Menarik membaca komen pada entri bertajuk K’JAAN UMNO PERAK DAN TERENGGANU ATAS EHSAN SULTAN? dalam www.teganukini.blogspot.com semalam.
Saya mengatakan komen berkenaan menarik kerana ia menggambarkan betapa kemelut politik Terengganu yang dikatakan selesai oleh Datuk Seri Hishamuddin Hussein sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO negeri nampak belum selesai.
Malah, satu komen mengatakan Perdana Menteri sendiri berhasrat menukarkan Menteri Besar Terengganu. Betulkah?
Cakap-cakap dan tindakan mahukan Datuk Ahmad Said disingkirkan sebagai Menteri Besar jelas masih diperkatakan hebat di belakang tabir.
Hakikatnya komen-komen berkenaan menggambarkan betapa peranan pihak tertentu perlu dihentikan segera dan jangan sampai pihak istana bertindak balas kerana tiadanya political will daripada pemimpin tertinggi UMNO mengatasi kemelut politik Terengganu.
Persoalan timbul kini ialah benarkan Hishamuddin berjaya meredakan kemelut politik Terengganu dan apakah Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Najib Razak sungguh-sungguh mahu menjamin Terengganu terus berada dalam tangan Barisan Nasional (BN).
Ramai mula mempersoalkan keberkesanan Hishamuddin di Terengganu dan dengan mengasingkan kuasa Perhubungan Negeri dengan Menteri Besar tidak akan mendatangkan banyak faedah kepada UMNO.
Kenapa di Perlis sebagai contoh – kemelut politik juga ada tetapi Menteri Besar dilantik sebagai Ketua Perhubungan dan tidak digantikan?
Pertanyaan lain ialah apakah Najib sebagai Perdana Menteri tidak melihat betapa pentingnya survival UMNO melalui kekuatan UMNO Terengganu. Jika salah langkah atau tindakan, bukan Terengganu sahaja yang hilang Menteri Besarnya kerana Najib juga terpaksa turun daripada kedudukannya sebagai Perdana Menteri jika UMNO Terengganu gagal mempertahankan negeri berkenaan.
UMNO tidak punya banyak pilihan. Kuasa yang ada tidak banyak. Kini hanya Johor, Terengganu, Sabah, Pahang, Melaka, Perak dan Negeri Sembilan sahaja yang boleh dianggap ‘bernyawa’.
Negeri lain seperti Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Kelantan dan Perlis semakin terhimpit.
Saya tidak mahu buat kesimpulan tetapi bacalah 4 komen berikut:
1. Kata Law (LLB) Center: “Cukup-cukup la derhaka ke Raja. Raja itu payung. Payung kepada semua rakyat dan semua kaum. Dan sepatutnya wakil rakyat itu menjaga payung ini. Ini tidak, digoncangnya pagar istana. DERHAKA ke Raja.Ini semua patut dihentikan. YAB PM perlu memberikan arahan kepada budak hitam yang dikepalai oleh 'ore demo' ini STOP. There must be a STOP to this. Mari la kita sama-sama bangunkan negeri daripada menentang YAB MB. Anda sebagai wakil rakyat perlu tahu bahawasanya jika anda menentang MB anda juga menentang Istana. Macam mana nak jadi wakil rakyat jika Raja tak berkenan? Bukan sahaja wakil rakyat.. agaknya jika menyebabkan Raja murka nak jadi rakyat pun payah! (17 JANUARY 2010 07:46)
2. martkilau kata: “Masa marah lantik MB Mat Said kerajaan nak kaji cara lantik MB. Menteri anggap undang-undang sedia ada sudah lapuk, timbulkan masalah Undang-undang yang ketinggalan zaman, khususnya berkaitan pelantikan pemimpin kerajaan negeri, kata wajar dikaji semula supaya tidak timbul masalah pada masa depan, kata Menteri BN. Menteri berkata, kajian semula itu perlu kerana ada antara undang-undang negeri itu digubal pada awal 1900-an dan sudah tidak lagi sesuai pada zaman ini. Nasib baik tak pinda, dengan "KEDAULATAN" UMNO dapat ambil balik semula Perak dan Terengganu ! (17 JANUARY 2010 08:06)
