMNO: JANGAN MURUNG TERLALU LAMA Oleh Fuad Hassan (Dakwat & Kertas) ATTACKING IS THE BEST DEFENCE

UMNO perlu melakukan muhasabah diri mengapa ianya kurang mendapat sokongan rakyat dan ini pernah dinyatakan berkali-kali oleh ramai pihak.

Fitrahnya sebagai parti politik tua dan lama berkuasa ia terdedah kepada banyak kelemahan dan kekurangan sehingga jasa besarnya dilupakan.

Langkah dasar keterbukaan Tun Abdullah Ahmad Badawi semasa menjadi Perdana Menteri – menjadi pemangkin kepada pendedahan nanah UMNO, BN dan kerajaan yang menunggu masa untuk terbongkah keluar.

UMNO perlukan ‘blood transfusion’. Diharap dengan suntikan darah baru dapat memberikan tenaga dan kesegaran untuk beberapa lama lagi sebelum ia menghadapi persaraan wajib.

Inilah yang dilakukan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Perdana Menteri yang ke 6. Masanya tidak banyak cuma dua tahun. Untuk itu pasukan DS Najib tidak ada masa untuk berbulan madu diatas kejayaan lantikan.

Disamping pasukan ini bekerja kuat untuk rakyat, mereka perlu sedar bahawa mereka sebenarnya dalam pertempuran persaingan dan permainan untuk menakluk kuasa. Adalah menjadi tanggungjawab utama mereka untuk mempengaruhi fikiran, perasaan, sikap dan perlakuan rakyat agar kembali menyokong perjuangan parti dan negara dalam pilihanraya yang ke 13.

Pendekatan defensif atau mempertahankan diri tidak akan membawa kemenangan. Yang penting cepat sedar terhadap kelemahan dan memperbaikinya segera dan bukannya bersugul-sugul untuk sekian lama tetapi tidak mengambil apa-apa tindakan. Sekali kalah pilihanraya yang ke 12 sudah seperti negara di langgar garuda !!. Sepi dalam moral yang rendah dan tidak kurang yang cuba main selamat.

Ini masanya UMNO dan BN melakukan pendekatan aggresif. Mereka belum kalah total. ‘Attacking is the best defence’. Kerana ini adalah permainan politik untuk merampas atau mengekal kuasa kerana cita-cita seorang yang ingin menjadi Perdana Menteri yang tak kesampaian.

PKR dan PAS telah meletakkan prinsip bangsa dan agamanya di pintu belakang kerana ingin mengambil hati orang-orang bukan Melayu. Melalui Pakatan Rakyat mereka berjaya mencipta matlamat bersama dan hanya satu – tumbangkan BN.

Strategi mereka ternyata berkesan sebab mereka menyerang dan terus menyerang dari semua posisi dan sudut. UMNO tidak bernafas untuk menjawab. Semua institusi-institusi penting negara seperti Kehakiman, Polis dan SPR sudah dikunci mati oleh Anwar melalui menghilangkan kepercayaan rakyat kepadanya. Bukan semua tuduhan betul, tapi rakyat mempercayainya. Inilah politik.

Bertabur rentak langkah dan tari komponen BN kerana serangan dan fitnah separuh benar daripada PR. Sebenarnya BN memerlukan pahlawan muda dan berani untuk menghadapi serangan ini.

Belumpun lama PKR berkuasa, terlalu banyak kes-kes nyata di kalangan wakil-wakil rakyat mereka yang menyebabkan pilihanraya-pilihanraya kecil yang menyusahkan rakyat terpaksa diadakan. Tetapi nampaknya ini tidak dieksploit dengan kemas oleh BN dan isu-isu ini berlalu begitu sahaja tanpa dilihat sebagai satu kesalahan.

Dalam beberapa minggu lalu terlalu banyak ‘political drama’ yang kita tonton sehinggakan rakyat sudah mulai rasa muak dan jijik.

Dalam sejarah negara tidak pernah kita melihat kaum India yang hanya merupakan 1.8 juta penduduk negara ini 'naik minyak' sampai begitu rupa sehingga sanggup memaki hamun pasukan keselamatan negara dan pimpinan yang diistilahkan oleh Hindraf sebagai 'kerajaan Melayu-Muslim'.

Jika saya diminta menyebut satu usaha positif DS Najib maka ianya adalah kegigihan beliau menangani krisis ekonomi negara dan sudah ada tanda-tanda positif kearah tersebut. Saya percaya jika usaha ini berjaya rakyat akan membuat penilaian semula terhadap tanggapan salah mereka sebelum ini.

Pendekatan beliau untuk tidak melayan provokasi-provokasi Anwar telah menobatkan beliau sebagai PM yang ke 6 lebih awal daripada sepatutnya. Ketenangan beliau yang bersahajalah yang membawa kerajaan Perak tumbang kepada BN berbanding kehebohan Anwar melalui Rancangan 16 September yang gagal.

Kita selalunya merancang, tetapi kita selalu lupa rancangan Allah kepada kita.

PENING DENGAN TELATAH PEMIMPIN PAS

Semalam saya menerima email daripada rakan di salah sebuah akhbar harian, Manzaidi mengenai cerita menarik iaitu “Hati luka seorang anak muda”

Menurut blog http://manzaidiamn.blogspot.com pada postingnya semalam, 28 June 2009 beliau memaparkan luahah hati daripada seorang tetamu yang menamakan dirinya sebagai ANONYMOUS.

Kata Manzaidi, setelah membacanya, beliau tergerak untuk memaparkan artikel ini kepada pembaca setia blognya.

Baginya, ia wajar diambil iktibar mengenai apa yang dilalui saudara kita ini. Selamat membaca.
Hati luka seorang anak muda

Oleh: Anonymous

Assalamualaikum wbt. Saya memohon maaf jika artikel saya ini tidak berkaitan dengan tajuk, tetapi saya ingin juga menulis bagi meluahkan pandangan saya dalam arena politik kerana sesungguhnya agama dan politik tidak boleh sesekali dipisahkan.

Sebelum saya meneruskan, saya minta setiap pembaca menggunakan akal bagi membuat keputusan kerana itulah gunanya akal. Saya adalah pelajar yang berasal dari Kelantan dan bakal melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Umur saya adalah hampir seusia dengan pentadbiran PASdi Kelantan iaitu 19 tahun. Datuk dan moyang saya adalah imam di sebuah kampung dalam daerah Pasir Mas/Tumpat.

Setentunya keluarga kami adalah penyokong PASyang amat setia sehinggakan TG Nik Aziz sendiri pernah beberapa kali menggunakan rumah antara ahli keluarga kami bagi mengadakan ceramah Pas.


Namun akhir-akhir ini keluarga kami agak 'pening' apabila memikirkan telatah beberapa pemimpin PAS yang seolah-olah sanggup menggunakan agama bagi meraih undi.

Inilah yang menyedihkan kami. Selama PASbertapak di Kelantan, setahu saya PAStidak pernah membina sebuah masjid pun bagi menjalankan syariat Allah di bumi Kelantan.

Kami sememangnya boleh menerima kenyataan bahawa kerajaan negeri tidak mempunyai wang kerana kerajaan PAS adalah kerajaan yang bersih. Oleh itu keluarga kamilah antara keluarga yang aktif memberi sumbangan terhadap pembinaan masjid dan pembangunan beberapa sekolah tahfiz termasuk menyediakan tanah untuk membuat fasiliti dan tidak kurang juga sumbangan kewangan kerana keluarga kami diberi kurniaan rezeki yang murah dari Allah SWT.

Tetapi kami agak terkilan apabila 'berhala' kaum Buddha begitu aktif dibina di Kelantan. Dan yang lebih menyedihkan saranan Rasulullah SAW agar 'berhala' ini dibina lebih rendah dari menara masjid seolah-olah tidak dijalankan di negeri yang kami banggakan sebagai Serambi Mekah.

Seingat ayah saya, semasa kerajaan BN mentadbir Kelantan, permohonan kaum Siam untuk membina sebuah berhala di Kampung Berok, Pasir Mas tidak diluluskan kerana ketinggiannya yang agak menonjol. Lalu setelah dipohon lagi, maka kerajaan BN meluluskan dengan syarat;

1. Berhala itu tidak boleh dibuat menegak, tetapi perlulah dibaringkan.


2. Berhala hendaklah terlindung agar tidak mengganggu kaum Melayu di sekitarnya.

Tetapi di bawah kerajaan PASmentadbir semakin banyak projek 'berhala' yang diluluskan di Kelantan. Berhala duduk yang berada di Jong Bakar, Tumpat telah diluluskan walaupun ketinggiannya menyamai 5 atau 6 tingkat bangunan.

Jadi kami agak terkilan, tetapi memandangkan kami inginkan sebuah kerajaan Islam, maka kami masih lagi menyokong kerajaan Pas, bahkan moyang kami telah mendermakan seutas tali lehernya yang bernilai beberapa ribu ringgit ketika ceramah PASyang dianjurkan ketika saya di sekolah rendah sebagai tanda sokongan.

Tahun demi tahun berlalu dan sekali lagi kami dikejutkan dengan pembinaan berhala dekat dengan 'Kok Keli'. Dan apa yang menyedihkan lagi TG Nik Aziz sendiri yang datang merasmikan beberapa majlis keagamaan.

Kemudian sekali lagi kami dikejutkan dengan pembinaan terbaru 'berhala Buddha' terbesar di Asia Tenggara di Kampung Tawang, Bachok. Atas dasar ingin tahu, demi Allah, saya, ayah, ibu dan adik lelaki telah pergi ke wat Siam di Kampung Tawang yang menempatkan berhala yang terbesar di Asia Tenggara.

Ditakdirkan Allah, kami telah diberi penerangan oleh saminya sendiri yang datang kepada kami setelah melihat kami melawat berhalanya. Pakaian sami itu berwarna putih.

