Saya mohon kebenaran daripada Utusan Malaysia kerana memuatkan tulisan Dr Maza ini (Mingguan Malaysia, 10 Mei 2009).
Saya perturunkan ini untuk tatapan pembaca sesuai dengan perkembangan dalam PAS sekarang.
Kepada Ketua Pengarang Utusan Malaysia, Encik Aziz Ishak, terima kasih awal untuk kebenaran yang dipohon.
PAS panas memperdebatkan isu kepimpinannya sama ada patut dipegang oleh golongan 'ulama' atau profesional? Saya tidak berhasrat memberikan pandangan kerana itu urusan 'rumahtangga jiran' yang tiada keperluan untuk campur tangan.
Namun apabila ramai orang bertanya saya dalam bentuk soalan yang lebih luas; Apakah menurut Islam hanya ulama sahaja yang boleh menjadi ketua negara? Jika itulah soalannya, saya rasa terpanggil untuk turut memberikan pandangan.
Saya masih ingat dalam satu temu bual akhbar Harakah, saya menjawab persoalan yang dikemukakan. Hampir semua yang saya jawab disiarkan, cuma beberapa jawapan tidak disiarkan. Antara jawapan saya yang tidak diterbitkan itu, saya menyebut: "Pemikiran politik Islam yang difahami oleh sesetengah pejuang negara Islam itu sendiri perlukan perubahan atau tajdid. Kita tidak boleh terikat dengan konsep Darul Islam yang tulis oleh al-Imam al-Mawardi r.h dalam al-Ahkam al-Sultaniyyah lagi.
Barangkali banyak isi kandungan buku tersebut sesuai untuk zaman Kerajaan Abbasiyyah. Dengan menghormati ketokohan al-Imam Al-Mawardi r.h, namun beliau dalam banyak hal menggambarkan sistem kerajaan pada zamannya, sedangkan konsep pentadbiran dan politik dalam Islam jauh lebih fleksibel dan luas. Politik Islami tidak boleh lagi sekadar mengulangi apa yang disebut oleh al-Imam al-Mawardi r.h, nanti kita akan tersepit.
Jika sesetengah tokoh agama yang memperjuangkan negara Islam tidak lebih terbuka, mereka akan menghadapi masalah atau bercakaran sesama sendiri apabila tiba ke peringkat perlaksanaan Islam itu dalam alam realiti. Akhirnya, kelompok pembaharuan akan muncul di tengah-tengah mereka dan pergeseran akan berlaku".
Al-Imam al-Mawardi r.h dalam tulisannya menyebut syarat seorang khalifah mestilah memiliki ilmu yang membolehkannya berijtihad menyelesaikan keadaan dan hukum. Al-Mawardi juga menyebut khalifah mestilah berketurunan Quraisy. Jika dilihat dari segi dalil, walaupun lojiknya ada, tetapi tiada nas yang mensyaratkan seseorang khalifah mesti mencapai ilmu ke peringkat ijtihad hukum. Tetapi, ada hadis sahih yang menyebut: Para imam itu daripada Quraisy (Riwayat Ahmad). Sehingga kata al-Mawardi: "Hendaklah imam (khalifah) itu berketurunan Quraisy disebabkan ada nas yang menyebutnya dan telah berlaku ijmak (consensus)". Ertinya, jika syarat al-Mawardi itu hendak dipegang, maka syarat Quraisylah yang mempunyai dalil hadis. Syarat lain hanyalah atas lojik yang kuat dalam urusan politik. Menariknya, di Malaysia belum ada yang bertanya: Apakah Perdana Menteri disyaratkan seorang yang berketurunan Quraisy?
Isu pemimpin negara mestilah ulama menjadi lebih rancak dibincang dalam dunia pemikiran apabila tercetusnya Revolusi Iran dan Khomeini memperkatakan tentang konsep wilayah al-Faqih yang meletakkan faqih atau ulama sebagai pemimpin. Konsep itu mempunyai akar umbi kefahaman Syiah tersendiri, walaupun ia juga didebatkan di kalangan mereka.