3. Kata ali: “Dengar sumber dari Kementerian Kewangan PM nak tukar MB. Perkara ni hangat dikata masa PM datang ke Trg utk Monsun Cup dan beri bantuan banjir. Jika betul la perkara ini memang UMNO tak bersyukur la ada Agong yang baik dan beriman. Pasal apa kata camtu? Sebab MB ni adalah MB pilihan Raja. Kalau nak tukar maknanya tak setuju dengan perintah Raja. Dengan kata lain .. DERHAKA la. Come on la .. wakil rakyat goncang pagar Istana kerja nak bela 'oghe Besut'? Patutnya PM kena respect Agong dengan memberikan sokongan sepenuhnya ke MB. Kalau sokong MB maknanya dia sokong Agong. Kalau dia sokong MB maknanya dia kena suruh budak2 hitam ni STOP menentang MB. Patutnya dia syukur sebab Agong lantik jadi PM sebab masa dekat2 dilantik dulu ada suara dari bekas Menteri di JPM yang background law kata jangan lantik sebab ada kes2 yang ragu2. Bayangkan jika dia sokong MB. Confirm Terengganu akan maju berbanding dengan ZAMAN HADHARI yang penuh dengan hipokrit dan projek mega yang membazir yang mana hasilnya sekarang adalah ... ? RUNTUH satu per satu. (17 JANUARY 2010 08:18 )
4. martkilau kata: Dato' Seri Utama dah confirm kuasa mutlak Sultan Terengganu lantik Ahmad Said sebagai MB. Derhaka namanya jika 3 budak hitam ungkit lagi. Tak sempurna hidup jika dimurkai !”Najib tak payah layan 3 budak hitam ni. Hormatilah Tuanku Mizan yang beriman dan telah lantik kita jadi PM walaupun ada suara yang tak suka. Hishamuddin kena kenanglah jasa Sultan Terengganu yang telah anugerah Darjah Kerabat (DK) kepada Tun Hussein Onn, jadi setaraf dengan Raja. UMNO dan Istana sama-samalah ambil tindakan kepada 3 budak hitam, tindakan disiplin dan tarik balik gelaran, bagi jadi pengajaran ! (17 JANUARY 2010 09:30)
Baca entri asal K’JAAN UMNO PERAK DAN TERENGGANU ATAS EHSAN SULTAN? untuk lebih jelas kenapa komen-komen tersebut dibuat.
Rakyat Perak yang telah menyerahkan kuasanya pada suatu masa dulu kepada Pakatan Rakyat untuk memerintah dimana pada Pada 13 Februari 2008, Mohammad Nizar, 52 dilantik oleh DYMM Sultan Perak sebagai Menteri Besar.
Barisan Nasional mengambilalih semula pemerintahan kerajaan negeri Perak ekoran tindakan Adun Bota, Nasaruddin Hashim melompat spring ke Umno semula menjadikan bilangan Kerusi BN kembali kepada 28. Di Pihak Pakatan pula kini hanya tinggal 28 Kerusi setelah 2 Adun PKR dan seorang Adun DAP mengistiharkan keluar parti sebagai wakil rakyat bebas dan menyokong BN.
Mohamad Nizar membawa perkara ini ke Mahkamah dimana Mahkamah Tinggi diberitahu bahawa pelantikan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak pada 6 Feb 2009, menggantikan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, adalah tidak mengikut perlembagaan.
Peguam Sulaiman Abdullah, mewakili anakguamnya Mohammad Nizar, berkata bahawa Zambry tidak boleh menuntut pejabat Menteri Besar kerana Mohammad Nizar belum meletak jawatan dan pejabat Menteri Besar tidak pernah dikosongkan.
Perlembagaan Perak sangat sangat jelas katanya bahawa Sultan tidak ada kuasa untuk melucutkan jawatan Menteri Besar .
Disamping alasan Nizar telah menasihat dan memohoan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) untuk mengelakkan berlaku sebarang kebuntuan dalam pentadbiran hal ehwal negeri itu memandangkan tiga anggota DUN tersebut telah meletak jawatan.
Alasan lain yang digunakan ialah tidak ada pembubaran DUN dan tidak ada usul tidak percaya dibentangkan terhadap Nizar di DUN.
Namun, Paduka Seri Sultan Perak Sultan Azlan Shah telah menggunakan “Kedaulatan” baginda dengan titah untuk tidak memperkenankan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) dan menitahkan supaya Menteri Besar Mohammad Nizar Jamaluddin dan barisan exconya meletak jawatan berkuat kuasa serta merta.
Apakah isu “Ketuanan Melayu’ dimainkan oleh Pak Lah selaku PM dan Najib selaku Pengerusi Perhubungan UMNO Perak telah menambat perhatian Sultan ?