Menurut tok sami itu ketinggian berhala ini menyamai 12 tingkat bangunan. Ketinggiannya melebihi 100 kaki dan diletakkan secara berdiri. Berhala ini dibina betul-betul bertentangan dengan kiblat solat.

Menurut sami itu lagi kerajaan negeri sendiri telah meluluskan projek itu dan telah memberi sumbangan sebanyak RM60 RIBU RINGGIT melalui wakilnya Datuk Anuar Tan. Kami terkesima mengapa dengan mudah peruntukan diberikan untuk membina berhala, sedangkan Nabi Allah Ibrahim sendiri dengan kudrat Baginda memusnahkan berhala.

Tok sami itu memberitahu, bahawa pelancaran perasmian tokong Buddha itu akan disempurnakan oleh TG Nik Aziz sendiri pada 6 Jun 2009. Kami pun mengambil keputusan untuk pergi sekali lagi pada 6 Jun. Tetapi Datuk Anuar Tan yang datang merasmikan kerana menurut orang kampung TG Nik Aziz ditegur oleh beberapa tok guru pondok agar tidak terlalu menonjolkan diri di rumah ibadat Siam.

Kami diberitahu kos pembuatan patung itu sahaja melibatkan belanja lebih daripada RM2 juta. Kami terkesima. Kami terfikir syiar manakah ini? Hari demi hari berlalu, namun hati kami masih lagi pada Pas.

"Kami mahukan sebuah parti Islam," desis hati kami. PAS telah sedarah dan sedaging dengan hati kami. Kami pejamkan sebelah mata. Ditakdirkan ayah dan adik saya pergi menggunting rambut di sebuah kedai gunting warga Siam.

Terkeluar hal politik ketika borak. Ayah saya menanyakan beliau (tukang gunting) parti manakah yang disokong ketika pilihan raya dulu. Maka tukang gunting Siam itu mengatakan beliau menyokong PAS kerana tok sami mereka berpesan jika PAS menang sekali lagi pembinaan berhala yang besar akan diluluskan dan peruntukan akan diberi.
Kami benar-benar terkejut. Allah Maha Besar telah meletakkan keraguan dalam hati kami.

Sebagai seorang yang berpelajaran dan diberi akal, saya telah memujuk hati saya sendiri agar menjadi 'neutral' dan membuang sebentar rasa taksub saya terhadap Pas.
Ianya memang sukar, tetapi saya gagahkan jua. Saya berfikir dalam isu berhala, 'parti' manakah yang benar-benar membela Islam di dalam isu yang sememang besar. BERHALA!!!

Saya dikejutkan lagi dengan peruntukan tanah seekar yang diberi kerajaan negeri di tengah-tengah bandar Kota Bharu iaitu di Jalan Hamzah bagi membesarkan rumah ibadat kaum Hindu. Terlalu ramai kah kaum Hindu di Kelantan sehinggakan rumah ibadat mereka yang baru sahaja siap dibina itu hendak diperbesarkan lagi?.

Jika anda pernah menjejakkan kaki ke Kelantan, saya berani mengatakan amat sukar untuk mencari bangsa Hindu.
Apatah lagi kuil yang sedia ada ini sentiasa 'sunyi' dan jarang mendapat kunjungan kaum Hindu kerana sememangnya bilangan mereka amat sedikit.

Teringat saya ketika TG Nik Aziz melawat masjid di Kampung Berangan. Orang-orang kampung heboh sebentar apabila TG Nik Aziz hanya memberikan sumbangan RM50 ke dalam tabung masjid.
Kemudian beliau berangkat ke wat Siam di Tumpat setelah solat Jumaat dan mendermakan RM1,000 tanda keikhlasan dan hak sama rata kerajaan negeri.

Bagi mereka yang meragui saya boleh bertanya kepada orang-orang di Kampung Berangan yang merupakan kubu kuat Pas. Untuk yang lebih jelas silalah saudara sendiri ke mana-mana wat Siam @ kuil Hindu di Kelantan dan tanyalah sami di sana tentang 'prihatinnya' kerajaan PAS terhadap mereka.

Saya sedih. Mengapa untuk membina masjid orang Melayu Kelantan perlu bersusah payah ke sana-sini meminta derma, sedangkan kuil Hindu dan berhala mendapat bantuan. Zaman jahiliah kah ini. Adakah hak sama rata itu menunjukkan jumlah masjid dan berhala perlu sama bilangannya?

Pendapat peribadi saya, demi mendapat undi kaum lain, TG Nik Aziz perlu bertindak demikian.
Kuasa di tangan beliau. Susah sangat kah ingin menolak pembinaan berhala, sedangkan Nabi Ibrahim AS bergadai nyawa memusnahkannya. ALLAHUAKBAR!!! Parti politik semuanya sama.

Saya tidak menyokong Barisan Nasional kerana saya telah disemai sejak kecil lagi bahawa BN adalah kafir. Tapi sekarang saya merasakan semua kafir termasuklah PAS Kelantan. Saya benci apabila PAS bergabung dengan DAP.

Saya benci apabila Malaysia semakin jauh dari negara Islam apabila DAP berjaya memecah-belahkan UMAT ISLAM. Siapakah DAP?
DAP adalah anak kepada parti PPP Singapura.

Buktinya? SEJARAH... Belajarlah sejarah.

Lagi buktinya? Lee Kuan Yew telah pun datang melawat negeri yang dikuasai PAKATAN RAKYAT yang semakin hari semakin dekat menjadi miliknya.

YA ALLAH sesungguhnya aku kelu. Hatiku pening... Mengapakah perpecahan umat Islam senang sahaja berlaku. Satukanlah mereka Ya Allah. Bagi mereka dari Pas, Keadilan mahupun UMNO, sambutlah seruan Islam untuk bersatu padu.

Mengapa orang-orang DAP begitu menentang kerajaan perpaduan? Kerana mereka bimbang Melayu bersatu. Mereka bimbang ISLAM bersatu kerana di Malaysia ini rata-rata Melayu adalah Islam. Dengan segala ilmu yang saya ada mengenai Islam dan segala pemerhatian saya, DAP saya isytiharkan kafir harbi kerana telah banyak menggugat hak orang Islam.

Perniagaan babi... penghapusan tulisan Jawi di beberapa buah tempat... menghasut Islam bergaduh sesama sendiri... terlampau meminta-minta dan mendesak berhala dibina... bahkan berhala sekarang ini jauh lebih 'GAH' dibandingkan dengan masjid. ALLAHUAKBAR... BELALAH KAMI... SATUKAN KAMI...

Ingatlah wahai pembaca Islam... apabila DAP berjaya, maka UMNO tidak mampu lagi mengawal MCA... GERAKAN... MIC dan lain-lain kerana semestinya mereka akan bersatu dengan DAP memandangkan DAP kuat dan boleh menjamin masa depan mereka... dan agama mereka di bumi Melayu... ALLAHUAKBAR... Bertindaklah umat Islam bersatulah sebelum terlambat.

Tiada satu pun Rasul yang diutuskan... tiada satu pun ulama yang dilahirkan... tiada sebuah ayat pun di dalam kalamullah yang menghalang perpaduan di antara mereka yang mengucapkan dua kalimah syahadah...
Sedarlah sekarang ini kaum kafir semakin berkuasa... buktinya... KUALA LUMPUR... PULAU PINANG... SINGAPURA... PERAK yang pernah dimiliki dan ditadbir oleh kuasa politik Melayu Islam secara majoritinya telah bertukar tangan kepada kaum kafir... Biasiswa JPA untuk Melayu ISLAM hanya tinggal 32 peratus selebihnya 62 peratus telah menjadi hak kaum kafir... bangunlah Melayu... bangkit... bangunlah Islam.

Hentikan ego... ALLAHUAKBAR!!!! BERKATILAH KAMI UMAT MELAYU ISLAM... BUKAKANLAH HATI KAMI UNTUK PERPADUAN SEBELUM TERLAMBAT.

Sunday, June 28, 2009

KENAPA DEBAT BUKAN MUZAKARAH WAHAI ‘TOK GURU’?

Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dahulu dan sekarang jauh berbeza.

Kini beliau semakin terikut-ikut dengan perangai Anwar Ibrahim yang memang suka berdebat.

Jelas Penasihat Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam cukup gembira apabila Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mahu berdebat secara terbuka dengan Perdana Menteri.

Ia untuk mencari jalan penyelesaian politik kepada kemelut kedua-dua parti.

Anwar memang jenis ‘keras keng’ (kata orang Kelantan) dan itulah senjatanya paling berbisanya sejak menyertai UMNO dan kini Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Anwar bijak spin dan menggunakan segala ‘kepakarannya memujuk rakyat’ kononnya untuk menegakkan kebenaran. Namun persoalannya, apakah kebenaran beliau itu adalah kebenaran yang sebenarnya?

Tidak hairan apabila Anwar menyambut baik cadangan Nik Aziz untuk berdebat dengan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak bagi menyelesaikan kemelut politik kedua-dua parti.

"Pada pendapat saya adalah lebih baik beliau berdebat secara terbuka kerana ini dapat mengurangkan media Umno-Barisan Nasional (BN) salah tafsir dan membuat fitnah terhadap kenyataan-kenyataan beliau (Nik Aziz)," katanya.

Anwar, Ketua Umum Pakatan Rakyat, mengulas kenyataan Nik Aziz semalam yang ingin mengadakan debat terbuka dengan Perdana Menteri bagi menyelesaikan kekalutan politik yang berlaku sejak sekian lama antara Umno dan PAS.

Apa untungnya debat? Menang debat boleh jadi Perdana Menteri atau bentuk kerajaan?

Menghairan sekali kerana selama ini apabila UMNO mengajak PAS berbincang atau mencari sesuatu jalan penyelesaian, PAS akan mencadangkan muzakarah.

Tetapi kali ini apabila PAS khususnya Nik Aziz sendiri mengajak penyelesaian, dicadangkankan oleh mereka debat.

Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, draf surat jemputan rasmi kepada Presiden Umno untuk mengadakan perdebatan itu telah siap dirangka dan akan dihantar dalam tempoh terdekat.

Mengulas lanjut mengenai isu berkenaan, Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, jalan terbaik adalah mengadakan dialog secara terbuka supaya tidak ada pihak yang boleh memutarbelitkan fakta dalam perkara berkenaan.

Tidak dipastikan apakah debat boleh mengatasi masalah, bak kata bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, adalah baik supaya PAS dan Umno supaya menyelesaikan kemelut antara dua parti itu secara perbincangan dan bukan berdebat secara terbuka.

Beliau berkata, pendekatan berdebat itu tidak akan membawa keduadua parti itu ke manamana jika isu atau masalah pokok yang dihadapi masyarakat Melayu dan Islam tidak diselesaikan.

"Tak perlulah pendekatan seperti itu (debat terbuka). Adalah lebih baik keduadua parti itu duduk dan berbincang apa yang menjadi masalah sehingga menimbulkan keadaan tidak senang hati di kalangan orang Melayu.

"Apakah masalah itu ada kaitan dengan agama yang menyebabkan perselisihan faham dan menyebabkan Umno dan Pas bercanggah pendapat dan pendirian," katanya di Kepala Batas.

Abdulah berkata, Pas dan Umno harus mewujudkan perpaduan demi masa depan Melayu dan agama Islam tetapi ini tidak bermakna mereka tidak boleh berbeza pendapat dan pandangan.

"Apa yang penting ialah mencari jalan penyelesaian berhubung isu Melayu dan agama Islam dan tidak bergaduh tentang perkara ini lagi," katanya.

Sementara Tun Dr Mahathir Mohamad berkata perdebatan antara UMNO dan PAS tidak akan membawa sebarang faedah malah beliau menganggapnya sebagai hiburan semata-mata.

Dr Mahathir berkata debat di Malaysia tidak sama dengan debat pemilihan presiden Amerika Syarikat yang banyak memberi faedah kepada rakyat dan negara.

"Perdebatan itu hanya membuang masa dan sebagai hiburan semata-mata," katanya.
Menurut Dr Mahathir, wakil rakyat dipilih bukan untuk menghiburkan rakyat dengan perdebatan yang tidak memberi makna.

Melihat kepada telatah Nik Aziz dan Anwar ini jelas sekali mereka jauh terpesong dalam mencari kesepakatan dan penyelesaian.

Yang mereka mahu ialah ‘untung politik’ semata-mata dan mahu menunjukkan kepada rakyat bahawa merekalah juara.

Apakah dengan menjadi juara mereka mampu membawa kebaikan dalam konteks pentadbiran dan kerajaan?

Rekod Nik Aziz dan Anwar tidak secemerlang mana dalam kedua-dua bidang berkenaan dan baik juga jika Najib tidak usah layan mereka berdua itu.

Membuang masa dan tidak ada maknanya!

PENGURUS LAWAN PEMBORONG IKAN DI MANEK URAI


Sumber: Bernama/Berita Harian

Barisan Nasional (BN) memilih Pengurus Bahagian Pemantauan Projek Kesedar Tuan Aziz Tuan Mat sebagai calonnya pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai, 14 Julai ini.

Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pemilihan Tuan Aziz, 39, yang juga Ketua Pemuda Umno Bahagian Kuala Krai, pada satu majlis yang diadakan di Kampung Sok Luar, Manek Urai, di sini.

Turut hadir, Setiausaha Agung parti Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan yang juga Pengarah Pilihan Raya Kecil Manek Urai Datuk Mustapa Mohamed, Ketua Wanita Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Ketua Puteri Datuk Rosnah Rashid Shirlin, pimpinan Umno dan parti komponen tempatan.

Tuan Aziz berjanji akan membantu membangunkan Manik Urai jika dipilih pengundi untuk mewakili kawasan itu.

Anak kelahiran Kuala Krai dan memiliki Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Teknologi daripada Universiti Teknologi Malaysia (UTM) itu berkata beliau yang dibesarkan di Kuala Krai memahami kehendak penduduk di situ yang mahu sesuatu dilakukan bagi membangun kawasan tersebut.

Beliau yang bertugas sebagai Pengurus Pemantauan dan Penyelarasan Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) itu mahu memanfaatkan pengalamannya yang pernah bekerja di sektor swasta dan kerajaan untuk tujuan tersebut.

"Saya sudah biasa dengan permasalahan rakyat di sini dan amanah untuk mewakili BN akan dilakukan dengan bersungguh-sungguh," katanya.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian wakil rakyat daripada Pas, Ismail Yaakob, akibat sakit jantung pada 22 Mei lalu.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 6 Julai sebagai hari penamaan calon manakala 14 Julai sebagai hari pengundian.

PAS mengumumkan calonnya, Mohd Fauzi Abdullah, 50, seorang pemborong ikan di Pasar Besar Kuala Krai yang juga Bendahari PAS Bahagian Kuala Krai pada malam Jumaat lepas.
Pilihan raya kecil DUN Manek Urai diadakan berikutan kematian wakil rakyatnya daripada PAS, Ismail Yaakob pada 22 Mei lepas akibat serangan jantung. Hari penamaan calon pilihan raya kecil itu diadakan pada 6 Julai dan jika ada pertandingan hari pengundian ditetapkan pada 14 Julai.

Muhyiddin ketika membuat pengumuman itu berkata pemilihan Tuan Aziz direstui dan mendapat sokongan padu pimpinan parti termasuk Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak dan juga semua peringkat Umno selain diterima baik anggota akar umbi.

Muhyiddin berkata seluruh pimpinan parti yakin Tuan Aziz dan jentera pilihan raya yang diketuai Mustapa, dapat menebus kekalahan BN di kerusi itu pada pilihan raya Umum 8 Mac tahun lalu.

Muhyiddin menolak dakwaan berlakunya "cah keting" (cantas mencantas) dalam proses pemilihan calon BN bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai seperti dakwaan Pas adalah tidak benar.

"Itu anggapan Pas sahaja berlakunya cah keting dan ia tidak pernah berlaku dalam pemilihan sebaliknya calon ini mendapat sokongan semua pihak.

Muhyiddin yang mengumumkan calon BN itu di Kampung Sok Luar hari ini berkata Tuan Aziz ini bukan sahaja mampu menarik sokongan golongan muda tetapi berdasarkan sokongan yang diterima, BN yakin semua golongan akan menerimanya dengan baik.

Pilihan raya kecil DUN Manek Urai akan diadakan pada 14 Julai ini.

Pas sebelum ini mengumumkan Mohd Fauzi Abdullah, 50, sebagai calon mereka bagi mempertahankan kerusi DUN itu.

Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Umno mengulangi bahawa Tuan Aziz adalah calon terbaik BN dan jika menang pada pilihan raya kecil itu, kerajaan pusat akan melaksanakan program pembangunan di kawasan itu.

"Kita akan laksana pembangunan tidak kira siapa pun yang menguasainya seperti sekarang walaupun Pas yang menguasainya," katanya.

Beliau berkata, apa yang lebih penting semua pihak dalam Umno dan BN perlu bersatu padu dan bekerja keras untuk menjamin kemenangan.

Katanya, BN mempunyai strategi tersendiri bagi menarik sokongan rakyat terhadap BN dan mengulangi bahawa parti itu adalah serius untuk membangunkan kawasan tersebut.

"Calon kita nak bela umat Islam dan bawa obor perpaduan. Beliau seorang yang berpengalaman, ada rekod kerja yang baik di sinidan berkelulusan tinggi.

"Penting untuk pilih calon yang berilmu kerana dialah yang nak bimbing masyarakat di sini, tak ada ilmu bahaya kerana mungkin dia terseleweng," katanya.

"Mengikut perlembagaan parti, jika ada kerusi yang kosong dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan adanya pilihan raya, kita perlu runding untuk pilih calon, runding dengan (Umno) Negeri, bahagian.

"Kita beri peluang semua untuk kemuka pandangan. Susahnya kita di Manek Urai ini (untuk pilih calon), kerana ada ramai tokoh yang layak. Bagaimanapun, kita timbang secara halus, kita letakkan calon yang diterima pengundi," katanya.

Timbalan Perdana Menteri berkata mungkin ramai yang memandang sinis jika BN menang di Manek Urai kerana wakil rakyat BN hanyalah pembangkang dalam DUN Kelantan malahan ia langsung tidak akan menjejaskan struktur kerajaan negeri yang dipimpin PAS.

Namun, tegas beliau, wakil rakyat BN di Kelantan disokong oleh kerajaan Pusat."Dia calon BN. Saya sendiri akan bantu jadikan Manek Urai simbol kebangkitan semula Umno dan BN. Dalam masa yang sama, kita akan lihat bagaimana kawasan ini boleh dimajukan," katanya.

Katanya sejak dari awal penubuhannya, BN yang ditunjangi Umno terbukti mampu membela nasib rakyat seluruh negara dan tradisi itu akan tetap diteruskan.

"Kita akan teruskan perjuangan pemimpin terdahulu, untuk bangunkan negara dengan dasar yang jelas, iaitu setiap lapisan masyarakat mendapat pembelaan adil dan saksama.

"Niat kita jelas, pembelaan rakyat diteruskan di bawah payung Umno dan BN. Jadi kita mahu Manek Urai dikuasi sekali lagi oleh Umno dan BN," katanya.

1MALAYSIA – PUJUKAN ATAU WAJIB?

(Sembang Ahad)

Saya masih tidak faham.

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata semalam, beliau gembira kerana konsep pentadbiran 1Malaysia secara asasnya diterima oleh sebahagian besar rakyat negara ini.

Apa maksud diterima? Apakah konsep ini suatu rayuan atau bersifat pujukan semata-mata dengan seruan ‘terimalah…terimalah” Begitu?