Gerakan-gerakan Islam yang wujud, sebahagiannya terpengaruh dengan perkembangan ini. Di samping, pengalaman menunjukkan ramai pemerintah negara yang 'bukan ulama' dalam kalangan umat Islam gagal berpegang dengan Islam, hingga ramai yang menyangka hendaklah ulama menjadi pemerintah. Padahal, penyelewengan yang berlaku dalam banyak keadaan bukan disebabkan latar pendidikan, tapi oleh prinsip kehidupan oleh individu pemerintah itu sendiri. Dalam erti kata lain, jika pemerintah itu bukan ulama sekalipun, tetapi jika dia ingin menjadikan negara berpegang dengan prinsip Islam, nescaya dia mampu melakukannya.
Ini kerana, dia boleh mendapatkan khidmat ulama dan nasihat mereka. Betapa ramai pemerintah yang bukan saintis tetapi berjaya menyuburkan perkembangan sains dan teknologi dalam negara. Sebaliknya, jika pemerintah itu lulusan pengajian Islam sekalipun, tetapi tiada hasrat meletakkan keadilan seperti yang dituntut oleh Islam, maka maksud siasah islamiyyah tetap tidak akan tercapai.
Apa yang menjadi masalah kepada masyarakat kita siapakah ulama menurut kefahaman orang ramai? Apakah seseorang itu dianggap ulama hanya kerana dia berkelulusan pengajian Islam? Atau kerana dia memakai jubah dan serban? Atau kerana dia dipanggil 'ustaz'? Perkataan ulama berasal dari 'ilmu'. Bermaksud seseorang yang menguasai ilmu. Jika ia dikaitkan dengan pengajian Islam membawa maksud seseorang yang menguasai ilmu dalam bidang pengajian Islam. Bidang pengajian Islam itu pula luas. Apakah jika seseorang yang hanya menguasai satu bidang sahaja sedangkan tidak kemahiran dalam siasah atau politik, layak digelar ulama yang boleh memerintah?
Al-Imam al-Mawardi sendiri meletakkan salah satu dari tujuh syarat khalifah mempunyai pemikiran yang memampukannya menguruskan politik dan kemaslahatan rakyat jelata. Jika dia bergelar ulama, tetapi 'kontang' dalam soal ini, dia tidak layak.
Saya berpendapat perbahasan; sama ada ulama atau profesional yang layak menjadi ketua negara hanya membazirkan waktu. Apa yang penting kita hendaklah jelas; Apakah yang kita kehendaki daripada pemerintahan dan politik?
Yang menjadi tanggungjawab politik islami adalah keadilan dan kesejahteraan yang berdasarkan petunjuk wahyu. Dalam melaksanakan maksud ini, hasrat seseorang pemerintah yang dibantu oleh ilmu pengetahuan adalah penting. Jika dia ulama yang mahir dalam politik serta mempunyai ketangkasan siasah, tentulah itu yang terbaik. Jika dia seorang ahli politik yang mahir sekalipun tidak ulama, dia boleh dibantu oleh para ulama yang mendokong hasratnya.
Apa yang menjadi masalah adalah jika seseorang jahil atau tidak mahir pentadbiran dan siasah tetapi ingin memerintah. Sekalipun dia memakai gelaran 'ulama' ataupun profesional. Justeru itu, Nabi SAW bersabda kepada sahabah baginda yang soleh dan warak Abu Zar al-Ghifari : "Wahai Abu Zar, Sesungguhnya engkau ini lemah, sedangkan jawatan itu adalah amanah. Ia pada hari akhirat nanti adalah kerugian dan penyesalan, kecuali sesiapa yang mengambilnya dengan kelayakan dan menunaikan apa yang menjadi tuntutannya." (Riwayat Muslim).
Namun Khalid bin al-Walid r.a. sekalipun Nabi SAW pernah menegur beberapa tindakannya yang melanggar disiplin peperangan yang digariskan oleh baginda, tetap baginda pilih mengepalai tentera Islam dan menggelarnya sebagai pedang Allah. Ini kerana kemampuan yang dimiliki Khalid tidak dimiliki oleh sahabat-sahabat lain, sekalipun mereka lebih berilmu dan dekat dengan Nabi SAW. Al-Imam Ibn Taimiyyah dalam Al-Siyasah al-Syar'iyyah fi Islah al-Ra'iy wa al-Ra'iyyah menyebut: "Apabila dua orang, salah seorangnya lebih amanah dan seorang lagi lebih kuat (mampu) maka hendaklah didahulukan yang lebih bermanfaat untuk jawatan berkenaan dan paling kurang mudaratnya bagi jawatan tersebut.