Situasi di Perak adalah ulangan peristiwa yang telah berlaku kepada PAS semasa memerintah Terengganu pada 1959, Kerajaan PAS Terengganu ketika itu hanya bertahan dua tahun empat bulan 10 hari sahaja, Menteri Besar kerajaan PAS Terengganu ketika itu ialah Mohd Daud Abdul Samad.
Pada 1959 kerajaan negeri Terengganu Darul Iman telah dibentuk oleh PAS yang memenangi pilihan raya negeri pertama . Bagaimanapun pada tahun 1962 UMNO berjaya mendapat sokongan dua Adun PAS iaitu Abdul Kadir Mohamed (Kuala Terengganu Tengah) dan Wan Said Mohd Noor (Kuala Besut) telah keluar PAS dan memberi sokongan kepada UMNO telah menyebabkan kerajaan yang dibentuk oleh PAS tidak stabil.
DYMM Sultan Terengganu telah menolak permintaan Menteri Besar ( PAS) untuk membubarkan dewan keranapihak Umno boleh membentuk kerajaan dengan adanya Adun yang cukup setelah Adun PAS menyeberang ke pihak mereka. Akhirnya, pada 30 Oktober 1961, kerajaan PAS pimpinan Mohd Daud tumbang dalam satu undi tidak percaya.
Situasi di Perak dan Terengganu menzahirkan Sutan mempunyai “kedaulatan” untuk mengampuni perkenan atau sebaliknya nasihat Nizar dan Mohd Daud untuk membubar Dewan.
Tindakan Raja diatas menyangkal teori Demokrasi yang menggariskan Raja berindak atas nasihat (advice) sebagaimana dalam praktis ‘comman law’ di England. Apabila diberi nasihat oleh Menteri Besar,atau Perdana Menteri, Raja mesti memberi perkenan. Raja juga dikatakan sebagai simbul sahaja sebelum ini.
Jika DUN dibubarkan, Nizar dan Mohd Daud akan menjadi Menteri Besar sementara untuk tempoh maksimum 90 hari ,( atau 60 hari bagi Terengganu sekiranya Undang-Undang Tubuh Negeri masih belum dipinda selaras dengan Perlembagaan Persekutuan) sebelum pilihan raya dan ahli Dewan Undangan Neger baru dilantik.
Keputusan pilihan raya tidak dapat diramalkan tetapi yang pasti Perak dan Terengganu belum pasti menjadi milik UMNO. pada masa itu.
YB. Dato’ Seri Utama Rais Yatim telah diajukan soalan oleh wartawan Berita Minggu dalam akhbar berkenaan 8 Mac 2009 bagi mengesahkan perkara di atas dengan soalan ;
“Apa yang membezakan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak dengan negeri lain?”
Jawapannya “Perbezaannya ada pada beberapa aspek. Salah satu daripadanya adalah kuasa diraja. Kuasa diraja negeri Perak yang ada di bawah 16 (4) tadi didapati hanya ada di beberapa negeri. Dua daripadanya ialah Perlis di bawah Sesyen 39 dan Terengganu di bawah kuasa lama 1911 yang pada tahun 1948 dipinda dan menjadi kuasa mutlak bagi Sultan Terengganu. Dalam proses melantik seseorang Menteri Besar, Sultan di ketiga-tiga negeri ini berkuasa penuh untuk menentukan siapa yang baginda rasa wajar. Jadi kuasa ini dianggap kuasa tradisional.
Kuasa turun-temurun dunia Melayu ini lagi dan selepas Inggeris mengaturkan pada 1948, di bawah Perjanjian Persekutuan Malaya 1948. Semua negeri Melayu mempunyai beberapa bidang pindaan kepada Perlembagaan yang ada. Jadi bagi negeri Perak, Perlis dan Terengganu khususnya mempunyai kuasa-kuasa itu.
Tambahnya lagi “Kuasa untuk memberi pengampunan semuanya ada. Kuasa untuk menentukan Raja itu boleh menjalankan tugas dalam bidang tradisi ada di beberapa kelompok kuasa di Negeri-Negeri Melayu Yang Bersekutu, tetapi tidak ada di dalam Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu.”
Kedaulatan Raja Melayu mula terserlah semasa negara di terajui Pak Lah dan Najib?
Monday, January 18, 2010
TAHU TAK PE....