1Malaysia seharusnya bukan rayuan sebaliknya perkara wajib dilaksanakan. Diibaratkan dengan hukum Islam, ia bukan perkara sunat tetapi wajib. Mesti dilakukan, jika tidak terbatal atau kehilangan segala pahala!

Silap haribulan, ia akan mendatangkan pula dosa dan bencana.

Kerana itu, kerajaan perlu bertegas bahawa 1Malaysia ialah konsep yang wajib diterima pakai oleh semua rakyat, bukan sebahagian rakyat Malaysia.

Persoalannya, kenapa pula 1Malaysia yang menjadi dasar penting negara perlu dijadikan konsep yang boleh ditolak sebahagian rakyat - sedangkan ia untuk perpaduan?

Pada 15 April 2009, Perdana Menteri dengan tegas mengatakan:

- Di bawah konsep Satu Malaysia ini bererti bahawa kita berdiri, kita berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia. One People. Dan kita mengambil tindakan-tindakan berdasarkan kehendak semua kumpulan etnik dalam negara kita.

- Ini bukan bererti kita mengenepikan dasar afirmatif, dasar untuk menolong kaum bumiputera asalkan dasar itu dilaksanakan dengan cara yang adil dan memberi pertimbangan kepada golongan bumiputera yang layak mendapat sesuatu pertimbangan daripada kerajaan.

- Biar kita keluar daripada cara bertindak dalam tembok etnik yang kita amalkan sejak sekian lama. Itu juga pada saya maksud konsep Satu Malaysia.

Apa jadi dengan Malaysia hari ini apabila dasar yang baik dan hanya kerana datangnya daripada Barisan Nasional (BN), ia bagaikan hanya sebagai suatu projek parti, bukannya projek nasional.

1Malaysia yang meletakkan kepentingan rakyat sebagai asas penting, sama pentingnya dengan pencapaian sama ada individu, kerajaan, syarikat atau sebagainya bertujuan menjamin kestabilan dan kemajuan Malaysia.

Apa yang dapat digarapkan daripada kenyataan Perdana Menteri semalam, kerajaan terpaksa merayu dan meminta ikhsan rakyat untuk menerima 1Malaysia.

Sedangkan hakikat sebaliknya iaitu dasar kerajaan ini perlu diterima dan diamalkan dengan baik oleh seluruh rakyat.

Juga, apabila Perdana Menteri mengatakan rakyat masih tetap memiliki keinginan untuk mengetahui secara lebih mendalam maksud dan pengertian konsep itu, ia member makna bahawa penerangan dan penjelasan mengenainya belum menyeluruh.

Sebab itu saya katakan bahawa 1Malaysia harus ‘jelira’ kepada semua rakyat.

Apakah sehingga ini penerangan dan penjelasan mengenainya belum difahami?

Apa kelemahan kementerian kerajaan, media yang dikawal kerajaan dan media bebas sehingga penjelasan mengenai 1Malaysia belum menyeluruh sedangkan ia agenda penting negara?

Atau apakah PR kerajaan tidak berkesan sehinggakan ada pihak terus meragui konsep 1Malaysia?

Masa agak suntuk untuk kerajaan berlengah-lengah menjelaskan konsep ini.

Kerajaan tidak lagi boleh menunggu untuk rakyat cuba memahami dan menghayati untuk melaksana dan menterjemahkan konsep ini dalam kegiatan seharian rakyat Malaysia.

1Malaysia perlu menjadi dasar afirmatif untuk seluruh rakyat kerana jika terlambat atau gagal, ia akan menjadi bahan ketawa dan ‘senjata untuk pembangkang’ menempelak balik kerajaan.

Najib sudah menyatakan semalam bahawa 1Malaysia mementingkan konsep perpaduan yang sejati dan tidak mahu rakyat bertindak seperti 'enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing'.

"Ini bererti kalau kita ada satu ikatan seperti ini, satu ikatan yang kukuh dan teguh, berlainan daripada ibarat kita ini seperti 'enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing', bererti kita bergerak secara bersendirian," ujar beliau.

Kata beliau lagi, analogi yang diberikannya secara jelas memperlihatkan bahawa masa depan dan segala cita-cita yang hendak dicapai mestilah bertunjangkan kepada kesatuan dan perpaduan.

Kerana itu 1Malaysia tidak boleh dijayakan hanya melalui menampal logo, menyanyikan lagu rasminya atau ucapan-ucapan menteri sahaja.

Ia perlu dihayati dan diyakini sebagai dasar teras negara untuk kemajuan, kemakmuran dan kestabilan negara.

ZAID IBRAHIM KENA TUNGGU…

Khalid korban kerusi untuk Zaid? Siapa bawa berita angin ini?

Kononnya, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sanggup mengosongkan kerusi Parlimennya – Bandar Tun Razak – untuk memberikan laluan kepada Datuk Zaid Ibrahim.

Boleh main pas-pas kerusi seperti di Parmatang Pauh antara isteri kepada suami.

Kini di Bandar Tun Razak antara kawan dan kawan, juga dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Baik sungguh pemimpin PKR dan hubungan mereka amat intim sehinggakan sanggup membelakangkan sokongan pengundi hanya demi memperkukuhkan kedudukan ‘orang baru dalam PKR’.

Apakah dengan menjadi Ahli Parlimen, PKR akan lebih dilihat garang kerana Zaid bukan calang-calang Ahli Parlimen bila berada di Dewan Rakyat.

Selain memiliki guaman terkenal dan besar, Zaid juga bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Ketua Bahagian UMNO.

Zaid lantang memperjuangkan isu-isu membabitkan pendemokrasian dan keadilan sosial selain terbabit dengan isu-isu keagamaan sebelum ini.

Pendiriannya yang kadangkala mempersoalkan keputusan kerajaan sendiri menyebabkan beliau dilihat sebagai seorang ‘pejuang’.

Ini sesuai dengan sikap PKR yang menjadikan kerajaan sasaran serangannya.

Zaid turut dilaporkan terkejut dan menyangkal spekulasi terbabit. Beliau mendakwa perkara itu adalah khabar angin yang sengaja dicipta dan diperbesarkan oleh pihak tertentu.

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu yang dipecat daripada Umno pada Disember lalu menyertai PKR pada 13 Jun lalu.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan keanggotaan Zaid ke dalam parti itu adalah sebagai satu penghormatan dan lonjakan terhadap perjuangan PKR.

Kelmarin Yang Dipertua PAS kawasan Bandar Tun Razak, Mohd Shukor Abdul Azz berkata beliau dan barisan kepemimpinan PAS kawasan tidak tahu dan tidak mempunyai maklumat kononnya Khalid akan mengosongkan kerusi Anggota Parlimen Bandar Tun Razak.

Mohd Shukor yang juga Setiausaha Perhubungan PAS Wilayah Persekutuan berkata, pihaknya tidak mempunyai sebarang maklumat daripada mana-mana seumber untuk mengesahkan spekulasi kononnya akan berlaku kekosongan kerusi Parlimen Bandar Tun Razak.

Mohd Shukor mengakui isu kekososngan kerusi Parlimen Bandar Tun Razak pernah timbul beberapa bulan sebaik sahaja selesai pilihan raya umum ke-12 lalu. “Ketika itu Khalid baru dilantik sebagai Menteri Besar Selangor”.

“Kami pernah mendengar isu tersebut ketika Khalid dilantik sebagai Menteri Besar Selangor tetapi selepas setahun berlalu kami tidak pernah mendengar isu ini dibangkitkan kembali,” katanya lagi.

Secara peribadi dia melahirkan kurang setuju jika pilihan raya kecil Parlimen diadakan di kawasan tersebut memandangkan kecenderungan pengundi Melayu masih kurang berpihak kepada Pakatan Rakyat.

“Walaupun Pakatan Rakyat mendapat sokongan padu dari kalangan pengundi bukan Melayu namun sokongan pengundi Melayu amat diperlukan bagi membantu kemenangan calon dalam pilihan raya kecil ini,” katanya.

Shukor menyifatkan situasi politik di Parlimen itu kini 50-50 memandangkan majoriti undi yang diperolehi dalam pilihan raya umum ke-12 lalu adalah 2,515.

Menteri Besar Selangor itu, semalam, bagaimanapun menafikan spekulasi bahawa beliau berkemungkinan akan mengosongkan kerusi Parlimen Bandar Tun Razak yang dipegangnya.

"Isu besar seperti ini biasanya dibincangkan di peringkat Biro Politik PKR (Parti Keadilan Rakyat) tetapi perkara ini tidak pernah langsung dibincangkan," katanya kepada pemberita ketika diminta mengulas laporan bahawa beliau berkemungkinan mengosongkan kerusi itu selepas pilihan raya kecik Manik Urai Julai ini.

Abdul Khalid yang juga Pengerusi Perhubungan PKR Selangor berkata, pihaknya berpendapat sekarang bukan masa yang sesuai untuk diadakan pilihan raya atas apa sebab sekali pun.

"Masanya belum sesuai. Ada sesetengah rakyat berasa tidak selesa kerana terlalu banyak diadakan pilihan raya. Kita perlu fokus kepada kerja yang dilakukan.

"Apa pun keputusan di peringkat biro politik, ia adalah keputusan bersama bagi memantapkan parti," katanya semalam.

Saturday, June 27, 2009

OBAMA IKTIRAF KEUPAYAAN NAJIB

Najib sudah mendapat endorsement daripada Amerika Syarikat?

Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama semalam mengakui keupayaan Datuk Seri Mohd Najib Razak sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Malah, Presiden Obama dikatakan dengan mesranya mengatakan Najib layak kerana latar belakangnya yang luas dalam perkhidmatan awam.

Kedua-dua mereka berbual telefon untuk kali pertamanya sekitar pukul 9.12 malam selama 20 min it.

Obama mengangkat sumpah sebagai Presiden pertengahan Januari lalu manakala Najib pula tiga bulan kemudian.