Maka dalam mengepalai peperangan, yang kuat dan berani - walaupun padanya ada kejahatan- diutamakan dari lelaki yang lemah dan tidak berkemampuan walaupun dia seorang yang amanah.
Maka tanggungjawab umat Islam sekarang bukan membincangkan 'ulama' atau 'profesional' yang layak memerintah, tetapi melihat tanggungjawab jawatan tersebut dalam kerangka politik hari ini dan siapakah yang paling sesuai atau paling berkesan dalam mencapai matlamat sebuah negara yang adil dan dirahmati Allah.
Isunya bukan isu gelaran, atau jenis pakaian, tetapi isu amanah dan kemampuan dalam mentadbir dan menguruskan kehidupan rakyat.
Sunday, May 10, 2009
MAHKAMAH BUKAN PILIHAN RAYA JADI PENENTU?
(Sembang Ahad)
Pelik tapi benar.
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akan tentukan kedudukan siapa Menteri Besar Perak.
Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir atau Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin?
Hakim Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim akan mengumumkan pada 2.30 petang esok keputusan mengenai permohonan Mohammad Nizar pada 13 Februari lalu agar mahkamah mengisytiharkan beliaulah Menteri Besar sah dan Dr Zambry tidak berhak memegang jawatan itu.
Dalam afidavitnya, Mohammad Nizar berkata, beliau masih Menteri Besar kerana antara lainnya, tidak ada undi tidak percaya dibuat terhadapnya dalam Dewan Undangan Negeri dan beliau tidak meletak jawatan.
Semasa prosiding kelmarin, peguam utama beliau, Sulaiman Abdullah, memberitahu mahkamah, krisis politik di Perak boleh diselesai dengan memberikan semula mandat kepada rakyat untuk memilih pemimpin mereka.
Mohammad Nizar, 52, dilantik 17 Mac tahun lalu setelah pakatan DAP, PAS dan PKR menang 31 daripada 59 kerusi dalam pilihan raya umum pada 8 Mac 2008.
Bagaimanapun, kerajaan pimpinannya tumbang apabila tiga Ahli Dewan Undangan Negeri Perak daripada pakatan itu keluar parti masing-masing untuk menyokong Barisan Nasional (BN) awal tahun ini.
Sementara ADUN UMNO yang masuk PKR, kembali semula ke pangkuan UMNO.
Sultan Perak, Sultan Azlan Shah melantik Dr Zambry sebagai Menteri Besar setelah mendapati Mohammad Nizar telah kehilangan kepercayaan majoriti ahli Dewan kerana Barisan Nasional pula menguasai 31 kerusi.
Yang menariknya, syarat penting yang disebut peguam Mohd Nizar ialah, menyerahkan semula kepada rakyat (pilihan raya) untuk tentukan kerajaan negeri.
Sedangkan dalam afidavit Mohd Nizar yang ditekankan ialah tidak ada undi tidak percaya dibuat terhadapnya dalam Dewan Undangan Negeri dan beliau tidak meletak jawatan.
Persoalan penting ialah apakah ‘lompat oleh tiga ADUN’ tidak sah?
Dua pertanyaan di sini. Apakah Mahkamah Tinggi melihat, pertamanya ialah apakah lantikan oleh Sultan Perak tidak sah dan kedua, kelebihan kerusi kepada Barisan Nasional (BN) pun tidak ‘sah’?
Persoalan lain:
1. Apakah hanya dengan pilihan raya baru sahaja akan mengesahkan kedudukan politik di Perak?
2. Bagaimana jika diadakan undi percaya kepada Dr Zambry di Persidangan DUN? Bukankah cara ini sama seperti undi tidak percaya kepada Mohd Nizar?
Andaian: Sekiranya keputusan Mahkamah Tinggi berpihak kepada Mohd Nizar.
1. Apakah memerlukan perlantikan semula atau tidak perlu. Kalau tidak perlu memudahkan Mohd Nizar tetapi kalau perlantikan semula membabitkan Sultan Perak, apakah Tuanku Sultan Perak bersedia untuk melakukan upacara angkat sumpah sekali lagi?
2. Apakah dengan keputusan mahkamah seperti itu, Mahkamah Tinggi cuba menidakkan kedudukan kerusi yang ketika ini 31 kepada BN dan sewajarnya BN berkuasa?
3. Apakah Mahkamah Tinggi atau mahkamah Malaysia amnya bersedia membuat precedent iaitu apabila berlaku krisis seperti ini di masa hadapan, penyelesaiannya bukan melalui politik atau persetujuan Sultan sebaliknya di mahkamah?