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata UMNO dan Barisan Nasional (BN) perlu sentiasa peka terhadap perubahan semasa dan tuntutan-tuntutan baru rakyat untuk kekal relevan serta terus mendapat sokongan. Perubahan ini perlu dilakukan dari semasa ke semasa berdasarkan senario politik negara dan kemahuan rakyat yang sering berubah.
Sebagai contoh, katanya, generasi muda di negara ini semakin terdedah dengan nilai-nilai dunia seperti memperjuangkan hak asasi manusia dan menuntut institusi kerajaan yang telus serta lebih bertanggungjawab.
Keadaan itu, jelas beliau, berbeza dengan era 20 tahun lalu yang menyaksikan masyarakat lebih menyayangi serta menghormati UMNO dan BN kerana terikat dengan 'nostalgia' kemerdekaan hasil perjuangan gagasan tersebut.
Tau Tak Pe...Persoalannya sejak Pehimpunan Agung UMNO lalu yang bergegar dengan janji-janji mahu berkhidmat untuk rakyat, apakah ia sudah mula digerakkan?
Apakah UMNO kini bergerak ke arah perubahan atau masih menabur janji untuk berubah?
Berbalik kepada kepentingan golongan muda, apakah pemimpin UMNO mendekati golongan itu?
Atau apakah UMNO hanya bermain dengan slogan seperti 1Malaysia yang masih belum ‘jelira’dengan rakyat kebanyakan?
Mendekati rakyat bukan melalui majlis besar yang menghimpunkan ramai orang.
Majlis bersama rakyat adalah aktiviti yang dapat dirasai oleh rakyat, biarpun satu atau keluarga.
Kempen oleh orang yang menerima bantuan atau jasa UMNO lebih berkesan daripada kempen oleh pemimpin UMNO yang pandai bersandiwara.
UMNO tidak mampu lagi mempunyai pemimpin ‘touch & go’. UMNO memerlukan pemimpin yang boleh duduk dengan rakyat, bukan turun sekali dua di rumah bapa angkat atau emak angkat dan kemudian ‘ghaib’ entah ke mana!
Pemimpin di negeri atau bahagian bukan pemimpin yang turun sebulan atau dua bulan sekali. Mereka perlu seseorang yang memahami keadaan budaya, cara hidup dan keinginan penduduk setempat.
UMNO tidak memerlukan pemimpin yang hanya menggerakan 1Malaysia tetapi pengisiannya tiada.
Contohnya bagi pemimpin yang diamanahkan untuk menjaga sesebuah negeri jika dia seorang menteri, kerjanya sebagai menteri memang sibuk, kemudian menjadi pula ketua bahagian – lagilah sibuk. Ini belum lagi memenang Jawatakuasa tertentu dalam parti dan sebagainya.
Akhirnya dengan melantik wakil, keadaan akan menjadi punah ranah. Wakil yang mewakili menteri ini akan berlagak seperti menteri dan sering mengganggu-gugat politik negeri kerana kepentingan peribadi.
Lebih memburukkan keadaan wakil berkenaan sudah ada masalah di negerinya sendiri dan dengan perlantikannya memarahkan lagi penyokong parti.
Daripada keadaan yang aman dan tenteram, beberapa bahagian akan bergolak dan akhirnya UMNO mula dibenci dan pembangkang mengambil kesempatan.
Daripada tidak ada modal untuk kritik UMNO mereka menjadikan wakil dan pembantu menteri sebagai isu.
Yang buruk akhirnya UMNO dan tempiasnya kepada pemimpin peringkat negeri yang tidak ada kena mengena.
Kerana itu, sesuai dengan apa yang dikatakan Muhyiddin itu, Presiden dan Timbalan Presiden perlu menilai semula Ketua Perhubungan UMNO Negeri sekarang.
Lihat dan kaji siapa yang berfungsi atau tidak berfungsi.
Jangan lantikan dibuat kerana kroni, ada pertalian keluarga atau kerana menang dalam pemilihan parti.
Kemenangan dalam pemilihan parti tidak menentukan seseorang pemimpin mampu turun ke bawah.
Kalau memang dia seorang bersifat aristokrat – kerana sikap peribadi atau kerana keturunan, buatlah keluarga angkat berpuluh-puluh pun, mereka tidak akan jadi seperti ‘orang kampung’atau ‘orang setempat’. Mereka boleh ‘turun padang tapi masih pemimpin kayangan.
Baginya semua itu adalah pengalaman baru baginya sedangkan bagi pemimpin setempat, kerja-kerja seperti itu sudah menjadi rutin harian atau mingguannya.