Najib dalam blognya, 1Malaysia hari ini menyebut, "Presiden Obama dengan mesranya mengakui keupayaan saya untuk berkhidmat sebagai Perdana Menteri berdasarkan latar belakang saya yang luas dalam perkhidmatan awam.
"
Najib berkata beliau gembira kerana berbual melalui telefon selama lebih kurang 20 minit dengan rakan sejawat saya dari Amerika, Presiden Obama.

"Ini merupakan perbualan telefon pertama kami sebagai ketua kerajaan dan seterusnya kami bertukar-tukar ucap selamat atas pelantikan kami. Saya telah menyatakan bahawa saya amat berharap dapat bekerja rapat dengan beliau,” katanya.

Perkara lain turut ditekankan ialah konsep 1Malaysia.

"Saya juga telah bercakap tentang usaha memperkenalkan konsep 1Malaysia dan bagaimana rasa kebersamaan dan kekitaan akan membantu Malaysia melangkah ke hadapan dengan matlamat yang sama," katanya.

Perdana Menteri turut mempelawa Obama agar mengunjungi Malaysia.

"Saya mempelawa beliau berkunjung ke negara kita supaya dapat melihat sendiri penerapan Islam dalam masyarakat majmuk yang berbilang kaum seperti Malaysia.

"Pelawaan ini berikutan dengan pengiktirafan Presiden Obama terhadap Kuala Lumpur sebagai contoh sebuah negara berpenduduk majoriti Islam yang progresif dalam ucapan beliau kepada dunia Islam di Kaherah baru-baru ini," kata Najib.

Najib yang juga Presiden Umno dan Pengerusi Barisan Nasional berkata, beliau telah "menerangkan kepada Obama bahawa Malaysia berkongsi titik persamaan yang penting dengan AS."

"Kita sama-sama percaya kepada ideal dan prinsip demokrasi termasuk kebertanggungjawaban dan ketelusan.

Dalam tulisannya, Najib yang juga Menteri Kewangan menjelaskan, Obama telah membangkitkan isu krisis ekonomi global.

Najib mengambil kesempatan untuk menjelaskan bahawa Malaysia turut terjejas disebabkan krisis ekonomi global.

Kedua-dua mereka turut membincangkan tentang penyemakan semula Perjanjian Dagangan Bebas, isu-isu berkaitan dengan Korea Utara dan Iran khususnya program pembangunan nuklear, pelaburan wang haram dan isu-isu keganasan.

PAS MAMPU TAWAN TERENGGANU?

Best juga sesekali baca cerita dari pihak PAS. Segala-galanya kerana kononnya wujud perpecahan UMNO Terengganu.

Yang jelas PAS melihat kedudukan ini memberikan kelebihan kepadanya dan apakah UMNO Terengganu tidak merasakan ‘perpecahan’ itu sebagai yang merugikan mereka?

Bercakap mengenai keyakinan PAS itu ada ada dua posting menarik semalam. Pertama, “PAS berpeluang perintah Terengganu” melalui harakahdaily.net dan kedua sebuah komen dalam laman proPAS di Terengganu bertajuk “UMNO dan PAS Terengganu kemuka muka baru”.

ADUN Sura, Wan Hassan Mohd Ramli dipetik oleh harakahdaily.net sebagai berkata PAS mempunyai peluang yang amat cerah untuk mendapatkan kembali pemerintahan di negeri Terengganu berdasarkan sokongan rakyat yang semakin jelas dan terbuka.

Wan Hassan berkata perpecahan yang semakin buruk di kalangan pimpinan UMNO Terengganu adalah sesuatu yang tidak boleh dibaiki dan akan berpanjangan.

"Berdasarkan apa yang berlaku ke atas kepimpinan UMNO Terenganu dan perpecahan yang tidak mampu dipulihkan lagi maka ditambah dengan banyaknya isu yang berlaku saperti stadium runtuh sudah tentu rakyat hilang keyakinan kepada UMNO,"katanya pada satu ceramah di Temerloh.

Tambah Wan Hassan, kemenangan PAS dan pakatan pembangkang dalam pilihan raya kecil (Kuala Terengganu dan lain-lainnya) sudah membayangkan isyarat rakyat untuk menolak UMNO DAN Barisan Nasional (BN) di peringkat negeri dan pusat pada pilihan raya yang akan datang.

Jika diperhatikan kepada apa yang diperkatakan oleh Wan Hassan, apakah kelemahan UMNO itu diakibatkan oleh orang UMNO sendiri atau oleh pembangkang?

Faktor disebutkan di sini jelas, iaitu perpecahan UMNO, isu membabitkan kelulusan dan perlaksanaan projek utama serta kelemahan pemimpin UMNO untuk berbakti kepada rakyat.

Tidakkan ini memberikan cabaran kepada UMNO Terengganu dan kerajaan negeri supaya segera mengatasi masalah ini agar masa yang ada bukan menyelesaikan masalah ‘tertunggak’ tetapi menjana terus usaha memulihkan UMNO?

Bagi perkara yang dikatakan membabitkan perpecahan UMNO. Benarkah UMNO berpecah atau ia hanya sebagai rasa tidak puas hati pihak tertentu di atas sebab-sebab yang mereka sendiri ketahui.

Oklah, jika tidak berpuas hati dengan keputusan Datuk Ahmad Said mengenai perlantikan ‘pengurus’ UMNO Terengganu sebelum ini, kini perlantikan baru sudah dibuat.

Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu yang baru, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein sudah mengumumkan tiga muka baru.
Kenapa masih ada yang suara-suara sumbang bagaikan ‘rumah siap, pahat berbunyi?”

Datuk Seri Idris Jusoh dengan jelas sudah mengatakan beliau menghormati keputusan itu tetapi kenapa ‘budak-budaknya’ terus mempertikaikan perlantikan kononnya ‘orang Idris Jusoh’ tidak dilantik?

Persoalannya, seperti dikatakan oleh Malaysiakini kelmarin, jika Idris sudah merestui dan menghormati perlantikan itu, apakah ada mainan politik belakang umpamanya "adakah Datuk Seri Idris yang meminta penyokongnya menimbulkan isu ini?"

Sebaik-baiknya kita mengandaikan ini tidak pernah berlaku tetapi persoalan lain, “apakah Idris tidak mengawal budak-budaknya supaya jangan lagi mengeruhkan keadaan?”

Bagi saya, kalau benar Datuk Abdul Rahin Said (Timbalan Ketua Bahagian Kuala Nerus) orang Idris, Hishamuddin sudah berlaku adil. Ini kerana Datuk Tengku Putera Tengku Awang dikatakan ‘orang Ahmad Said’

Apakah kesemuanya mahu dilantik daripada ‘orang Idris’?

Bagaimana pula dengan Datuk Ahmad Shabery Cheek? Bukankah beliau turut bekerja sebagai Ketua Penerangan ketika era Idris, walaupun beliau adalah Timbalan Ketua Bahagian UMNO Kemaman?

Adalah tidak baik untuk mengkelaskan orang itu atau orang ini sebagai daripada kem itu dan kem ini. Mulai sekarang jangan ada kem itu dan kem ini.

Kenyataan yang mengatakan ada puak-puak di Terengganu, hanya andaian sahaja.

Apa yang sepatutnya berlaku kini ialah dengan perlantikan ini, kita menganggap mereka ini semua orang Hishamuddin. Sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri, Hishamuddin perlu disokong sepenuhnya bagi menjamin UMNO mengekalkan kuasa dan menang lebih baik lagi berbanding pilihan raya umum ke 12.

Jangan ada lagi orang Ahmad Said atau orang Idris tetapi hanya orang Hishamuddin kerana beliau diberikan mandate oleh Majlis Tertinggi. Apakah ‘budak-budak Idris’ ini jenis tidak reti hormat keputusan Majlis Tertinggi?

Apakah Hishamuddin pandai-pandai buat keputusan? Apakah beliau tidak ‘bincang’ dulu dengan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO? Apakah Hishamuddin jenis mahu tunjuk kuasa dan membelakangkan MT?

Saya yakin Hishamuddin mengambil banyak pandangan dan kerana itu beliau berani bertegas bahawa rombakan itu adalah antara usaha untuk memulihkan kembali Umno negeri yang sebelum ini berpuak-puak dan beliau berharap dengan perubahan itu nanti semua pihak kembali bersatu demi kebaikan parti.

"Ini cara saya akan pimpin Umno Terengganu dengan bantuan Menteri Besar Datuk Ahmad Said," katanya tegas.

Malah Hishammuddin sudah menafikan pelantikan itu menampakkan beliau seolah-olah cenderung kepada satu pihak sahaja, sebaliknya beliau menyifatkannya sebagai pelantikan yang adil dan mendapat 'restu' daripada semua pemimpin Umno bahagian.

"Apabila kita memihak dan kita dilihat sebagai pemimpin mirip pada puak-puak tertentu sahaja, akhirnya apa yang diharapkan tidak akan jadi satu kenyataan dan saya akan gagal sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu.

"Akhirnya saya akan hampakan ramai di luar sana khususnya rakyat Terengganu yang mahukan kita lihat ke depan, mahukan Umno perkukuh dan pertahan parti kita di Terengganu.

Saya mahukan semua pihak ketepikan sikap berpuak-puak dan saya percaya hanya dapat lakukan dengan tindakan bersama," katanya.

Tidak cukupkah dengan penegasan demikian?

Saya yakin kerana adanya cakap-cakap belakanglah menyebabkan Ahmad Said turut mengharapkan pihak tertentu tidak mempertikaikan pelantikan baru bagi tiga jawatan utama Badan Perhubungan Umno negeri, yang sebelum ini dilanda pelbagai konflik dalaman.

Dalam konteks perkara yang membabitkan projek-projek mega sebelum Ahmad Said menjadi Menteri Besar, umpamanya pengagihan projek dan sebagainya -isu seperti bumbung stadium runtuh - ia memerlukan sangat kerjasama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Idris turut meminta SPRM menyiasat secara menyeluruh termasuk daripada aspek perancangan pembinaan bumbung sehingga proses selepas strukturnya itu siap.