4. Bersediakah demokrasi Malaysia menerima keputusan mahkamah yang mengetepikan proses pilihan raya?
Semua ini lontaran pandangan sahaja, kita tunggu keputusan Mahkamah Tinggi esok dan apa hujah hakim mengenainya.
Pelik tapi benar.
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akan tentukan kedudukan siapa Menteri Besar Perak.
Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir atau Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin?
Hakim Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim akan mengumumkan pada 2.30 petang esok keputusan mengenai permohonan Mohammad Nizar pada 13 Februari lalu agar mahkamah mengisytiharkan beliaulah Menteri Besar sah dan Dr Zambry tidak berhak memegang jawatan itu.
Dalam afidavitnya, Mohammad Nizar berkata, beliau masih Menteri Besar kerana antara lainnya, tidak ada undi tidak percaya dibuat terhadapnya dalam Dewan Undangan Negeri dan beliau tidak meletak jawatan.
Semasa prosiding kelmarin, peguam utama beliau, Sulaiman Abdullah, memberitahu mahkamah, krisis politik di Perak boleh diselesai dengan memberikan semula mandat kepada rakyat untuk memilih pemimpin mereka.
Mohammad Nizar, 52, dilantik 17 Mac tahun lalu setelah pakatan DAP, PAS dan PKR menang 31 daripada 59 kerusi dalam pilihan raya umum pada 8 Mac 2008.
Bagaimanapun, kerajaan pimpinannya tumbang apabila tiga Ahli Dewan Undangan Negeri Perak daripada pakatan itu keluar parti masing-masing untuk menyokong Barisan Nasional (BN) awal tahun ini.
Sementara ADUN UMNO yang masuk PKR, kembali semula ke pangkuan UMNO.
Sultan Perak, Sultan Azlan Shah melantik Dr Zambry sebagai Menteri Besar setelah mendapati Mohammad Nizar telah kehilangan kepercayaan majoriti ahli Dewan kerana Barisan Nasional pula menguasai 31 kerusi.
Yang menariknya, syarat penting yang disebut peguam Mohd Nizar ialah, menyerahkan semula kepada rakyat (pilihan raya) untuk tentukan kerajaan negeri.
Sedangkan dalam afidavit Mohd Nizar yang ditekankan ialah tidak ada undi tidak percaya dibuat terhadapnya dalam Dewan Undangan Negeri dan beliau tidak meletak jawatan.
Persoalan penting ialah apakah ‘lompat oleh tiga ADUN’ tidak sah?
Dua pertanyaan di sini. Apakah Mahkamah Tinggi melihat, pertamanya ialah apakah lantikan oleh Sultan Perak tidak sah dan kedua, kelebihan kerusi kepada Barisan Nasional (BN) pun tidak ‘sah’?
Persoalan lain:
1. Apakah hanya dengan pilihan raya baru sahaja akan mengesahkan kedudukan politik di Perak?
2. Bagaimana jika diadakan undi percaya kepada Dr Zambry di Persidangan DUN? Bukankah cara ini sama seperti undi tidak percaya kepada Mohd Nizar?
Andaian: Sekiranya keputusan Mahkamah Tinggi berpihak kepada Mohd Nizar.
1. Apakah memerlukan perlantikan semula atau tidak perlu. Kalau tidak perlu memudahkan Mohd Nizar tetapi kalau perlantikan semula membabitkan Sultan Perak, apakah Tuanku Sultan Perak bersedia untuk melakukan upacara angkat sumpah sekali lagi?
2. Apakah dengan keputusan mahkamah seperti itu, Mahkamah Tinggi cuba menidakkan kedudukan kerusi yang ketika ini 31 kepada BN dan sewajarnya BN berkuasa?
3. Apakah Mahkamah Tinggi atau mahkamah Malaysia amnya bersedia membuat precedent iaitu apabila berlaku krisis seperti ini di masa hadapan, penyelesaiannya bukan melalui politik atau persetujuan Sultan sebaliknya di mahkamah?
4. Bersediakah demokrasi Malaysia menerima keputusan mahkamah yang mengetepikan proses pilihan raya?
Semua ini lontaran pandangan sahaja, kita tunggu keputusan Mahkamah Tinggi esok dan apa hujah hakim mengenainya.