Bagi mereka ini ‘turun padang’adalah kerja harian dan mingguan mereka!
Sebagai contoh, katanya, generasi muda di negara ini semakin terdedah dengan nilai-nilai dunia seperti memperjuangkan hak asasi manusia dan menuntut institusi kerajaan yang telus serta lebih bertanggungjawab.
Keadaan itu, jelas beliau, berbeza dengan era 20 tahun lalu yang menyaksikan masyarakat lebih menyayangi serta menghormati UMNO dan BN kerana terikat dengan 'nostalgia' kemerdekaan hasil perjuangan gagasan tersebut.
Tau Tak Pe...Persoalannya sejak Pehimpunan Agung UMNO lalu yang bergegar dengan janji-janji mahu berkhidmat untuk rakyat, apakah ia sudah mula digerakkan?
Apakah UMNO kini bergerak ke arah perubahan atau masih menabur janji untuk berubah?
Berbalik kepada kepentingan golongan muda, apakah pemimpin UMNO mendekati golongan itu?
Atau apakah UMNO hanya bermain dengan slogan seperti 1Malaysia yang masih belum ‘jelira’dengan rakyat kebanyakan?
Mendekati rakyat bukan melalui majlis besar yang menghimpunkan ramai orang.
Majlis bersama rakyat adalah aktiviti yang dapat dirasai oleh rakyat, biarpun satu atau keluarga.
Kempen oleh orang yang menerima bantuan atau jasa UMNO lebih berkesan daripada kempen oleh pemimpin UMNO yang pandai bersandiwara.
UMNO tidak mampu lagi mempunyai pemimpin ‘touch & go’. UMNO memerlukan pemimpin yang boleh duduk dengan rakyat, bukan turun sekali dua di rumah bapa angkat atau emak angkat dan kemudian ‘ghaib’ entah ke mana!
Pemimpin di negeri atau bahagian bukan pemimpin yang turun sebulan atau dua bulan sekali. Mereka perlu seseorang yang memahami keadaan budaya, cara hidup dan keinginan penduduk setempat.
UMNO tidak memerlukan pemimpin yang hanya menggerakan 1Malaysia tetapi pengisiannya tiada.
Contohnya bagi pemimpin yang diamanahkan untuk menjaga sesebuah negeri jika dia seorang menteri, kerjanya sebagai menteri memang sibuk, kemudian menjadi pula ketua bahagian – lagilah sibuk. Ini belum lagi memenang Jawatakuasa tertentu dalam parti dan sebagainya.
Akhirnya dengan melantik wakil, keadaan akan menjadi punah ranah. Wakil yang mewakili menteri ini akan berlagak seperti menteri dan sering mengganggu-gugat politik negeri kerana kepentingan peribadi.
Lebih memburukkan keadaan wakil berkenaan sudah ada masalah di negerinya sendiri dan dengan perlantikannya memarahkan lagi penyokong parti.
Daripada keadaan yang aman dan tenteram, beberapa bahagian akan bergolak dan akhirnya UMNO mula dibenci dan pembangkang mengambil kesempatan.
Daripada tidak ada modal untuk kritik UMNO mereka menjadikan wakil dan pembantu menteri sebagai isu.
Yang buruk akhirnya UMNO dan tempiasnya kepada pemimpin peringkat negeri yang tidak ada kena mengena.
Kerana itu, sesuai dengan apa yang dikatakan Muhyiddin itu, Presiden dan Timbalan Presiden perlu menilai semula Ketua Perhubungan UMNO Negeri sekarang.
Lihat dan kaji siapa yang berfungsi atau tidak berfungsi.
Jangan lantikan dibuat kerana kroni, ada pertalian keluarga atau kerana menang dalam pemilihan parti.
Kemenangan dalam pemilihan parti tidak menentukan seseorang pemimpin mampu turun ke bawah.
Kalau memang dia seorang bersifat aristokrat – kerana sikap peribadi atau kerana keturunan, buatlah keluarga angkat berpuluh-puluh pun, mereka tidak akan jadi seperti ‘orang kampung’atau ‘orang setempat’. Mereka boleh ‘turun padang tapi masih pemimpin kayangan.
Baginya semua itu adalah pengalaman baru baginya sedangkan bagi pemimpin setempat, kerja-kerja seperti itu sudah menjadi rutin harian atau mingguannya.
Bagi mereka ini ‘turun padang’adalah kerja harian dan mingguan mereka!