Dengan kesediaan semua pihak sama ada bekas Menteri Besar, Ahmad Said dan seluruh bekas Exco yang terbabit dengan projek itu disiasat, ia akan menjadi bertambah mudah untuk mengatasi kemelut itu.

Harapan semua pihak termasuk pembangkang kepada SPRM begitu tinggi kerana rakyat mahu mengetahui perkara sebenar.

Janganlah dilengah-lengahkan lagi siasatan kerana jika ia berlarutan hingga ke pilihan raya akan datang, UMNO dan BN akan menghadapi masalah kerana akan dituduh cuba melindungi pihak-pihak tertentu.

Dengan kata lain, hanya SPRM boleh menebus maruah kerajaan BN yang kini dipalitkan dengan pelbagai kerenah yang tidak diketahui punca kesalahannya.

Kita juga mengharapkan jawatankuasa penyiasat yang ditubuhkan oleh kerajaan mampu melakukan tugas mereka sebaik-baiknya dan penemuan mereka selepas ini akan memberikan kelebihan kepada kerajaan kerana melalui sikap terbuka dan telus sahaja akan mampu meyakini rakyat.

Sehingga SPRM dan jawatankuasa penyiasat mendedahkan penemuan mereka, janganlah ada [ihak membuat andaian itu dan ini.

Dengan kedudukan di mana banyak pihak kini diterjah oleh SPRM, kita yakin akhirnya yang bersalah akan dihadapkan ke muka pengadilan.

Mungkin PAS dan pakatan pembangkang akan cuba membawa rakyat kepada keputusan pilihan raya kecil (Kuala Terengganu) dengan menggambarkan UMNO berada dalam keadaan cemas.

Mereka akan berusaha membuktikan kepada rakyat bahawa kekalahan BN itu membuktikan penolakan rakyat kepada UMNO dan BN secara terang-terangan.

Yang penting, UMNO jangan terperangkap dengan perang psikologi PAS selain spin oleh media proPAS yang kini semakin licik sehinggakan mereka tidak peduli lagi kalaupun kata-kata mereka itu hingga menjerumus kepada fitnah.

Yang penting UMNO Terengganu bersatu padu dan membiarkan sesiapa sahaja yang melakukan kesalahan sama ada di masa lalu atau sekarang menerima hukuman, kalaupun daripada UMNO sendiri.

Yang penting rakyat perlu diutamakan dan setiap pemimpin UMNO perlu menjamin bahawa UMNO adalah parti rakyat dan untuk rakyat.

Jika UMNO berada di tahap ini, tidak sukar untuk kerajaan Barisan Nasional ditegakkan semula pada pilihan raya umum nanti kerana di pihak pentadbiran, Ahmad Said sudah menetapkan bahawa falsafah pentadbirannya ialah Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan.

Bukan sahaja UMNO dan Kerajaan Negeri selari tetapi ia juga menjunjung tinggi falsafah 1Malaysia yang digemblengkan oleh Perdana Menteri yang mendahulukan rakyat dan menjamin prestasi diutamakan.

TIDAK BUBAR DUN PERAK - TINDAKAN SULTAN BETUL

Sumber Bernama

Tindakan Sultan Perak Sultan Azlan Shah untuk tidak membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak adalah betul kerana dewan itu baru sahaja berumur setahun, kata Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Md Raus Sharif.

Dalam penghakiman 49 muka surat bertarikh 2 Jun yang dikeluarkan hari ini, Hakim Raus berkata bagi membolehkan dewan itu dibubarkan mengikut Artikel 36 (2) Undang-undang Tubuh Negeri Perak seperti yang dimohon oleh bekas Menteri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, dewan itu perlu menamatkan tempoh lima penggal apabila satu pilihan raya bakal diadakan.

"Faktanya sudah diketahui umum bahawa pilihan umum baru sahaja diadakan setahun lalu," katanya dalam penghakiman bertarikh 2 Jun yang dikeluarkan Jumaat.
Hakim Raus berkata peruntukan yang dipohon Nizar adalah tidak betul apabila memohon supaya dewan dibubarkan.

Dalam penghakimannya, Raus berkata Nizar telah memohon pembubaran itu mengikut Artikel 36, yang adalah peruntukan biasa yang memberi kuasa kepada Sultan untuk memprorog atau membubarkan dewan selepas tempoh lima penggal berakhir.

Dalam penghakimannya hari ini, Raus berkata persoalan Perak mempunyai dua menteri besar tidak timbul dan ini kerana Artikel 16 (6) menuntut bahawa sebaik menteri besar itu tahu beliau tidak mendapat keyakinan di kalangan anggota dewan, beliau sepatutnya mengambil langkah yang terhormat dengan meletakkan jawatan.

"Jika menteri besar enggan atau tidak menyerahkan peletakan jawatannya dan jawatan Majlis Mesyuarat Kerajaan, seperti dalam kes ini, ia tetap kekal bahawa Ahli Majlis Mesyuarat telah dibubarkan (yang termasuk menteri besar) bahawa majoriti angota dewan telah hilang keyakinan terhadap menteri besar itu." katanya.

Oleh itu, Raus berkata oleh itu Sultan tidak perlu untuk menyingkirkan Nizar dan anggota lain majlis mesyuarat kerajaan.

Katanya pelantikan Dr Zambry dibuat mengikut Undang-undang Tubuh Negeri Perak dan amalan demokrasi.

"Sultan Perak, dalam menjalankan kuasa prerogatifnya mengikut Artikel 16 (2) Undang-undang Tubuh Negeri Perak, adalah bebas untuk melantik menteri besar yang lain menggantikan Nizar," katanya.

Raus berkata Sultan, bagaimanapun, mesti melantik seseorang yang mendapat keyakinan majoriti anggota dewan negeri dan dalam kes ini, tidak syak lagi Dr Zambry mendapat sokongan majoriti daripada 31 daripada 59 anggota dewan.

"Keadaan dalam kes ini jelas menunjukkan bahawa pada 5 Feb, Nizar tidak lagi mendapat sokongan majoriti daripada anggota dewan negeri. Surat yang menyatakan sokongan 31 anggota dewan kepada Barisan Nasional telah diserahkan kepada Sultan Perak," katanya.

Dalam penghakimannya, Raus berkata Artikel 16 (6) tidak menunjukkan keperluan mandatori bahawa usul undi tidak percaya yang diluluskan oleh dewan terhadap seorang menteri besar sebelum ia gagal menguasai keyakinan daripada majoriti anggota dewan.

"Sebenarnya apabila seorang menteri besar gagal menguasai keyakinan daripada majoriti anggota dewan boleh ditentukan dengan cara lain. Ia tidak perlu semata-mata bagi undi yang dibuat di dalam dewan," katanya.

Sementara itu, Hakim Ahmad Maarop, yang bersidang dalam kes itu bersama Raus, dan Zainun berkata Nizar mesti meletak jawatan sebaik gagal mendapat keyakinan majoriti anggota dewan dan apabila Sultan enggan memenuhi permohonannya untuk membubarkan dewan.

"Keenganannya untuk meletak jawatannya dan anggota Majlis Mesyuarat kerajaan bukanlah satu pelanggaran konvensyen dan tidak demokratik tetapi lebih penting, ia melanggar arahan perlembagaan mandatori di bawah Artikel 16(6) Undang-undang Tubuh Negeri dan oleh itu tidak berperlembagan.

"Oleh itu, oleh kerana ia tidak dapat menguasai keyakinan majoriti anggota dewan, ianya tersirat bahawa keenganannya untuk meletak jawatan, anggota majlis mesyuarat kerajaan adalah terbubar dan jawatan menteri besar dikosongkan.".

Ahmad berkata beliau juga berpandangan bahawa kuasa Sultan untuk membuang menteri adalah tersirat semasa menteri besar enggan meletak jawatan walaupun ia gagal mendapat keyakinan majoriti dan Sultan menggantung permintaannya untuk membubarkan dewan.

"Dalam penghakiman saya, keadaan yang dihadapi Baginda di Perak adalah satu-satunya keadaan dan baginda dalam keadaan kritikal telah melaksanakan kuasa perlembagaannya mengikut undang-undang tubuh negeri, yang telah dilaksanakan tanpa ragu-ragu, semata-mata untuk kepentingan rakyat negeri Perak," katanya

Penghakiman Datuk Zainun Ali pula akan dikeluarkan pada Isnin.

Pada 22 Mei, Mahkamah Rayuan dengan tiga hakim yang bersidang diketuai Raus membenarkan rayuan yang dibawa oleh pesaing Nizar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir dan memutuskan bahawa Dr Zambry adalah menteri besar Perak yang sah.

Mahkamah Persekutuan dijangka mendengar permintaan Nizar untuk membuat rayuan pada 9 dan 10 Julai.

Mohamad Nizar dilantik sebagai menteri besar pada 17 Mac tahun lepas selepas pakatan pembangkang DAP-PKR-PAS memenangi 31 kerusi dalam pilihan raya umum ke-12.

Tidak sampai setahun, mereka kehilangan tiga anggota parti yang mengisytiharkan diri mereka sebagai anggota Bebas dan menyokong Barisan Nasional (BN).

Sultan Azlan Shah kemudian meminta Nizar untuk meletak jawatan dan melantik Dr Zambry selepas mendapati bahawa BN mempunyai majoriti dalam dewan negeri.

Berikutan itu, Nizar memohon supaya mahkamah mengisytihar dirinya sebagai Menteri Besar Perak yang sah dan untuk mendapatkan injunksi melarang Zambry daripada melaksanakan tugas sebagai Menteri Besar.

MANEK URAI- MOHD FAUZI CALON PAS

Bendahari Pas Kuala Krai, Mohd Fauzi Abdullah, 50, dipilih sebagai calon Pas bertanding pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai, 14 Julai ini.

Pengumuman nama Fauzi yang juga seorang pemborong ikan di Pasar Kuala Krai di sini, dibuat oleh Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, di sini, jam 11.45 malam tadi.

Lawan Fauzi akan diumumkan oleh Barisan Nasional (BN) esok.

Sebelum ini nama Fauzi sudah diumumkan tetapi kerana beberapa desak pemimpin PAS di kawasan itu, PAS Negeri terpaksa menerima beberapa cadangan nama selain beliau untuk dipertimbangkan.

Jelas, Fauzi tetap menjadi pilihan dan beberapa nama lain seperti setiausaha PAS Kuala Krai, Mohamad Harun dan bekas calon pada pilihanraya umum 2004, Mohd Zamzuri Mat Lazim kini tercicir.

Friday, June 26, 2009

SHAH RUKH KHAN HINA NABI MUHAMMAD?

Akhirnya media juga yang disalahkan. Tersalah petik!

Isu salah petik bukan membabitkan pemimpin dan tokoh politik sahaja. Ia turut membabitkan bintang filem.

Bukan di Malaysia sahaja perkara ini berlaku tetapi di India, ia melibatkan pelakon pujaan ramai – Shah Rukh Khan (Datuk) - sekurang-kurangnya benua Asia dan Eropah.

Shah Rukh Khan terheret ke lembah kontroversi apabila kata-katanya tentang Nabi Muhammad SAW dikatakan telah disalah tafsir dan dicetak sedemikian rupa oleh sebuah majalah “Time’n Style Luxury.”

Pihak majalah telah cepat-cepat mengeluarkan satu kenyataan bagi meredakan suasana panas dari terus bergolak akibat dari salah lapor majalah itu.

Perenggan dalam artikel itu sepatutnya berbunyi begini dan bukan seperti yang tercetak...." kata kenyataan majalah itu.

“Siapakah yang anda anggap tokoh paling impresif dalam sejarah?

"Ramai sekali, tapi ada di antara mereka agak negatif imej mereka seperti Hitler, Napoleon dan Winston Churchill dan mereka ini adalah tokoh sejarah. Kemudian ada Nabi Muhammad dan yang terkini Nelson Mandela. Ada juga yang 'agak baik' seperti Gandhiji dan Mother Teresa.’”
Menurut aktor yang bergelar Datuk (Melaka) itu, beliau disalah petik oleh wartawan yang menemuramahnya.

Isu 'menghina' Nabi itu menjadi begitu serius sehinggakan beberapa blog di negara kita turut memperkatakannya.

Sebuah blog mengulas, “Onar apalah pulak yang dimainkan oleh si Datuk (Melaka) Shahrukh Khan ni, duduk rumah besar, bini comel, karier masih boleh tahan, tak tau bersyukur rupanya. Sanggup dia perkecilkan Nabi Muhammad SAW sambil membandingkan baginda dengan Adolf Hitler dan Winston Churchill

Fuh...memang tak takut tuhan dia ni, pengaruh filem hindu kot atau dia masih dalam khayalan sebagai hero yang tak mati walaupun dibedil, tapi kena ingat panah petir pun boleh terjadi walau masa tiada hujan. Tuhan maha berkuasa beb.

Semua ni pasal dia celupar ketika ditemubual sebuah majalah, mendakwa bahawaNabi Muhammad SAW merupakan salah seorang tokoh yang paling tidak berpengaruh sepanjang sejarah dunia, malah tidak setanding dengan populariti Adolf Hitler dan Winston Churchill.

Menurut blogger Pendikar Gunung Kriang mencatatkan: “Sebuah madrasah agama Islam di India telah mengkritik dan mengeluarkan fatwa terhadap bintang Bollywood terkenal Shahrukh Khank kerana kenyataannya yang menghina Islam dan Nabi Muhammad.

"Seseorang yang membuat ucapan seperti Shahkhrukh Khan itu adalah kafir dan keluar dari Islam," kata fatwa yang dikeluarkan oleh Mufti Muhammad Shoib Raza Qadri dan Mufti Mutiur Rahman dari Madraasah Darul Ulum Mazharil Islam., India.

"Dalam sebuah negara Islam, seseorang yang membuat komentar seperti itu harus mempertanggung jawabkan kenyataanya dengan dibunuh. Pernikahan Shahrukh Khan juga tidak sah dan status keIslamannya menjadi batal dan jatuh kafir serta dia tidak boleh dikebumikan dalam tanah perkuburan kaum Muslimin. Orang seperti itu harus segara bertaubat dan meminta maaf untuk kembali ke dalam Islam," kata fatwa tersebut.

Shahrukh Khan sendiri meskipun beragama Islam namun dirinya beristeri seorang penganut agama Hindu.”

Dilaporkan, sebuah laporan polis dibuat di Stesen Polis Bandra oleh beberapa pihak yang tidak puas hati.

Pihak Mumbai Aman Committe juga telah membuat laporan terhadap kenyataan yang dikeluarkan oleh Shah Rukh Khan dalam majalah itu.

Pejuang-pejuang Islam dan fundamentalis agama di bandar Mumbai juga tidak dapat memaafkan 'kesilapan' Shah Rukh kali ini dan bangkit memprotes apa yang dihamburkan oleh Shah Rukh dalam majalah tersebut.

Desakan demi desakan supaya dikenakan tindakan ke atas bintang terlaris Bollywood ini semakin memuncak hinggakan mengheret tokoh-tokoh agama, ulamak serta mufti-mufti yang warak tentang hukum agama untuk mengeluarkan fatwa mereka.

Antara tokoh agama yang terpaksa memberi kenyataan ialah Maulana Shahbuddin dari Markazi Darul Ifta, Ashraf Usmani dari Darul-Uloom Deoband dan Mufti terkenal bernama Maulana Yaseen Misbahi. Merek terus-terusan didesak untuk keluarkan fatwa terhadap apa yang dinyatakan oleh Shah Rukh Khan itu.

Mujurlah, kesemua tokoh agama itu mempertahankan Shah Rukh dan membuat kenyataan balas bahawa "apa yang tercetak dalam majalah itu hanyalah satu salah faham. Kita tidak perlu keluarkan fatwa atas satu kenyatan media yang salah. Jadi soal keluarkan fatwa tidak timbul sama sekali."

Bagi menamatkan kontroversi yang sedang meruncing dari berlanjutan, Shah Rukh telah meminta sidang redaksi majalah itu membuat klarifikasi dengan segera untuk menjelaskan apa sebenarnya yang terjadi.

Menurut laporan, orang paling risau sekali di tengah kehangatan kontroversi ini ialah pengarah Karan Johar. Ini adalah kerana dia sedang sibuk menghabiskan filem yang ada unsur Islam iaitu 'My Name is Khan' yang turut dibintangi oleh Shah Rukh Khan dan Kajol.

Kontroversi ini menyebabkan Karan terpaksa membuat kajian semula tentang subjek Islam yang cuba diterokanya.

ROSMAH MENYUKARKAN PERJALANAN NAJIB?

Sumber: Malaysiakini/Malaysia-HariIni

Untuk menggugat Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak secara langsung amat sukar.

Pemimpin pakatan pembangkang tahu bahawa sehingga ini mereka belum berjaya menggugat Najib, walaupun dicuba sebelum pun Najib menjadi Perdana Menteri.

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim tahu benar siapa Najib.

Ketika menjadi Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Anwar tidak bimbang pesaing lain. Dia hanya bimbang kepada Exconya yang menjaga gal ehwal ekonomi. Ketua Biro Ekonomi – Najib Razak.

Anwar ada memberitahu rakan-rakan bahawa Najib bukan sahaja pintar tetapi licik.
Kerana itu apabila Anwar berusaha menjadi Timbalan Perdana Menteri, dia menarik Najib ke dalam pasukannya yang membolehkan Team Wawasan diwujudkan. Najib menjadi orang penting team ini.

Jadi, apabila Najib sukar digugat, apalagi wawasannya – 1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan – diterima rakyat Malaysia, serangan terpaksa diubah.

Pembangkang melihat isteri Perdana Menteri sebagai sasaran terbaik. Sama ada mereka mampu menyukarkan atau sebaliknya perjalanan Najib sebagai Perdana Menteri, itu soal lain,
Yang penting, dengan dilihat flamboyant dan berpengaruh, Datin Seri Rosmah Mansor dijadikan sasaran kempen negatif dengan tuduhan-tuduhan berat dan label liar "perempuan puaka" di internet.

Rosmah menarik perhatian ramai kerana berbeza dengan bekas wanita-wanita pertama negara, beliau sering mendapat liputan media berhubung kerja-kerja sosialnya.

Antaranya, apabila beliau dikunjungi menteri mentor Singapura, Lee Kuan Yew pada 10 Jun yang disifatkan oleh sebuah akhbar berbahasa Cina di negara ini sebagai sesuatu yang "pelik".

Tiga klip video tersebut – yang mendakwa isteri Perdana Menteri itu sudah melupakan asal-usulnya – pertama kali diterbitkan 9 Jun lalu dan cepat disebarkan oleh beberapa blog setelah diumumkan di Malaysia Today.

Blog yang dikendalikan oleh Raja Petra Kamaruddin – penulis yang mengaitkan Rosmah dengan kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu dan kini menjadi kes mahkamah – mendakwa, video itu dirakam secara eksklusif untuk laman webnya.

Siri kedua dan tiga klip video terbitkan "C4 Production House" selama 10 minit itu dimuatkan di Youtube.com masing-masing pada 11 Jun dan 15 Jun lalu.

Ketiga-tiga siri video tersebut kini ditonton lebih 200,000 kali – 154,890 untuk bahagian pertama, 86,273 bahagian kedua dan 51,299 untuk bahagian ketiga – dan mendapat perhatian besar di internet.

Menurut tinjauan melalui enjin pencari Google, ia dimuatkan kembali ke laman-laman web lain, termasuk di blog Pemuda PAS Wangsa Maju, Angkatan Muda PKR bahagian-bahagian Gelang Patah dan Kota Raja, serta laman web popular Tranungkite.net.

Penyebaran video itu juga mengundang reaksi balas laman web pro-Umno, antaranya Malaysia Instinct yang ingin menyiasat "konspirasi video" tersebut dan Isuhot Dot Com.

Serangan yang bukan kali pertama terhadapnya, kali ini dilakukan dengan lebih tersusun dalam bentuk siri dokumentari pendek.

Laporan Malaysiakini semalam menyebut, serangan itu diolah dalam bentuk wawancara dengan beberapa individu yang didakwa ahli-ahli keluarga terdekat Rosmah dan kenalan dekatnya di kampungnya Gedong Lalang di Negeri Sembilan.

Semalam Malaysia Instinct mendakwa ia cuba bersungguh-sungguh menghubungi pihak yang ditemubual dalam video tersebut bagi mengesahkan kebenaran dakwaan itu tetapi gagal.

"Setiap kali kumpulan kami ke lokasi yang dinyatakan dalam video itu, demi mewawancara mereka yang menuduh, kami tidak mendapat sebarang respons positif," laporannya dipetik.

Laman web itu juga mendakwa ia menerima emel yang membongkar latar belakang balu tersebut tetapi ia tidak mendedahkan siapa di belakang "C4 Production House".

Menepis dakwaan dalam video tersebut, Isuhot Dot Com pula berkata, Rosmah tidak pulang ke kampung halamannya kerana tiada lagi saudaranya tinggal di situ.

Ia mempertikaikan dakwaan-dakwaan yang dikatakan "tidak mempunyai bukti" dan "tuduhan yang tidak relevan dengan politik negara".

Sementara laman Malaysia-HariIni turut memuatkan komen menarik bertajuk “Video Rosmah-fitnah paling hebat abad ini” pada 14 Jun 2009, menarik untuk dibaca dan difahami.

Diperturunkan posting berkenaan untuk tatapan:

Video Rosmah - fitnah paling hebat abad ini

http://malaysia-hariini.com (Sunday, 14 June 2009)

CHE MAH bernasib baik kerana Zainuddin Zimbo sudah meninggal dunia. Seandainya Zainuddin Zimbo masih ada lagi, dia akan bercerita siapa sebenarnya Che Mah yang muncul dalam video memburukkan Rosmah Mansor, isteri Perdana Menteri yang sedang tersebar di internet ketika ini.

Rahsia dan siapa sebenarnya Che Mah ini yang pernah bergelar isteri kepada Ipin Kerbau begitu banyak sekali di tangan Zainuddin Zimbo tetapi sayangnya Allah S.W.T telah memangil awal lelaki yang pernah bergelar pelakon ini ke alam baqa’ dan Che Mah boleh bersyukur kerana temberangnya tidak dapat didedahkan dan suami Che Mah Ipin Kerbau menurut seorang rakan yang bapanya berkawan baik sewaktu muda, Ipin adalah seorang peniaga daging di pekan Kuala Pilah dan sanggup menjual daging kerbau ataupun lembu yang tidak sembelih kerana mati dilanggar untuk mencari untung dan keturunan dia sedang mencari untung sekarang in, menyebar video fitnah paling hebat untuk abad ini.

Namun kepada yang mengenali Che Mah anak beranak, serangan peribadi dan cubaan memfitnah Rosmah Mansor ini bukan satu perkara yang luar biasa malah ada yang menyifatkan rancangan untuk memfitnah Rosmah dari keluarga Che Mah ini adalah satu fitnah paling jahat di abad ini dan dirancang dengan penuh teliti dari sudut penerbitan dan teknikalnya.

Pengedaran video yang dirakam sendiri oleh keluarga ini merupakan juga satu lagi strategi untuk mengaibkan Rosmah setelah usaha bersepadu memfitnah Rosmah untuk dikaitkan dengan isu pembunuhan Alatantunya tidak menjadi dan dipercayai usaha memfitnah ini bukan sahaja didalangi pembangkang ataupun yang kecewa dengan kejayaaan Rosmah sebagai Wanita Pertama Malaysia tetapi turut didalangi oleh beberapa pemimpin UMNO yang turut serta mahu menggugat pentadbiran Perdana Menteri Najib.dan sekaligus menjadikan Negara berada dalam keadaan tertekan dengan fitnah terbaru ini.

Skrip Che Mah dan anaknya akan jadi lebih menarik dan dipercayai mereka sedang merancang untuk mereka-reka seberapa banyak lagi fitnah bagi tujuan-tujuan tertentu mereka dan Che Mah yang mendakwa selama ini menjadi orang tengah kepada Rosmah akhirnya memilih untuk bersubahat ataupun menjadi barua kepada kumpulan ini.

Pasukan fitnah yang mungkin dibentuk khas oleh Che Mah ini turut mengheret seorang lelaki yang kononnya mengaku sebagai adik kandung Rosmah dan beberapa orang lagi yang mengaku sebagai saudara rapat kepada isteri Perdana Menteri Najib ini namun rupanya lelaki yang dikatakan adik Rosmah itu hanya seorang anak angkat yang akhirnya memilih untuk menggigit tangan orang yang memberikan dia makan selama ini dan berapakah agaknya upah yang beliau terima bagi memburukkan kakak angkatnya sehingga beliau sanggup mereka-reka cerita serta memfitnah Rosmah Mansor?

Pengakuan yang ada dalam video tersebut hanyalah satu cubaan terbaru oleh kumpulan Che Mah yang juga dikenali sebagai bomoh kampong itu untuk menipu pelayar internet dan dipercayai akan dipercayai oleh sebilangan besar pengunjung yang pendek akal serta bodoh untuk menilai yang mana benar dan yang mana palsu. Pengguna internet sedang diajak untuk mempercayai satu pendedahan yang karut.

Dari sejak awal pernikahan Rosmah dengan Perdana Menteri Najib, berbagai-bagai usaha dilakukan oleh pihak yang mencemburui hubungan ini dan usaha memfitnah Najib begitu teratur sekali sehinggalah ke saat Perdana Menteri Najib mahu ditabalkan sebagai Perdana Menteri Malaysia Ke 6, fitnah tetap ditaburkan di luar Istana Negara dan Seri Perdana namun kuasa Allah adalah segalanya.

Mesikipun meniti jalur fitnah daripada kalangan pembangkang dan juga satu dua pemimpin UMNO yang getik dengan kejayaan Perdana Menteri Najib dan Rosmah sehingga mereka berada di tahap ini, Allah telah meluruskan perjalanan mereka.

Cerita Rosmah main bomoh, Rosmah `queen control’, Rosmah sebenarnya Perdana Menteri Malaysia dan bermacam-macam cerita yang buruk serta berunsur fitnah bukan baru kita dengar malah telah didendang banyak kali terutama sekali di pentas ceramah pembangkang dan sepatutnya rakyat boleh menilai apakah jerit pekik Anwar Ibrahim, Saifuddin Nasution, Mohamad Sabu dan beberapa orang lagi yang menyambung fitnah yang mereka dengar selama ini benar ataupun kumpulan ini juga sama seperti kumpulan Che Mah yang muncul di internet hari ini.

Selain Che Mah yang juga isteri Ipin Kerbau dan bomoh kampong, anaknya Ikmal Hisham turut bersengkokol dengan emaknya dan Roshanuddin yang digambar sebagai adik Rosmah hanyalah anak angkat tetapi telah dianggap adik kandung sendiri oleh Rosmah dan Najib. Rosmanuddin diserahkan oleh keluarga kandungnya kepada ibu bapa Rosmah seawal umur 12 hari lagi di dalam sebuah estet dengan masih berbalut kain batik.

Rosmah menyediakan segala-galanya untuk kesempurnaan keluarga adik angkatnya ini termasuklah membenarkan Rosmanuddin dan anak isterinya tinggal di rumah mereka. Oleh kerana itulah, kad pengenalan Rosmanuddin tercatat alamat kediaman Perdana Menteri di Jalan Langgak Duta dan Rosmah juga menyediakan sebuah apartment untuk keselesaan Rosmanuddin dan keluarganya berhampiran kediaman mereka.

Namun Rosmanuddin ternyata adik pungut yang tidak mengenang budi sehingga sering menyalahgunakan nama baik Najib dan Rosmah untuk kepentingan dirinya sendiri dan kita percaya Rosmah akan merasai kekecewaan yang amat sangat diatas kesaediaan adiknya itu bersekokongkol untuk memfitnah beliau bagi mendapatkan sedikit wang untuk hidup.

Dalam video tersebut juga turut dipaparkan sedutan temubual dengan sepupu Rosmah yang bernama Mohd. Arshad, makciknya yang bernama Induk Leha dan nama-nama ini terlalu asing dan sengaja diwujudkan untuk menguatkan lagi fitnah yang sedang dirancangkan itu.Ada sumber yang memberitahu bahawa Rosmah tidak dibesarkan di kampung ibunya dekat Seri Menanti kerana sejak kecil lagi dibawa oleh ayahnya ke Rembau.

Kepada sesiapa sahaja yang pernah melayari video fitnah ini di internet, anda bukan dihalang tetapi berfikirlah dengan matang dan carilah motif sebenarnya apakah tujuan penyebaran video ini. Untuk mengugut Rosmah? Atau yang paling pasti mereka sedang cuba mengajak rakyat untuk turut sama mempercayai fitnah ini dan sekaligus mengaibkan Perdana Menteri Najib sekeluarga.

Paling pasti video ini dirakam serta direncanakan oleh orang yang rendah moralnya dan tidak ada pegangan agama. Hanya orang yang buruk laku sahaja yang bijak mengekspolitasikan keburukannya untuk ditampal kepada badan orang lain dan mereka telah berjaya melakukannya.

Terserah kepada anda untuk menilainya.